Gänglöst i främre nedre dämparfästet…

Forum Modellspecifika forum OG900 Gänglöst i främre nedre dämparfästet…

  • Detta ämne har 18 svar, 8 deltagare, och uppdaterades senast 2012-07-29 12:14 av .
Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 19 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #25911
    arcsmile
    Deltagare

    På bilen i signaturen har jag igångsatt ett byte av de mycket gamla (orginal tror jag), slitna och fruktansvärt trötta främre stötdämparna. Allt såg bra ut när jag plockade ner den vänstra, och det var bara att sätta dit en ny och skruva fast, trodde jag… Smorde in nedre dämparbussningen med lite kopparpasta som jag hade tillgängligt, och tryckte fast den på bulten som sitter fast på nedre länkarmen. Gängorna såg fina ut och jag använda samma mutter som den gamla dämparen hade suttit med, den såg också fin ut både utvändigt och i gängorna. Enligt verkstadshandboken ska denna mutter dras med 90-100 Nm. Men redan innan jag började ta i över huvudtaget med vanligt spärrskaft gick det plötsligt lättare och lättare. Döm om min förvåning när gängorna var helt borta, inte i muttern, utan på bulten! Alltså de gängor som under 20 år har suttit skyddade från väder, vind, salt, smuts och komockor under muttern och såg fina ut. Nu var det slätt som ett salsgolv. Det ska sägas att EN gänga finns kvar längst in, och EN gänga finns kvar längst ut.

    Panik och kort samtal med bror. Vad gör man? Han föreslog att man kanske kan gänga upp nya gängor med ett gängningsverktyg. Är det någon som har någon erfarenhet av detta, hur det fungerar och om det går att få så att det håller för de belastningar som finns i en sådan här punkt?

    Andra idéer är:
    * Svetsa fast en ny bult. Men jag har ingen gammal länkarm att vinkelslipa av en bult från, och jag har ingen svets eller svetskunskap att använda för att få dit den igen.
    * Köpa en ny länkarm och sätta dit. Inte så krångligt rent tekniskt kanske, men det känns som ett stort projekt och jag är mycket orolig över hur mina stackars rostiga länkarmsinfästningar skulle palla för belastningarna när man drar och sliter för att få loss muttrarna…

    Länkarmsinfästningarna skulle för övrigt behöva svetsas, men jag hade ínte tänkt göra det just nu, och jag tror att det är mer än man tror när man väl börjar skära rent…. Har inte riktigt pengarna till det heller, och som sagt ingen egen svetskunskap.

    Är det någon som har någon bra idé eller kunskap om hur man bäst löser det här problemet? Eller kanske rent av står i Umeå med svetsen redo och inte vet vad man ska göra på semestern annat än att rädda en gammal og från skroten?! Tacksam för alla idéer eller hjälp!

    /Mattias

    #192000
    joh900
    Deltagare

    Gängsnitt brukar rädda dem, har fungerat på två bärarmar för mig. Original är det tumgäng, kommer inte ihåg vilken tyvärr… men det brukar gå att mäta sig till på en hel mutter. Har du någon mekanisk verkstad i närheten? Eller kanske en bil/maskinverkstad? De brukar kunna ha, är nog billigare än att köpa ett gängsnitt kan jag tänka mig.

    MVH

    #192001
    turbocab
    Deltagare

    Det går kanske att gänga om dom till mindre gänga och ta en bricka? Borde funka ett tag och dämparens belastning vid fjädring vilar ju inte mot den skruven ändå.

    Men den riktiga lösningen är såklart nya länkarmar. Finns för 495 spänn på speedparts! Mkt billigt tycker jag…. Och om du är orolig för att skruvarna inte överlever att lossa pga rost så hoppas jag du inte kör bilen heller – för håller inte dom för demontering av länkarmen så håller dom inte för en snabb undanmanöver eller fartgupp heller….

    #192003
    joh900
    Deltagare

    I mitt fall kunde jag använda samma gäng/stigning som från fabrik, det beror nog helt på hur skadad tappen, men dit med en ny mutter samtidigt annars blir det nog gängpajj direkt igen. 🙂

    MVH

    #192053
    arcsmile
    Deltagare

    @Turbocab wrote:

    Och om du är orolig för att skruvarna inte överlever att lossa pga rost så hoppas jag du inte kör bilen heller – för håller inte dom för demontering av länkarmen så håller dom inte för en snabb undanmanöver eller fartgupp heller….

    Det vet jag att de håller för ;). Det handlar nog mest om att jag är lite okunnig på vad som är rostigt och vad som är för rostigt.

    @joH900 wrote:

    Har du någon mekanisk verkstad i närheten? Eller kanske en bil/maskinverkstad?

    Jag ska kolla upp det. Möjligen kan det vara svårt att komma till eftersom det är semestertider och så. Menar du att de skulle ha gängsnitt att sälja så att man kan göra det själv eller man skulle bogsera dit bilen för att få det gjort på plats?

    I övrigt kollade jag på biltemas gängverktygssatser. Man har ju något slags hävarm som man ska dra runt, får man verkligen plats med den så att man kan dra nya gängor, eller måste man montera av länkarmen då? Tack för tipsen!
    /Mattias

    #192004
    arcsmile
    Deltagare

    @joH900 wrote:

    I mitt fall kunde jag använda samma gäng/stigning som från fabrik, det beror nog helt på hur skadad tappen, men dit med en ny mutter samtidigt annars blir det nog gängpajj direkt igen. 🙂

    Skulle muttern som alltså såg oskadad och fin kunna vara boven i dramat? Jag har svårt att bedömma hur ”skadad” tappen är. Till en början bet det bra och jag drog åt hårdare och hårdare men sen släppte det plötsligt och blev lätt att dra runt muttern. Ungefär som om alla gängorna gav vika samtidigt och la sig ner att vila i sina spår.. Ska väl försöka fixa högra sidan också och se om den gör precis samma sak, i så fall vet jag ju att jag måste gånga båda sidorna. Eller köpa två nya länkarmar, så det inte blir en i taget..

    #191930
    joh900
    Deltagare

    Jag tänkte inte så långt… jag hade såklart armarna lösa när jag gjorde det jobbet, men det ska nog gå att lösa på plats också. Mekaniska verkstäder har nog stängt nu (många i alla fall), men har du något företag som håller på med maskin/traktor/lastbilsservice? Där brukar det användas tumgäng flitigt. Om muttern inte är tokskadad så kan man nog mäta vilken gäng/stigning det är med hjälp av den, och på så sätt finna rätt snitt. Har du bärarmen lös så kan de säkert hjälpa dig på plats på typ 5minuter, kanske inte säkert de vill ha dit hela bilen eller låna ut gängsnitt till dig men de kan nog ta reda på vilken gäng det är i alla fall så kan du kanske få tag på ett på annat håll. 🙂

    För att göra det på plats kanske det kan vara trångt med svängjärnet, men det brukar kunna gå dra runt det med en frisk polygrip istället.

    Nån annan här kanske vet vilken gäng/stigning det är? Jag kommer faaa inte ihåg…

    Är nog en kombination av rötna gängor, halvdålig mutter som gör att det släpper. Tror det är fingängat och fingängat som fått saltsprut i 20år brukar inte alltid va så friska. 🙂

    MVH

    #191928
    M.Broberg
    Deltagare

    jag gängade på en M.. nått och drog fast en mutter o en bricka, körde iofs bara bilen i 1½ år efter det men det va inga problem alls.

    #191951
    arcsmile
    Deltagare

    @M.Broberg wrote:

    jag gängade på en M.. nått och drog fast en mutter o en bricka, körde iofs bara bilen i 1½ år efter det men det va inga problem alls.

    Du får ursäkta min dumhet, men jag förstår inte riktigt vad du menar. En M nått är en M mutter antar jag. Visst det går väl det att trycka på men den biter inte i några gängor för de finns inte.. Men du menar kanske att du gjorde metriska gängor på en förstörd sådan bult och att det gick bra, alltså att man kan skita i att den är tumgängad när man gör nya gängor?

    #191932
    M.Broberg
    Deltagare

    @arcsmile wrote:

    @M.Broberg wrote:

    jag gängade på en M.. nått och drog fast en mutter o en bricka, körde iofs bara bilen i 1½ år efter det men det va inga problem alls.

    Du får ursäkta min dumhet, men jag förstår inte riktigt vad du menar. En M nått är en M mutter antar jag. Visst det går väl det att trycka på men den biter inte i några gängor för de finns inte.. Men du menar kanske att du gjorde metriska gängor på en förstörd sådan bult och att det gick bra, alltså att man kan skita i att den är tumgängad när man gör nya gängor?

    precis så jag gjorde. en millimetergänga strax mindre än orginal tumgänga så borde det gå kalas.

    #191937
    arcsmile
    Deltagare

    Ok då återstår det att ta reda på vad det är för originalgänga, och sen införskaffa lämpligt gängningsgrejsimojs och hoppas att man kan arbeta utan att ta av länkarmen… Vi får se helt enkelt, tack för tipsen!

    #191938
    prostreet
    Deltagare

    Har starkt för mig att det är 7/16 UNF 20 i originalgänga.

    #192018
    aeromaniac
    Deltagare

    Byt bärarmen!!
    Det just en sådan sak som man inte skall
    snåla med.
    Om något i bilen skall prioriteras så är det
    hjulupphängningar och bromsar, det är min
    bestämda uppfattning iaf.

    #192020
    turbocab
    Deltagare

    Jo jag tyckte ju det med i inlägg 3 men ingen verkar ju hålla med utan ett dyrt gängsnitt är tydligen lösningen. Framförallt när detta kostar i klass med nya länkarmen (495 kr) så är ju lösningen mkt tveksam skulle jag säga…. Okey att det kan strula och få av länkarmens hållare från densamma, men dom bussningarna är ju också mkt billiga att köpa!

    #192022
    M.Broberg
    Deltagare

    @Turbocab wrote:

    Jo jag tyckte ju det med i inlägg 3 men ingen verkar ju hålla med utan ett dyrt gängsnitt är tydligen lösningen. Framförallt när detta kostar i klass med nya länkarmen (495 kr) så är ju lösningen mkt tveksam skulle jag säga…. Okey att det kan strula och få av länkarmens hållare från densamma, men dom bussningarna är ju också mkt billiga att köpa!

    köper man allt som krävs för att göra en millimetergänga och en låsmutter o en bricka på det så kostar det ca 210 kronor. Arbetsinsats kanske 20 minuter inklusive det vanliga ”varftan tog den där muttern vägen!?”

    Men.

    Om man inte kan hantera ett gängnsitt är det nog dumt att göra första testet på en såpass viktig komponent.

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 19 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng