Gaslänkar 45DCOE?
- Detta ämne har 24 svar, 10 deltagare, och uppdaterades senast 2008-08-11 19:08 av emul.
-
FörfattareInlägg
-
ja men hallå……….oavsett ändamål för bilen är det väl av vikt för motorn att bägge förgasarna är synkade med varann hela tiden? Ena halvan av motorn kan ju inte gå med 55% spjällöppning medans den ena halvan har 60%……..Detta är ju av yttersta vikt och då spelar det ju ingen roll hur det har varit eller hur andra löst det. Båda förgasarna måste vara helt synkroniserade vid varje enskild rörelse, annars är det ingen ide att försöka bestycka dem sen.
En dubbelwire använder man vid dylika operationer för att undvika krångliga länkage, det finns dels typ MC wire som delar på sig, en från pedalen som sedan går ut i två eller så drar man två wirar direkt från pedalen nånstans. Det torde dock vara enklast att göra om reglaget vid torpeden, använda sig av nån MC wire och göra nåt fäste och sen ut till förgasarna med lämpliga fästen. Använder man sig av wirar är det ju enkelt att med armarnas längd välja utväxling.
Mitt tankefel är att exempelvis en DCD matar alla fyra cylindrarna medan i korsinsuget varje förgasare matar halva motorn. Därför ska givetvis förgasarna jobba parallellt. Man kan inte låta den ena förgasaren kompensera för den andra. Rättning mittåt. Har du exempel på bild eller skiss eller så?
Mer glapp med vippa?
Hur är det då med vridingen i gasspjället och länken mellan förgasrna?
Vriding i spjällaxelen har ju varit uppe redan i tråden.Ja, ja saab gjorde så. Men varför inte försöka förbättra lite?
Alla bäcker små ger lite, lite på varje grej ger tillsluta rätt mycket.Sen varför skall en tvälingsmotor inte behöva vara så optimerad det går på alla varv utom fult? Finns väll inga skäl att inte försöka göra det, eller?
I min värd, särskilt rally, så är hela registert man åker på viktigt.Mats A wrote:Ja, ja saab gjorde så. Men varför inte försöka förbättra lite?
Alla bäcker små ger lite, lite på varje grej ger till slut rätt mycket.Kan du då berätta lite, lite hur du tänker dig en förbättring?
Mats, så här ser dubbelvire ut. Dubbla gasvirar på för liten bild
Tja, även om det inte är vackert så är det ialla fall sällsynt. Gasreglagefästet är taget ur mellanplåten under transmissionslocket. Den gröna pluppen som håller gasarmen är från huvgångjärnet. En liten bit spolarslang lagrar armen. Fjädern som håller gasarmen i klykan är från en ficklampa. Armen är böjd och sågad i och kortad. Hävarmen är flyttad och omvinklad.
När gaspedalen är i normalläge jämfört med bromspedalen är gasspjällen stängda. Jag har inte kunnat utröna om gasspjällen är maxöppna när gaspedalen är i bôtt, men det är inte långt ifrån. Om det ej är fallet kan jag justera längden på den vertikala gasarmen som är en bit gängstång. Två returfjädrar ger bra svikt i pedalen. Returfjädern som håller gasarmen är i sin nedre ände krokad i ett rullgardinsfäste med exakt rätt storlek och form. Fästet sitter i en av skruvarna som håller växellådslocket. Den andra returfjädern sitter i vänster förgasares yttre spjällarmsände och i sin andra ände i det andra rullgardinsfästet; detta är lätt modifierat och hållet på plats med en ventilkåpsskruv. Tur att det inte finns en klass som heter Saab Original Cup.
Låt mig nu få njuta frukterna av min hemslöjd ett tag till. När det kommer till bromsning och bestyckning får jag väl börja om, antar jag. Så här enkelt kan det inte vara… :console:
Mats A wrote:Gasreglagefästet är taget ur mellanplåten under transmissionslocket. Den gröna pluppen som håller gasarmen är från huvgångjärnet. En liten bit spolarslang lagrar armen. Fjädern som håller gasarmen i klykan är från en ficklampa. Armen är böjd och sågad i och kortad. Hävarmen är flyttad och omvinklad.Om det ej är fallet kan jag justera längden på den vertikala gasarmen som är en bit gängstång. Två returfjädrar ger bra svikt i pedalen. Returfjädern som håller gasarmen är i sin nedre ände krokad i ett rullgardinsfäste med exakt rätt storlek och form. Fästet sitter i en av skruvarna som håller växellådslocket. Den andra returfjädern sitter i vänster förgasares yttre spjällarmsände och i sin andra ände i det andra rullgardinsfästet; detta är lätt modifierat och hållet på plats med en ventilkåpsskruv.
Det är så fruktansvärt skön inställning när man gräver i gömmorna och tar orimliga delar, sätter ihop detta till orimliga montage för att få till nåt som kanske fungerar. :racesmile:
Jag blev stående efter vägen en gång för att lödningen på kondingen lossnat, jag fäste kabeln med ett Salveqvickplåster ur förbandslådan och tog mig hem.. Det bevisade för mig att saker och ting behöver inte höra ihop för att fungera.Men jag håller med fuling om att alla bäckar små är viktiga för resultatet, att det är där man hämtar det lilla extra. Sen var man lägger ribban…. nu får ni hacka på mig men viktigast är att man är nöjd själv.
http://www.flickr.com/photos/emul/2712751073/sizes/l/in/set-72157606435806717/
Kom å tänka på din tråd nyss.. 😉 Samma förgasare iaf! :duck:
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.