Gaslänkar 45DCOE?

Forum / Övrigt / SSR / Gaslänkar 45DCOE?

Forum / Övrigt / SSR / Gaslänkar 45DCOE?

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 25 totalt)
  • Författare
    Inlägg
    • maj 31, 2008 at 15:23 #18019

      Har du tips eller ritningar eller fotografier på länkage eller gasreglage för korsinsug? De förgasare som jag monterat här har jag aldrig monterat förut på denna motor. De saknar alla reglagedelar.

      Ett tag var jag inne på att använda vajerhjulet från en Volvo 240 eller kanske den triangel som folkvagnarna tydligen har. Råd, någon?

        maj 31, 2008 at 23:14 #122382

        Det stora problemet är att få båda förgasarna att öppna spjällen lika mycket vid alla gaspådrag. Över spjällen sitter små lock till tomgång och lågfartskanalerna. Under locken i dessa hål kan man se kanten på spjällskivorna vid lite gaspådrag. Stämmer spjällen där är det en bra början.
        Ett tvärstag mellan förgasarna i framkant måste ha lika långa hävarmar och sakna glapp i ledkulorna.

        Sabbe

          juni 1, 2008 at 06:27 #122385

          Av Bengt Sjöman i Torsby (Heders, Bengt!) har jag fått följande bilder av en originalrigg. På den andra bilden ser man gaslänkens fäste i en sorts gaffel fäst på gasspjället. Varför gör man inte spår även i den nedre gaffelarmen? Se lilla bilden.

            juni 1, 2008 at 08:34 #122391
            Mats A wrote:

            På bilden ser man att det går ett stag mellan spjällaxlarna…men förgasarna sitter inte mitt för varandra. Om inte man ser upp så kan man få skillnader i öppningsvinkel mellan spjällen p.g.a. detta. Det bästa vore om man “tänkte sig” att den “bakre” förgasaren skulle ha förlängd spjällaxel så att kullederna kom mitt för varandra.

            eller….? :confused:

              juni 1, 2008 at 08:46 #122392
              Mats A wrote:
              Av Bengt Sjöman i Torsby (Heders, Bengt!) har jag fått följande bilder av en originalrigg. På den andra bilden ser man gaslänkens fäste i en sorts gaffel fäst på gasspjället. Varför gör man inte spår även i den nedre gaffelarmen? Se lilla bilden.

              Det har väl med rörelser i motorn att göra. Om du haft spår i båda “gafflarna” hade staget hoppat ur vid kraftig inbromsning.(Motorn rör sig något framåt) Nu har du lite slack i hela staget i stället i axiell led.

              Staget mellan förgasarna är en “pain in the a..” Vi lade ner mycket jobb i bromsbänk, flödesmätning mm tillsammans med en Weberguru för att få Webrarna att jobba tillsammans.

              Om du vill titta på grejorna “live” så slå en signal så skall jag ta fram “röda faran” ur gömmorna.

              /B


              Bengt Åkesson
              bengt@akesson-motorsport.se
              Facebook

                juni 3, 2008 at 07:57 #122446

                Misab säger sig inte ha de regulatorarmar som syns på Bengts bilder. Jag har nu vänt mig till två engelska företag och väntar på svar.

                  juni 3, 2008 at 16:18 #122465

                  Annars har du en firma i staterna som har en hel del av länkarmar m.m. till Weber och dollarn är ju attraktiv nu: Pierce Manifolds. Vad jag kommer ihåg så har dom nå´t som liknar den på bilden, om inte annat så har dom en universial som borde gå. Har också letat reglage för dubbla förgasare, såg ett intressant alternativ på Montronic, TC.01.0010 för V-motorer. Vad jag har förstått så är det problem med synkningen och långa armar, detta kunde ju vara ett alternativ – men priset är lite för högt för att laborera med kanske…

                    juni 4, 2008 at 08:49 #122479

                    Nu har jag all möjlig mejlväxling på gång här, både med Misab och med Montronic och Webcon. Jag undrar om Montronics lösning TC.01.0011 kan monteras ovanför och framför fördelaren. Kruxet är att det ser ut som den är avsedd för vajer.

                    Vi letar vidare.

                      juni 5, 2008 at 19:58 #122552

                      Det staget som går mellan förgasarna kan med fördel sättas på den sidan fördelaren sitter, man får då böja den som en båge runt fördelaren och isolera den med en gummislang. Fördelen med detta är att man inte vrider den spällaxlen som får driva bägge förgasarna om man sätter staget som det brukar fästas mot kylaren till. Hade det så på mitt korsinsug och behövde alldrig rikta spjällaxlen efter detta.

                        juli 7, 2008 at 17:43 #123677

                        Har monterat motor och hela jabarongen och småmixtrar fortfarande med gasreglagen. Jag har upptäckt att den klyka som vi pratat om ovan är en original-del till DGV-förgasarna. Jag har hittat den reglagearm som ska sitta på “slavförgasaren”…

                        112041-Höger_sida.jpg

                        … men på den andra blir vinkeln fel. Spjällen är märkta “78°”. Är det skillnaden mellan stängt/öppet eller? En dubbelexponerad bild förklarar hur jag tänker. Fast fel, eller? Jag provar med ett reglage från en DGV, så får vi se (rim!).

                        Vänster förgasare chokas från förarplats, men höger är handchokad om det behövs.

                        Nu gäller det att bygga en brygga som gasreglaget kan leda i, i fläkthuset, utifrån bilderna jag fick av Bengt S ovan. Under det här arrangemanget döljer sig faktiskt enbart en 1740-motor. Men det går alldeles utmärkt att komma sist med den också. :racesmile:

                          juli 14, 2008 at 08:27 #123940

                          Napp! Efter att ha försökt tillverka en reglageklyka som den i Bengts bild ovan hittar jag den plötsligt vid källan. Den är en originaldel till DGAV-förgasaren! Rallydelar i Vretstorp har en på bild…

                          … och de har den i lager. Kruxet är att den svåraste detaljen att få till, det avlånga hålet för spjällaxeln sitter fel och måste filas upp. Men jag närmar mig målet så sakteliga!

                            juli 14, 2008 at 17:39 #123974

                            Skall man få gaspjällen på höger och vänster förgasare att öppna lika mycket från tomgång till fullfart är man TVUNGEN att bygga en vippa i mellan förgasarana.
                            Som Saab gjorde det finns det inte en changs i he… att lyckats med synkingen.
                            Svar JA, saab har gjort FEL.
                            Ifo spelar det roll hur noga man vill vara, men skall det synka på tomgång eller fullfart???
                            Så måste man bygga nytt så bygg riktigt. Början man från noll är det inte så mycket mer jobb.

                              juli 14, 2008 at 21:07 #123988

                              En vippa ger bara mer glapp. Vi vet din inställning, Fuling.

                              /B


                              Bengt Åkesson
                              bengt@akesson-motorsport.se
                              Facebook

                                juli 14, 2008 at 21:09 #123989

                                jag tycker mest det låter som att en anrättning med dubbelwire vore det enklaste? Den där klykan som Mats visar på bilden har jag då sett som original på nån fler bil men då med längre klyka och urtag.

                                  juli 15, 2008 at 04:15 #124003

                                  Fuling: Ett förgasararrangemang som bidrog till att piska skiten ur konkurrenterna ända fram till fyrhjulsdrift och turboladdning kom i slutet av 1970-talet duger gott åt mig. Även om det är “fel”. Hade jag velat tävla med tekniskt korrekta delar hade jag antagligen kört grupp N.

                                  Din synpunkt om att välja synkning för fullgas eller tomgång är jag medveten om, och när det gäller en tävlingsbil är valet är givet. Jag kör antagligen lika fort med en DGAV-förgasare men nu när jag har grejerna är det roligare att använda dem än att ha dem liggande på hyllan. Om inte annat så får man tuppa sig lite i parc-fermé när huven är av. :racesmile:

                                  Stefan: Dubbelvajer? Menar du volvos vajerhjul då?

                                Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 25 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.