Generator

Forum Modellspecifika forum 92/93 Generator

  • Detta ämne har 5 svar, 5 deltagare, och uppdaterades senast 2012-04-08 09:27 av .
Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #4219
    Lollo
    Deltagare

    Hej.
    Någon som har ngt tips på vad det felas med laddningen på fruns 93:a.
    Den laddar inte så det syns på amperemätarn, går till minus när lyset mm är på.
    Men startar men den med kablar då batteriet är helt dött så går bilen att köra, med detta så tycker ja den att det borde ladda lite iaf.
    Har prövat byta relä, provat efter tips att köra generatorn som motor å det funkar.
    Även kolen ser bra ut.
    Även tank mätarn har fått fnatt, tror dock inte att detta har ny samband men man vet ju aldrig.
    Hoppas ngn har ngt tips.

    #36373
    a danling
    Deltagare

    Hej, generatorn kan ha blivit avmagnetiserad typiskt gamla likströmmare. Det var jag med om när jag startade upp min 60:a som bara rullat 1600mil, generatorn var i nyskick hittade inga fel. Då sa bil elspecialisten att den var avmagnetiserad, så han magnetiserade den och den laddar kanon nu. Mvh Anders

    #36324
    john gt
    Deltagare

    Kan vara som Danling säger men det är inte så vanligt. Du sa att kolen i generatorn va bra hur är det med kolecktorn är den svart kan det bli dålig laddning den slipas med fint sandpapper och sedan blås rent. Din fladdrande tankmätare kolla säkringsdosan även undersidan har varit med om sönder ärgade baksidor som inte syns från ovan sidan.

    Lycka till John.

    #39597
    Lollo
    Deltagare

    Kolectorn är lite svart, får pröva att putsa den.

    Tankmätarn har nog jord problem då den sticker upp i topp direkt tändningen sätts på.

    Tänkte att det kunde varit ett gemensamt fel.

    #36437
    . . . f
    Deltagare

    Jag tycker det luktar jordfel . . .

    Mitt tips är att kolla alla jordpunkter Du kan hitta.
    Byt huvudjordflätan om den ser mösig ut och lossa jordskruvar som sitter i plåt och vrid åt på nytt eller helst ny skruv och taggbricka. Skrapa rent runt skruvhålet.

    I generatorn sitter två små klockfjädrar som trycker kolen mot kollektorn. Dessa brukar rosta rätt rejält och tappa spänsten. Tror de finns nya hos bilelektriska firmor. Jag köpte hos en BOSCH-verkstad i Göteborg för några år sedan . . .

    Har du kollat att batteriet är ok ? Det kanske är så kass att det inte tar laddning . . .

    Tankmätarkrångel beror nästan alltid på dålig kontakt vid anslutningarna bak på tanken.
    Säkringsdosan brukar också ärga med tiden. Fräscha säkringar och kabelskor måste det vara . . .

    . . . F

    #42016
    Morten S.
    Moderator

    Er enkelt å polarisere/magnetisere dynamoen. Ta en ledning fra pluss på batteriet til D+ på dynamoen. Bare inntil D+ med et sveip. Batteriet må være koplet mot bilen

    Been a Saab owner since 1987.
    I have owned at least 30 Saabs, mainly older Saabs.
    Today I have:
    1960 93F
    1967 96 Monte Carlo 850
    1974 96 "rally car"
    1989 900i 5 dørs
    2007 9-3 SC

Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng