Gissa vad jag kört några mil med idag!?

Forum Övrigt Allmänt Gissa vad jag kört några mil med idag!?

Detta ämne innehåller 16 svar, har 10 deltagare, och uppdaterades senast av 2008-09-10 20:36.

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 17 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #18589

    William
    Deltagare

    en sportcombi som tydligen bara finns i svart….? 😎

    #126882

    Melwin
    Deltagare

    gjorde service på en förra veckan.

    #126887

    mellow yellow
    Deltagare

    TurboX ?

    Men egentligen vad gör den så himla intressant… Fyrhjulsdriften?

    SAAB kommer att gå i graven inom två år om man inte tar fram en hybridmotor, tyvärr 🙁

    Jag kanske tänker helt fel men jag tror att det kommer ta 10år innan folk (rika amerikaner och europer) börjar titta efter bilar med +300hk igen, Saabs kunder är (i alla fall historiskt) folk som vill ha det udda och individualistiska lösningar. TurboX är ju bara en 9-3 (mkt bra bil) med en stor GM motor och en haldex bakvagn.

    Risken är ju att när 9-5 kommer, när det nu blir, så är den redan helt passé och kommer att sälja lika dåligt som Volvo V70.

    SAAB har bra och innovativa tekniker som vågar, hybrid motorer har funnits i prototyp vagnar varför inte ge kunderna vad de söker.

    Skall man behöva åka Toyota 🙁 för att åka snålt och smart?

    Etanolen är enligt min mening ett gott steg på vägen men långt ifrån ända fram och väldigt många har starkt negativa åsikter om etanol.

    Tänk om Trollhätte folket kunde få till något innovativt som den första turbon 😉

    #126888

    Martin
    Deltagare

    De flesta är nog överens om att etanoltekniken är en teknik i avvaktan på andra lösningar som tex bränsleceller osv.
    Såvitt jag vet finns det en hel del alternativ miljöteknik inom GM-koncernen och jag tror att mycket av den tekniken kommer att hamna tidigare i Saabarna än många andra GM-modeller.
    Oavsett om det är Saab själva eller någon annan GM-division som står bakom.

    Tillägg:
    Hade förmånen att testköra Saab Bilmuseums exemplar i samband med träffen 99Turbo 30 years i Uppsala. Kul!

    #126899

    William
    Deltagare

    japp en Turbo X 🙂 och nog vet ju jag att det är typ en ”vanlig” Aero, men det kändes väldigt speciellt och roligt att få köra denna modell 🙂

    #126900

    cch
    Deltagare

    Vad jag förstått är Turbo X en hyllning till den första 900 Turbon. Ett exempel på det är lanseringen av vagnen som skedde på dagen 30 år efter att Saab visade upp sin första turbo. Lacken är en annan sak som visar släktskapet med de gamla turbobilarna.

    Vad gäller hästkrafter kan man ju titta på BMW, deras motorer, särskilt dieslarna. är ju ledande vad gäller hästkrafter kontra förbrukning. Har inte sett nån annan tillverkare som kan göra så snåla motorer med så många hästar.

    Mvh

    CCH

    #126916

    rodder76
    Deltagare
    Mellow Yellow wrote:
    TurboX ?

    Men egentligen vad gör den så himla intressant… Fyrhjulsdriften?

    Ja.. vad är så speciellt. Ingenting kanske, men det är roligt med en specialmodell, det kan väl inte förnekas. Hur många letar inte efter Sportar och Monte Carlos? 9000Talladega kanske inte har uppnåt någon kultstatus (än?) och det har alltid funnits några eldsjälar som brunnit för 9-3 Viggen.

    Sen är det väl självklart att just fyrhjulsdriften gör bilen lite mer intressant och spännande. Det är trots allt den, för oss puritaner, första Saaben med just fyrkrafs även om flopparna 9-2X och 9-7X har Saabemblem på sig.

    Mellow Yellow wrote:
    SAAB kommer att gå i graven inom två år om man inte tar fram en hybridmotor, tyvärr 🙁

    Vad baserar du detta på? Eftersom det utlovats en rad nya modeller (även om det bara är nya modeller på befintliga bilar) så finns det inte mycket som tyder på att Saab skulle gå i graven inom två år, snarare tvärt om. Just nu är den ljustaste tiden på mycket länge.
    Att intresset för hybridmotorer är stort i media är inget tvivel om, men hur stort är det på världsmarknaden? Hur många hybridbilar säljs det?
    Jag skulle nog vilja säga att det finns många biltillverkare som ligger risigare till i miljöpolicy än vad Saab och GM gör.

    Mellow Yellow wrote:
    Jag kanske tänker helt fel men jag tror att det kommer ta 10år innan folk (rika amerikaner och europer) börjar titta efter bilar med +300hk igen, Saabs kunder är (i alla fall historiskt) folk som vill ha det udda och individualistiska lösningar. TurboX är ju bara en 9-3 (mkt bra bil) med en stor GM motor och en haldex bakvagn.

    Man kan inte förtränga att det fortfarande säljs otroliga mängder ”övermotoriserade” bilar. Biltillverkarna har i många fall betydligt högre vinst per såld enhet på dessa bilar och såldes är det inte fel att kunna erbjuda dessa även om exempelvis motorn kommer från GM-koncernen istället för att vara egenutvecklad. Det ökar på så sätt vinsten….

    O visst är det ”bara” en 9-3 med fyrkrafs, men hur många har inte velat ha fyrhjulsdrift i många många år, även om de inte har den praktiska nyttan utav den? Att Saab för en gångs skull kommit med en bil som inte är strängt framhjulsdriven är ett av de största stegen i Saabs historia och det kommer gynna Saabs varumärke och framtid mer än det kommer gynna just denna modell utav 9-3.

    Mellow Yellow wrote:
    Risken är ju att när 9-5 kommer, när det nu blir, så är den redan helt passé och kommer att sälja lika dåligt som Volvo V70.

    Du får det verkligen att låta som om det är bättre att bara kasta in handduken och skita i att lansera nya modeller, men visst, stora bilar kanske inte är det attraktivaste i världen just nu, och det gör att man kliar sig i huvudet när man läser om 9-4X och kommande 9-5. Dessutom hittar Teknikens Värld en historia om en 9-9…. Känns som om det skulle vara så fel det bara kan vara just nu när en innovativ 9-1/9-2 kanske är det som saknas mest.

    Mellow Yellow wrote:
    SAAB har bra och innovativa tekniker som vågar, hybrid motorer har funnits i prototyp vagnar varför inte ge kunderna vad de söker.

    Skall man behöva åka Toyota 🙁 för att åka snålt och smart?

    Etanolen är enligt min mening ett gott steg på vägen men långt ifrån ända fram och väldigt många har starkt negativa åsikter om etanol.

    Lugn du.. hybrid kommer… förr eller senare. Men det skulle antagligen behövas betydligt större modifikationer på 9-3 eller 9-5 för att hybridkonvertera dessa, än vad som behövdes för fyrhjulsdriften. Sen kan man åter igen fundera på ”vad kunden vill ha” innebär i ett större perspektiv. Det är inte ”bara” att ge dem en hybridbil.

    Visst är det så att etanol är ett steg på vägen, problemet är att det inte finns någon karta som visar vart vägen är på väg eller var den slutar. Var glad för att Saab satsade rätt på etanolen och inte missade tåget totalt som Volvo som satsade på biogas, inte för att biogas är fel.. utan för att många politiker vände det ryggen.

    Mellow Yellow wrote:
    Tänk om Trollhätte folket kunde få till något innovativt som den första turbon 😉

    Hmm…. bara för att vara upprorisk och jävlig. Hur innovativt var det egentligen med turbon? Turbon är gammal…. och det var inte turbon i sig som var innovativ.

    #126917

    rodder76
    Deltagare
    William wrote:
    http://geting.se/viewimage.php?image=123247-DSC00829.JPG
    en sportcombi som tydligen bara finns i svart….? 😎

    Var det en av alla TurboX som var förstörd med automatlåda?

    #126921

    ayrton
    Deltagare
    Mellow Yellow wrote:
    TurboX ?
    Risken är ju att när 9-5 kommer, när det nu blir, så är den redan helt passé och kommer att sälja lika dåligt som Volvo V70.
    [/quote

    Bygger man små billiga bilar måste man upp i stora volymer för att nå vinst. 9-4x och XC60 är främst tänkta för USA där dessa bilar anses som små och mer miljövänliga än deras SUVar. Volvo verkar ju inte heller ha några planer på att lägga ner XC90.
    SAAB jobbar säkert en del med hybrid, hade de inte en etanolhybrid-Cabbe för något årsedan?

    #126937

    rodder76
    Deltagare
    ayrton wrote:
    SAAB jobbar säkert en del med hybrid, hade de inte en etanolhybrid-Cabbe för något årsedan?

    Om jag inte missminner mig så har du alldeles rätt. Undrar om den inte va E100-hybrid dessutom. Ett annat rykte var även att bilen gick att ladda direkt i vanliga uttaget och att kontakten satt bakom det ena Saab-emblemet. Detta emblem limmades fast innan visningen för att det va någon anledning inte fick visas…. Sägen eller sanning vet jag dock inte!

    #126940

    mellow yellow
    Deltagare

    OK vi fick igång en liten debatt 🙂

    Förstår givetvis att det kan vara en rolig bil att köra inget tvivel om det MEN att köpa, nja?

    Personligen tror jag hybrid motorerna kommer snabbt, de tendenser jag ser:

    • Toyota har sålt mer en miljon Prius hybrid
    • Det är nästan alltid 6månaders väntetid på samma bil, till och med Toyota är nog lite chockade hur bra denna bil sålt förutom motorn så är den ju högst ordinär och väldigt dyr
    • Tjänstebilsförare har halva förmånsvärdet (månadskostnaden) på en Prius jämfört med en V50 och ännu större skillnad mot en 9-3 och då är det ändå miljöbilar
    • I Sverige är väldigt stor andel av bilarna tjänstebilar och därmed så kommer förändringen fort
    • Alla som kör en hybrid tjänar i form av halverad bensinförbrukning
    • Kör du mer en 2500 mil i tjänsten med en Prius så går du Plus som tjänstebilsförare
    • Formel 1 kör med hybrid motorer från 2009 detta kommer ytterliggare skynda på utvecklingen
    • Lagstiftning som är väldigt tuff är bara något år bort på vissa marknader

    Vad jag vet så är dt bara Japaner som har hybrider i produktion: Toyota (Lexus), Honda och kanske någon till.

    Vi har nu en slags oljekris och miljökris till på köpet, min tes är att folk kommer tänk om när det gäller bilar, de kanske inte längre kommer att vara en status indikator på samma sätt som innan. Om detta förändrar sig, så varför då inte åka smart typ Skoda, Toyota och Tata (definitivt inte miljö vänlig men förväntas ju bli billig).

    Personligen så börjar jag vänja mig med tanken att åka t.ex. Prius i jobbet och till ICA. På de sättet kan jag ju även knattra runt med en två taktare lite då och då MEN ändå inte släppa ut / frigöra mindre CO2 än grannes 9-3 Etanol!

    Har SAAB fattat att denna förändring är på gång?

    Släpps 9-5 med hybrid så är det väl svaret på frågan annars ser det mörkt ut.

    #126942

    Lustgasen
    Moderator
    Mellow Yellow wrote:
    TurboX ?

    Men egentligen vad gör den så himla intressant… Fyrhjulsdriften?

    SAAB kommer att gå i graven inom två år om man inte tar fram en hybridmotor, tyvärr 🙁

    Fyrhjulsdriften är ju ett steg framåt iallafall, ett steg som borde tagits på 80talet typ.. :racesmile:

    Hybridmotor? läste ju i bakrutan för några nummer sedan att saab gjort en El-Etanol motor (till någon koncept bil) så det är väl på gång. Hoppas, med tanke på att miljömedvetenhet har blivit allt större

    #127007

    staffanv
    Deltagare
    Mellow Yellow wrote:
    Har SAAB fattat att denna förändring är på gång?

    Släpps 9-5 med hybrid så är det väl svaret på frågan annars ser det mörkt ut.

    Dom har ju visat Saab 9-X Biohybrid som det spekuleras att den ska komma som Saab 9-1X.
    Så Saab har nog fattat det. Frågan är om de kan få grönt ljus för produktion.

    #127013

    kung sudoku
    Deltagare

    Intressant läsning…..
    Med tanke på hur insatta alla är i miljöbilar, vilka alternativ som gäller i framtiden mm, är det förvånde att så få inte inser att en liten biltillverkare som Saab, helt är beroende av de strategiska beslut som tas inom GM globalt. Resurserna för att vara marknadsledande inom tex miljöbilssegmentet, finns knappast hos Saab enkom. Det är GM som bekant styrs från staterna som pekar ut riktningen dit respektive märke, Opel, Chevrolet, Saab, Hummer etc ska gå. Sen är det ju som bekant ”money talks” och än så länge driver inte bensinpriserna upp suget efter alternativ tillräckligt.

    Att etanolen blivit en succé är toppen för Saab och även andra. Det bevisar också att kunderna är beredda att ta till sig alternativ. Och kan man få alternativet att gynna plånboken lika mycket som miljön, så kommer det att gå i rasande fart i alla fall i Sverige.
    Tyvärr är koldioxid-diskussionen ett globalt ämne och vad länder som Indien och Kina gör är långt mycket viktigare än om vi alla åker Prius här hemma. Dock är det självklart att även vi ska dra vårt strå till stacken.
    Problemet är att ”alla” inklusive mig själv puttrar runt i bensin/dieselbilar i väntan på A L T E R N A T I V E T…….

    Vad det gäller Turbo-X så var det längesedan jag läste så mycket positiv journalistik om Saab, vilket är precis vad Saab behöver. Bilen gjordes väl i en begränsad upplaga och så vitt jag föstår så är de sålda.
    Sen är det ju helt och hållet upp till köparen att beställa den bil man finner uppfyller ens egna krav på ekonomi, utstrålning, prestanda, miljö mm.
    Jag tex skulle inte få in familjen i en Prius, och har inte råd med en Lexus (underbar miljöbil med över 200hk….som går på bensin över 50km/h)
    Så jag åker diesel, som dels har låg driftskostnad, dels lägre koldioxidutsläpp än bensin.
    Men som givetvis har andra nackdelar som partiklar och hög skatt.

    Kung Sudoku

    #127037

    rodder76
    Deltagare

    Mellow Wellow:
    Visst har du en poäng i det du säger, men samtidigt måste man se på det mer globalt. Diskussionen är på gång i mer eller mindre hela västvärlden, men det är väldigt få länder som kan erbjuda samma utbyggnad av miljöbränsla som sverige kan göra.
    Ser man på de andra stora europeiska biltillverkarna så kan man skönja en rädsla att ta steget att lansera någon ”riktig miljöbil” utan det jobbas framförallt med att effektivisera dieselmotorn. När de andra stora koncernerna gör så, så kan man knappast beskylla Saab för att vara sinnesslöa. Saab får väl anses som den minsta biltillverkaren i världen som tillverkar bilar för folket (om än lite mer välbeställda). Frågan är vad som händer inom GM, och GM har inte missat tåget helt och hållet. GM hade till o med deras EV-1 (elbil) för en herrans massa år sedan, som förvisso kanske kan ses som en flopp, men de har ändå satsat. Det är även officiellt att de jobbar för fullt på Chevrolet Volt som ska lanseras inom något år och vara en direkt konkurrent till Prius, så att GM jobbar med teknologin behöver du nog inte oroa dig för.
    Om man ser bara till vad Saab har lanserat för konceptbilar så finns det faktiskt en rad olika miljökoncept sedan 90talet och framåt, och de har nog visat upp fler ”trovärdiga” koncept än vad många andra biltillverkare kan stoltsera med, för mycket av de miljöbilsconcept som visas upp är rena space-age urflippade historier som är rena drömmar på ritbord, men ligger långt från vad vi kan förvänta oss i produktion i närtid.

    Så… Jag tycker nog att Saab ligger rätt bra till i miljöbilsdebatten och det ska bli spännande att se om GM vågar låta Saab göra en hybrid på 9-4X som släpps nu, för om jag inte missförstått helt fel så har det diskuterats.

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 17 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng