Glapp i drivaxel og900 -93
Forum / Modellspecifika forum / OG900 / Glapp i drivaxel og900 -93
- Detta ämne har 11 svar, 4 deltagare, och uppdaterades senast 2025-09-24 12:10 av
M.Broberg.
-
FörfattareInlägg
-
Jag slår vad om att detta tagits upp tusen gånger i forumet men kunde inte hitta riktigt rätt när jag sökt..
Det är glapp i höger drivaxel på min 900i fr. -93.
Märkte först detta med fullastad bil + takbox och familj på 110-väg i uppförsbacke, bilen började skaka vid pådrag. Nu kan jag känna ett visst skak/guppande/vibrerande även i långsammare hastigheter. Inga missljud vad jag märkt. Ev. märktes även något guppigt tidigare, vid högersväng och över ojämnheter.
Efter att tagit av hjulet som gick att vicka något (likadant både klockan 9 & 3 samt 12 & 6) och slitit i upphängningen märkte jag att det var ca 3mm glapp i själva drivaxeln i riktningen växellåda <-> hjul.
Någon här som har erfarenhet av liknande och kanske har tips på var jag kan börja felsöka?
-
Detta ämne redigerades för 6 dagar, 1 timme sedan av
pats.
-
pats.
Hej!
Det du beskriver liknar mycket det min yngsta dotter med man erfor med sin fina mörkblå metallic 900i -92, PTE 721 (numera hos annan) saab-entusiast.
Nämligen framvagnen kom i resonans (kraftiga vibrationer) vid ca 90 km/tim.
Efter en hel del felsökning kom misstankarna att falla på den inre högra drivknuten. Att det just ofta är höger som ger sig först beror tydligen på att drivknuten ligger nära avgasrören. Fettet torkar ut och knuten slits mer än den på andra sidan.
Då säg nu snart 10 år sen blev detta dödsdommen för den superfina PTE 721. Trots idogt letande kunde en känd SAAB-mekaniker inte hitta någon ny eller lätt begagnad drivknut i närtid. Bilen användes som brukis och gick 16 mil/dag.
Du har kanske inte samma brukskrav så du kan ge dig tid att leta. Jag tror dessutom att man skulle kunna ta tripoden från en hö drivaxel.
Lycka till o berätta gärna hur det utvecklar sig.
Mvh
Adam
Mvh Adam Zdunek
SAAB 99L 1973 2D Veronagrön
SAAB 900S 1991 3D TalladegarödTag for svar, trist att höra om dödsdomen Adam.
Där ska jag försöka att inte hamna!
Kan det inte gå att behålla axeln och bara byta tripodled (tex https://shop.klracing.se/sv/artiklar/tripodled-900-9-3-9000-.html )?
Samt kanske passa på att byta yttre drivknut också.
men problemet/glappet kanske sitter någon annanstans på axeln, själva axeln borde ju vara stum men kanske kan bli sliten den med på något vis. Någon som vet om det är vanligt att det glappar så vid tripoden?Det SKA finnas ett visst glapp vilket skapas av spelet inne i dfiffen. det kan mycket väl vara så att glappet du har när du kör inte finns när bilen är upphissad pga att tripoden glider in och ut i drivklockan. Problemet finns kanske inte vid full utfjädring men däremot när hjulupphängningen är i normalhöjd
Problemet är att det ofta är drivklockan som glappar där tripoden gör ett spår till slut. den är gjord i duglig plåt men tripoderna är seriöst härdat stål..
jag ska kolla lite på hur svårt det är att byta drivklockan , problemet är att den är schimsad för att få rätt spänning på differentialen så att kronhjulet på den i sin tur ligger på rätt spel på pinjonen.
oklart vad som händer ananrs, jag gissar på typ ingenting beroende på hur fel det blir till tvärlåst eller rensade drev..?
men då får man fucka upp ordentligt.såhär ser drivklockan ut
Angående att byta yttre drivknut samtidigt så gör inte det.
nya piratdrivklutar är betydligt sämre kvalitet än saab org, damaskerna med.
Ratta fullt åt bägge håll. gasa sen och lyssna efter knackande. har du inget har du inga problem. Kolla över damaskerna bara efter skador MMGlappet in/ut ska regleras av yttre drivknuten. den inre Ska kunna glida in/ut för att kompensera för fjädringsrörelser medans den yttre ska hålla fast axeln mot hjulet. rörde sig axeln vid muttern när du körde in/ut?
Hej Broberg!
Tack för din värdefulla information rörande nödvändigt spel hos drivaxeln samt råd att inte byta till eftermarknads yttre drivknutar.
Jag ska passa på att fråga om axialspelets storlek och hur mäta/uppskatta detta.
Det har visat sig att den 5-vxl lådan som min EMS-motor (900 M80) är utrustad med kan orsaka att mina orginal drivaxlar från min DSF172 99a -73 är ”för långa”. Informationen har framkommit efter att motorn lagts i. Info härstammar från Krister K svar här på Forumet till person som önskar byta från 4vxl till 5vxl på 99a -74. Efter -75 är tydligen 4vxl och 5 vxl drivaxlar lika långa.
Saken i mitt fall är inte ”utredd” än. Nästa vecka har jag förhoppningsvis 75 W olja i växellådan och kan uttala mig om lätthet/ljud vid rotaton av hjul på upphissad bil i rakt som i utsvängt läge. Nu med torr låda roterar hjulen lätt men jag förväntar mig att det kommer att vara bra mycket tystare med olja i lådan. Inga direkta skrapljud hörs. Jag kunde inte lätt känna något spel. Kanske jag testade fel. Tog tag i drivaxeln strax utanför medbringaren och försökte ruska. Kunde inte känna något spel.
Min ”plåtisar” rapporterade inga problem vid montering av drivaxlarna. Men man ska kanske inte förvänta sig något från deras sida på denna kant. Det kan inte röra sig om många mm … …annars hade de inte fått ihop ekvationen antar jag.
Vet du hur mycket för långa kan det röra sig om?
Tacksam för svar
Mvh
Adam
Mvh Adam Zdunek
SAAB 900S 1991 3D Talladegaröd1 användare tackade författaren för det här inlägget.
Låter som ett dåligt hjullager om det finns glapp. Börja med att byt detta som första åtgärd.
Fingrarna i drivklockan är ju i stål, och sen är det en pressad plåt runt för att hålla inne fettet. Delar man en inre knut så kan man se och känna eventuellt slitage på fingrarna där tripoden legat an.
1 användare tackade författaren för det här inlägget.
Hej Pats!
Lite tilläggsinformation rörande den slitna inre högra drivknuten på PTE721, rörande dåligt hjullaget samt kommentar rörande slitet pinjonglager.
Drivknuten: Var själv med om att felsöka. Det var inte så enkelt som obalans i ett däck typ. Det var mycket mer subtilt. Resonansen/vibrationerna uppträdde bara vid speciella belastningssituationer och inom ett snävt hastighetintervall. Var ofta svårt att jaga upp den eller vidmakthålla den. Något klassiskt knäppande vid kraftig svängning var det aldrig tal om. Några misstänkta spel blev det heller aldrig tal om. Frågan är hur stora spelen SKA vara som Broberg uttrycker det.
Ett klassiskt sätt är att skifta tripoden vänster <-> höger. Broberg lät antyda att det kan vara mycket subtilare att skifta drivklockorna. Han skulle återkomma på den punkten. Man byter ju rotatoinsriktning och får nya anliggninsytor etc. Detta gör att man förlänger livslängden och vinner tid.
Tripoden är inte alltför svår att få loss. Den sitter på splines och är låst av en låsfjäder.
Hjullager: Har aldrig varit med om dåligt hjullager på SAAB. Däremot har jag råkat ut för 4st hjullager som rasat samtidigt på min brukis en S80 -00. Hjullager låter när de får spelet, vanligtvis får de gropar i slitbanorna. Om man ändå ska ut med drivaxeln kan man byta hjullager i samma veva.
Pinjonglager: Har fått byta bägge sidors på vår trotjänare LUJ 478, 900 GLi, -84. Någonstans mellan 20 – 30 tusen mil. Avslöjar sig genom ett karakteristiskt ljud som när man rullar en 1-krona på ett glättat betongolv. Började uppträda på 5-ans växel vid övergång från rull till drivläge. Om jag minns rätt var dessa nållager och även där rörde det sig om gropar i lagerbanorna.
Lite av att vara husläkare. Det gäller att få fram en trolig diagnos.
Lycka till
Adam
Mvh Adam Zdunek
SAAB 900S 1991 3D Talladegaröd1 användare tackade författaren för det här inlägget.
Tack för massa bra info Broberg!
Jag har varit ute och kollat en gång till på bilen.
Måste varit lite slarvig första gången, för visst är det spel i axeln på båda sidor som du skriver Broberg, oavsett om bilen är upphöjd eller ej. Inte riktigt så mycket som 3mm som jag först uppfattade det utan snarare hälften nu när jag mätte.Jag kan konstatera att hjulet glappar när bilen är upphöjd och jag vickar i hjulet / bromsskivan klockan 12-6 men knappt något alls klockan 9-3.
Kan inte känna något alls i navmuttern när jag drar i varken bromsskiva eller drivaxeln, där är det helt stumt.
hyvens: borde det inte höras något missljud från hjullagret eller tror du att det kan vara trasigt trots att det är tyst?
adamz: det vore ju toppen att slippa jiddra allt för mycket med drivklockorna men ett alternativ kan ju vara att skifta plats på dem, om det är möjligt utan att ta ut motorn vill säga.
Jag läste någonstans att glapp i riktningen klockan 12-6 på hjulet skvallrar om trasig spindelled och klockan 9-3 om trasig styrled, glapp åt båda hållen om trasigt kullager. Osäker på om det stämmer, men enligt det skulle det kunna vara spindellederna, dessa bytte jag samtliga 2021, ca 4000 mil sedan. Kan det vara de som spökar igen och kan det i så fall stämma in på vibrationer?
Jag får ta mig en provtur vid tillfälle och svänga runt och höra om något knäpper eller dyl.
Har bara en trång parkeringsplats med stor SUV på var sida och sällan möjlighet till garage vilket försvårar skruvande.
Tack för alla bra tips och svar!
Ok! Följetången fortsätter:
Provkörde lite fulla rattutslag åt båda håll, kan inte höra några missljud alls, inga klonk, knak eller vinanden.
Kan känna ett visst hackande/pulserande när jag svänger ratten som jag inte riktigt kan minnas varit där tidigare. Körde olastad bil i låga hastigheter = upplevde inget skakande denna gång.
Tidigare i våras gjordes en framvagnsinställning, kan det påverka?
Filmade glappet:
Trycker jag samtidigt in axeln går det inte att vicka bromsskivan lika mycket.
Hela bromsskivan åker med lite ut och in när jag drar i axeln.
Drar jag bara skivan in och ut rör den sig inte lika mycket som axeln in och ut.
Det kan vara så att skivan kan vicka lika mycket kl kvart i tre som kl 6 men att bromsklossarna förhindrar detta (hann inte montera av dem nu).
I jämförelse med vänster bromsskiva:
Drar jag i axeln känns inget i bromsskivan. Drar jag i bromsskivan känns inget i axeln. Inget axialt glapp alls i bromsskivan.
Jag är ju ingen mekaniker och har inte jättemycket erfarenhet, men glappet i bromsskivan borde ju på något vis vara orsaken till att bilen skakade i första hand, i och med att den går att vicka utan att det går att känna något spel i spindelleder eller styrleder borde (¯\_(ツ)_/¯) det ju inte de som är slut.
Hej!
Ja analysen fortsätter. Om jag har uppfattat rätt kan den hittills sammanfattas så här:
Axialglapp kan kännas på höger sida endast.
Var glappet härstammar ifrån är oklart. Ett eller flera samverkande orsaker. Allt är ju lite eller mer slitet…
Slutsatser:
Föga vunnet på att skifta medbringarna och de inre tri-poderna… …Varför ändra på något som är bra (dvs vänster sida)
Jag har slängt ett getöga på SSKR reservdelssituation och spciellt letat efter orginal SAAB delar (tripod och medbringare).
Om jag minns rätt så finns yttre drivknut i NT utförande. M. Broberg avrådde från eftermarknadsreservdelar på denna punkt. Håller med.
Resultatet är nedslående.
Bilprovningen brukar lätt kunna avgöra om det är en spindelled eller styrled som glappar. Fråga vad de tar för att titta på saken är inte fel – kanske ett par hundralappar.
Situationen påminner mycket om den trillskandes hö-inre drivknuten (tripoden+medbringaren) på PTE721 som jag berättat om. Både symptom och reservdelssituation (med orginal SAAB som krav).
Min rekommendation – ta undan (spindel)-leder som bidragande orsak. Kvarstår vibrationerna vid belastad körning i speciella situationer. Ta tag i drivknutssituationen.
Mvh
Adam
Mvh Adam Zdunek
SAAB 900S 1991 3D TalladegarödJag hade gissar på Hjullagret pga glappet i skivan (om skivan sitter fast i navet DVS)
nästa steg borde vara att sätta på hjulet och spänna det sen hissa upp och kolla glapp åt alla håll för att var 100% säker på att skivan sitter som det ska i navet. Dessutom blir det mer hävarm så det är lättare att känna det då.
testa glapp i alla riktningar, om du har kan (tex har mutterdragare) så bänd isär bromsoket lite så att beläggen glappar innan du sätter på hjulet. bromsbeläggen stabiliserar skivan på det hållet vilket gör det lite svårare att känna glapp.
-
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.