Gröntonade rutor

Forum Modellspecifika forum 90/99 Gröntonade rutor

  • Detta ämne har 13 svar, 7 deltagare, och uppdaterades senast 2013-11-15 14:51 av .
Visar 14 inlägg - 1 till 14 (av 14 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #7869
    ha saab
    Deltagare

    Hej!
    Går det fortfarande att hitta gröntonade rutor till 99 turbo nånstans? Är ute efter alla rutor runt om hela bilen…

    Med vänlig hälsning

    HA

    #59917
    ha saab
    Deltagare

    Förtydligar att det är nya rutor som är av intresse.

    #59921
    lsoderlund
    Deltagare

    Nya sidorutor tror jag kan bli svårt, så även med bakruta! Men vindrutor som är gröntonade i överkant har jag sett nya, hör med din lokale glasmästare!

    http://saab99tt.blogspot.se/

    Saab 99, Saab 900 och förhoppningsvis snart en TT

    #59930
    ha saab
    Deltagare

    @lsoderlund wrote:

    Nya sidorutor tror jag kan bli svårt, så även med bakruta! Men vindrutor som är gröntonade i överkant har jag sett nya, hör med din lokale glasmästare!

    Förtydligar: Hela rutan ska vara gröntonad, inte endast i överkant.

    #59935
    rickard735
    Deltagare

    Som gammal glasmästare så har jag aldrig sett att Saab hade en CG ruta
    utan det jag kommer ihåg från vara kataloger från glasleverantören Pilkington så fanns det G. GB. C.och BzB.

    #59936
    ha saab
    Deltagare

    @Rickard735 wrote:

    Som gammal glasmästare så har jag aldrig sett att Saab hade en CG ruta
    utan det jag kommer ihåg från vara kataloger från glasleverantören Pilkington så fanns det G. GB. C.och BzB.

    Dom där bokstäverna får du gärna förklara vad dom betyder för en som int´begrip´! 🙂

    #59960
    rickard735
    Deltagare

    G Grön heltonad ruta
    GB gröntonad ruta med blå överkant
    C Helt ofärgad ruta
    BzB Bronz färgad ruta med blå överkant
    Fanns nog även en Enbart Bz också alltså Bronz

    Vad har ni för ruta?
    så här gjorde jag
    veva ner sidorutan halvvägs
    Ta ett vitt papper
    håll papperet mot glaset med halva papperet på glaset
    jämför det vita papperet med den del som du ser genom glaset
    då ser du direkt vilken färg din ruta och framruta ska vara.
    Kan ju förekomma att man bytt till en annan färg på framrutan
    men då sidorutor sällan går sönder så brukar man kolla på dessa.

    #60112
    97sonett
    Deltagare

    Nya dörrutor fram, gröna, har nog jag 2st

    #60905
    slattabjornen
    Deltagare

    @Rickard735 wrote:

    Som gammal glasmästare så har jag aldrig sett att Saab hade en CG ruta
    utan det jag kommer ihåg från vara kataloger från glasleverantören Pilkington så fanns det G. GB. C.och BzB.

    Stämmer nog bra det. När vi Saabmeckar på jobbet ville ”hotta” med solskydd i vindrutan på 70-talet så kom ”Lasse Glasis” med GB ruta. Det var vad som fanns.Som standard hade Saab G (gröntonat) på US modeller före 76, på GLE&EMS G-rutor fr.om 76. Dessa hängde med även till 99Turbo och 900 EMS, GLE och Turbo t.om 82.
    83 fick 900Turbo Bz resten av sin levnadstid. Bz hade även GLE och EMS 83 och 84, liksom 900i med komfortpaket från 85. (Ersatte GLE&EMS). Inga bilar hade tonad vindruta i överkant som original. Det fick man ordna med sin glasmästare mot merkostnad vid skada.

    Första Saab som hade tonad överkant på vindrutan som original var 9000 som kom som my 85. Ganska lyxigt på den tiden.

    Sent from my GT-I9305 using Tapatalk

    #60920
    ha saab
    Deltagare

    Som sagt är det nya gröntonade rutor till 99 turbo sedan, runt om hela bilen, som jag letar efter. Inte toning i överkant eller annat. Men dessa verkar inte längre gå att hitta? Hur gör ni som originalrenoverar 99 turbo, behåller de ursprungliga glasen?

    Mvh

    #60922
    stefan
    Deltagare

    Är de allmänt tråkiga så går det bra att polera dem också. Polerpasta och maskin så går det att få dem ganska hyfsade. Har själv gnott med hand och autosol på en bil och det är ganska mycket lort man får bort.

    #60931
    ha saab
    Deltagare

    @Stefan wrote:

    Är de allmänt tråkiga så går det bra att polera dem också. Polerpasta och maskin så går det att få dem ganska hyfsade. Har själv gnott med hand och autosol på en bil och det är ganska mycket lort man får bort.

    Har själv jobbat med glasproduktion (Pilkington) till bilindustrin för tiotalet år sedan och är väl ganska kräsen när det gäller skicket. En knappt synbar repa på några mm så åkte glaset i containern. 🙂

    Minns även att jag plockade ner ena dörrutan på min dåvarande og 900 och polerade på slipstenen på jobbet. Höll säkert på i 3-4 timmar och visst blev rutan blankare och renare, men långt ifrån nöjd var jag.

    Så finns det någon som helst möjlighet att komma över sprillans nya så föredrar jag det alla dar i veckan. 😎

    Mvh

    #60940
    stefan
    Deltagare

    jo det är klart men ibland är ju sådana saker en ren utopi………då får man nog göra det bästa med det man har.

    #60964
    ingemargavle
    Deltagare

    Det lär finnas en finsk firma som gör rutor på beställning till specialbyggen så visst borde det gå att köpa nya rutor.
    Priset är dock en annan fråga…

Visar 14 inlägg - 1 till 14 (av 14 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng