Grupp H 66-74

Forum Övrigt SSR Grupp H 66-74

  • Detta ämne har 24 svar, 8 deltagare, och uppdaterades senast 2009-11-24 19:47 av .
Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 25 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #21128
    v4ever
    Deltagare

    Är det någon mer som hört ryktena att Grupp H 66-74 kommer att försvinna 2011 och gå upp i ”vanliga” Grupp H!?

    #148250
    fredrik
    Deltagare

    Ja så är det! Det är vad jag förstår spikat & klart.

    Roger Rooth kommer säkert med mera info om detta

    /Fredrik

    #148251
    v4ever
    Deltagare

    Okey, hörde det själv häromdagen, lite synd men antar att de flesta App. K besiktigar sina bilar idag och ”höjer” värdet på dom istället!! Var ju lite friare med Grupp H 66-74 att laborera med lite olika konstellationer, men ”thats Life”, har man en sån får man jäklas med de andra istället då!!

    #148352
    roger
    Deltagare

    Jag vet inte vem det är som haft huvudet i armhålan här, men dom som byggt en kaross med bur enligt det reglementet och inte kan bygga den till App K med mindre än att skära sönder bilen i småbitar, vem har tänkt på dom i denna frågan??

    #148354
    v4ever
    Deltagare

    Där har du en tanke, har för övrigt en kompis som har byggt sin 66:a enligt Grupp H 66-74, nu får han gå bakåt i utvecklingen på grund av att han t.ex har bytt till skivor fram och då måste han gå tillbaka till trummor för att kunna tillhöra App. K :confused:

    ja, man tar sig för pannan, 66-74-klassen kom ju så sent som 2006, den fick vara ifred i HELA 5 år……

    #148355
    roger
    Deltagare
    V4EVER wrote:
    ja, man tar sig för pannan, 66-74-klassen kom ju så sent som 2006, den fick vara ifred i HELA 5 år……

    NEJNEJ.. Klassen kom 1993 eller 1994.. Den har haft olika namn” Nya veteran”, Veteran och grupp H 66-74.

    Att den bytte namn till Grupp H 66-74 berodde att SBF:s Hstoriska Utskottets medlem Jårs Damberg drev en lobbyverksamhet som grundade sig på att man skulle tvinga dom som hade dessa bilar att rätta in sig i ledet och Appendix K besiktiga sina bilar!

    SBF är som vanligt en huvudlös organistation som tänker med armhålan. Det här hade inte varit något problem ifall man infört Appendix K runt milleniumskiftet när man tvingade dom som åkte Veteran att uppgradera sina burar, stolar och bälten till samma nivå som i Vanliga Grupp H, när folk som hade en Volvo 142 eller Saab V4a som var värd 15000kr skulle montera stolar och bälte för 20000kr, det var många som var skitförbannade då, men nu är jag ännu mer förbannad när man ska byta tillbaka 10 år i tiden på buren, hur fan tänker man??

    Jag har skrivit mail till rallyutskottet och fått ett svar som är så dumt så man blir mörkrädd, man hänvisar till att det blir mindre såna bilar i tävlingarna, (Jaha? Och??) samt att folk inte kan reglerna och hur dom ska tolkas, reder man inte ut 2 A4a sidor om den klassen så ska man nog inte ge sig på 72 sidor om App K.. Jag har svarat på det och vbf.at det till hela styrelsen i SBF, jag förväntar mig ett vettigt svar!

    #148356
    v4ever
    Deltagare

    Okey, mittåt!! 😀 Som du säger så är det fasen inte lätt att hålla isär begreppen när det gäller SBF och FIA!! Man skulle ju förvänta sig ett vettigt svar från berörda instans, men antar att det är som i övriga fall när det handlar om ”Storebrors-fasoner”, man gastar i högan sky men det ekar bara tomt när det gäller vettiga konstruktiva besked från dessa!! Som jag nu ser det så handlar det i slutänden om en sorts ”Lobby-verksamhet” för att få ett total-intresse för App. K och alla därhän som inte rättar in sig i ledet kan i princip fara dit där det är som varmast, dom ”förvisas” till källarplan för att få sitta där!!
    Man blir aningen förb… (Understatement 😀 )

    #148358
    fredrik
    Deltagare

    Kör du en 2-Takts 66 i klassen 66-74 så är det klassat med V4:ans skivbromsar samt 6:35 med diffbroms

    /Fredrik

    #148363
    v4ever
    Deltagare

    Å fasen!! Ja, du om nån bör veta, :lecture: han påstod att hans bil inte var godkänd för App. K så jag vet inte hur det var med den saken! :confused:
    Men rörigt är det, det är en sak som är säker!! Och inte lär det bli lättare med tiden heller!!

    #148364
    siksten saabson
    Deltagare

    Öhh, mig veterligen finns det ingen diffbroms klassad till tvåtaktaren överhuvudtaget. Dock klassades det till V4:an. Vad det NATIONELLA reglementet i Grupp H 66-74 tillåter är en annan sak.

    Med Vänlig Hälsning

    Siksten

    #148374
    fredrik
    Deltagare

    Fick detta uppläst direkt från klassningshandlingarna på Telefon ifrån känd Saabåkare ifrån Ludvika.

    Klassningshandlingarna var daterade november 1965. Jag är rätt säker på att det till och med var så att det var klassat med special II drevsats.

    /Fredrik

    #148392
    fredrik
    Deltagare

    Fia numret på klassningshandlingarna är 5106. Att denna handling är utgiven i november 65 borde väl betyda att man får köra efter denna specifikation i klassen upp till 1965????

    /Fredrik

    #148394
    roger
    Deltagare
    Fredrik wrote:
    Fia numret på klassningshandlingarna är 5106. Att denna handling är utgiven i november 65 borde väl betyda att man får köra efter denna specifikation i klassen upp till 1965???? /Fredrik

    Har du handlingen? Du kan ju inte blanda handlingar.

    #148395
    roger
    Deltagare
    Siksten Saabson wrote:
    Öhh, mig veterligen finns det ingen diffbroms klassad till tvåtaktaren överhuvudtaget. Dock klassades det till V4:an. Vad det NATIONELLA reglementet i Grupp H 66-74 tillåter är en annan sak.

    Med Vänlig HälsningSiksten

    Reglerna baseras på FIA handlingarna likaväl….

    #148400
    fuling
    Deltagare

    Nyfiken fråga, 66-74 är det en tidsperjod?
    Är det tidsperjoden som styr eller årsmodelen på bilen?

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 25 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng