Gulafaran haveri

Forum Modellspecifika forum 95/96 V4 Gulafaran haveri

Detta ämne innehåller 11 svar, har 7 deltagare, och uppdaterades senast av 2007-11-25 20:39.

Visar 12 inlägg - 1 till 12 (av 12 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #15073

    hanna
    Deltagare

    Min lilla älskling (96:a 1975B) vågar jag inte köra mera. Under en ödesdiger resa till länna badplats utanför uppsala i sommar så hände det förskräckliga: min lilla älskling blev överhettad inte konstigt kanske med tanke på att temperaturen den dagen var runt 32 grader. Men det är ju lätt att vara efterklok. Jag stannade givetvis med en gång men det kokade kraftigt i expantionskärlet. Efter några timmars badande så var motorn kall igen och jag fyllde på 1,5 liter vatten. Efter start så började oljelampan lysa, visade sig att det saknades olja också. När allt var återfyllt gick bilen igång som vanligt. Alltid lika glad och pigg. Men… började efter en stund märka väldigt konstiga ljud från motorn. Kan inte riktigt sätta fingret på hur ljudet låter just nu men det blev värre och värre. Jag använde bilen normalt några 10 tal mil till men blev så oroad över ljuden att jag ställde in den i garaget. Där står den nu och har gjort det sen dess. Jag var där och tappade ur kylarvattnet i veckan och teststarta den och den startade villigt trots kylan. Innan jag vill börja använda den igen så vill jag gå igenom motorn, men jag är ingen mekaniker eller ens hobbymekaniker. Jag gillar bara bilen. En medlem i forumet med koll som jag köpte vinterdäcken av har tidigare sagt att mitt balansaxellager är dåligt.
    Nu till min fråga/vädjan: finns det någon som vill hjälpa mig att renovera motorn eller ev byta motor till en renoverad. (givetvis mot skälig betalning)

    Hanna
    hanna@almson.se

    #99770

    lsoderlund
    Deltagare

    Hej, renovering av motorn kan ta tid, framförallt då du inte vet vad felet är. Om du vill ut och rulla på vägarna under vintern så tror jag nog du får skaffa dig en vinterbil. Jag skulle nog börja med att hitta en bytesmotor som är i bra skick, eller varför inte en reservdelsbil? Själva bytet är inte speciellt komplicerat med rätt verktyg/utrustning. Men även det kan tid, med tanke på att man måste skruva ner en hel del, sedan sätta ihop allt igen.

    Jag kan nog tänka mig titta förbi någon dag, dock tidigast i helgen… Vart i uppsala finns Gulafaran?

    http://saab99tt.blogspot.se/

    Saab 99, Saab 900 och förhoppningsvis snart en TT

    #99771

    hanna
    Deltagare

    Hej Lars!

    Det vore super om du vill titta förbi!
    Hon står i ett garage på Bellmansgatan (Löten).
    Jag klarar mig bra utan bil i vinter, så det är ingen brådska med fixandet. Reservsdelsbil hade nog varit jättebra, men jag bor inne i stan och har tyvärr ingen plats att ha nåt sånt stående. Hitta bytesmotor, det kanske kan göras här på Saabklubben?

    Sen jag köpte henne har jag tänkt att hon ska bli etanolbil också, men det har aldrig blivit något av med det. Du kanske vet nåt om sånt också?

    Okej, mitt telefonnummer är 0709-550 976, jag är tyvärr inte så bra på att svara i telefon på dagarna, så om du vill maila istället är adressen hanna@almson.se.
    Tusen tack igen för att du vill kolla på henne!

    Hanna

    #99772

    lsoderlund
    Deltagare

    Inte ska den bli etanolbil, det tjänar du inte många kronor på.. Räckvidden kommer även att bli kortare.. Såg att det fanns en V4:a motor till salu här inne på saabklubben, det kanske kan vara något. Annars är det bara att leta på blocken, men var beredd på att du kanske får åka en bit och hämta utbyteshjärtat till din bil.

    http://saab99tt.blogspot.se/

    Saab 99, Saab 900 och förhoppningsvis snart en TT

    #99773

    gammsaaben
    Deltagare

    Det här med etanol, man kan vända på det och säga att det kommer inte bli dyrare att köra på E85 än med bensin men det är fantastiskt mycket bättre för miljön. Däremot kan du få kallstartsproblem, speciellt på vintern och precis som Lars säger så kommer du ta dig kortare sträcka på en tank eftersom förbrukningen ökar.

    Konverteringen är enkel: större munstycken i förgasaren och ändrad tändinställning. Men man bör nog åtminstone ha grundläggande motorkunskaper för att använda en gammal etanolkonverterad V4:a som bruksbil.

    #99774

    kaparn
    Deltagare

    Dessutom är det olagligt att framföra ett fordon på annat drivmedel än det som det är registreringsbesiktigat för.
    Man kan alltså få bötesföreläggande om man kör en gammal bil på E85, även om jag inte har hört talas om någon som åkt dit.

    #99775

    saab-jonte
    Deltagare

    Kaparn: nej, det är ej bötes bringande med e85 i tanken på en gammal bil… skriver mer i rätt tråd (E85)

    #114592

    Per-Erik
    Deltagare

    Jag blev bara lite nyfiken när jag läste detta idag – hur blev det med ”gulafaran”? Fick den ny motor, eller renoverades den gamle, eller vad hände? Någon som vet…

    #114596

    fredrik
    Deltagare

    Motorn byttes samt växellåda & efter många om & men så fungerar den nu perfekt. Eller den gjorde det sist jag pratade med Hanna åtminstone.

    /Fredrik

    #115157

    hanna
    Deltagare

    Hon spinner som en katt 🙂

    #115158

    hanna
    Deltagare

    Såhär fin var hon 4 augusti!

    #115159

    Per-Erik
    Deltagare

    Då får man väl ta o gratulera då kanske 🙂

Visar 12 inlägg - 1 till 12 (av 12 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng