Gyllene tändkassett POWER!

Forum Modellspecifika forum NG900/OG9-3 Gyllene tändkassett POWER!

  • Detta ämne är tomt.
Visar 11 inlägg - 1 till 11 (av 11 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #493018
    jocke e
    Deltagare

    I början på 90-talet fanns det långtgående planer på att Saab skulle göra comeback i rallysporten. Detta kan man läsa om i decembernumret 2020 av Saab Cars Magazine. Det var tänkt att ge draghjälp åt lanseringen av nya 900an som skulle komma 1993 och Saab skulle genomföra det ihop med GM och företaget MSD i England.
    Ur artikeln citerar jag: ”Målet att behålla så mycket standarddelar märks med valet att behålla tändkassetten, hur många hade inte monterat ett helt annat tändsystem?”
    Det är nu det blir intressant för Saab samarbetade även med sin underleverantör SEM i Åmål som tillverkade tändkassetter och tog fram en särskild tändkassett för projektet. Totalt gjordes det 20 st special-kassetter innan projektet lades ner och alla målades i en speciell guldfärg som skulle leda bort värmen bättre då Saab hade problem med värmeutveckling i tändkassetterna. Tester som gjordes i samband med projektet visade att motorn gav 40-45 hk extra med special-kassetter utan att några andra ändringar behövdes och det bidrog till att få upp effekten i rally-motorn till de 450 hk som ansågs nödvändigt.

    Jag har länge varit på jakt efter en sån här kassett och ibland tvivlat på om de ens finns. Men nu har jag äntligen lyckats få tag på en och ser fram emot att montera den i min 9-3 Aero. Återkommer framöver med körrappprt och prestandasiffror.
    /Joakim.

    • Detta ämne redigerades för 4 månader, 1 vecka sedan av .
    Bilagor:
    1 användare tackade författaren för det här inlägget.
    #493042

    Riktigt imponerande, har för mig att dom också hade en variant med någon form av silverfärg. Den versionen gav väl en effektökning på cirka 20 hästkrafter? Många tester gjordes i skarven mellan mars och april om jag inte missminner mig helt.

    1 användare tackade författaren för det här inlägget.
    #493043
    97sonett
    Deltagare

    Låter som en enhörning, för bra för att vara sant.
    Hur skulle effekten öka 45hk med enbart tändkassett?

    #493044
    jocke e
    Deltagare

    Bra där. Helt korrekt att de silvriga inte var lika effektiva. Du har helt rätt med testperioden också.

    #493045
    turbocab
    Deltagare

    Det var väl i samband med den Tändkassetten som Saab även utvecklade ett speciellt Grenrör som skulle efterlikna Ljudet i og900 T16? När nya Saab 900 lanserades så var den ju mkt tystare, men detta speciella Grenrör i samband med kassetten skulle ge enorma prestanda plus låta ”rätt” vilket Saabs kunder krävde. Även Grenröret var i denna speciella guldfärg men oro fanns under utvecklingen att värmen skulle göra att färgen lossnade. Ett dylikt grenrör såldes på Tradera i April förra året, en kompis till mig köpte det. Han har meckat som fan med sin vagn och skulle haft den körklar nu till 1 April i år men det vart inget då han inte fått tag på en sån här Tändkassett tyvärr! Mkt svåra grejor hitta idag!

    /Martin.

    #493046
    Saab_ahed
    Deltagare

    Hej,

    Intressant. Jag har inte känt till detta.
    Vet du vad mer som är annorlunda i dessa tändkassetter, jämfört med en original? Förutom färgen då.

    Effektökningen du nämner på 40-45 hk. Var det en effektökning hos en motor som hade 400 hk med original tändkassett?
    (just pga. att om man tog ut mer effekt, blev original tandkassett överhettad, och gick sönder?)

    #493056
    matssvensson
    Deltagare

    Kul aprilskämt

    #493058
    Saab_ahed
    Deltagare

    AAAARRHHG!! Jag föll för det!
    Bra historia 🙂 Hahha!

    Jag tänkte faktiskt skriva lite mer ”skeptiskt/negativt”, men tänkte- nä, man ska inte vara elak på forumet.
    Men jo, bra aprilskämt 🙂

    #493060
    mr ems
    Deltagare

    Ha ha ! Klockren !

    #493061
    turbocab
    Deltagare

    🙂 Jag tyckte det var ett bra skämt, försökte lägga till lite där för att förstärka. Fast helt lögn var det inte: Saab hade utveckling av ett Grenrör till ng900 och det lär ha provkörts men blev såklart dyrare och lär väl eg mest ha sänkt effekten. Och nej, jag har ingen kompis som har fått tag på ett men frågan är om det möjligen finns nåt kvar nånstans från provperioden. Får företag har ju lyckats prångla ut prototyp grejor via personal-gaten som Saab…..

    45 hästar genom tändkassetten är lite som alla hästar som vunnits genom dom öppna luftfiltren genom åren. 🙂

    /Martin.

    #493071
    jocke e
    Deltagare

    Tack till er allihop, det blev ju bra det här. Jag hittade tändkassetten, som redan var guldfärgad, i en bil som jag plockade delar ifrån för ett halvår sedan och eftersom det inte är en original-kassett så tänkte jag slänga den. Men sen kom jag på den här historien och tänkte att det kunde passa som aprilskämt på forumet.
    Mvh Joakim.

Visar 11 inlägg - 1 till 11 (av 11 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng