Hållbarhet beträffande bensinrör/slangar?

Forum Övrigt Allmänt Hållbarhet beträffande bensinrör/slangar?

Detta ämne innehåller 11 svar, har 10 deltagare, och uppdaterades senast av 2008-09-10 22:38.

Visar 12 inlägg - 1 till 12 (av 12 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #18353

    saabturbo
    Deltagare

    Oavsett om man kör GL, EMS, Turbo el V4
    har hobbyåken nu uppnått en anständig ålder 30+…

    Någon matrial-kunnig i klubben som kan ha en uppfattning om hur
    länge dessa håller ihop?

    Ta t.ex plaströren från tank till motorrum t.o.r
    dessa ligger i konstant kontakt med bränslet, och dagens bensin
    är ju mer aggresiv än förrut, och dessutom 5% etanol inblandat!
    (Ni som kom till träffen den 28:e Juni kunde ju se Åke Ohlssons
    silgummi från hans 99t-80, endast ETT år gammalt och redan i upplösningstillstånd)

    Man vill ju knappast vara med om scenariot där det börjar lukta soppa
    i kupen eller att eldflammorna slår upp på sidorna från motorrummet
    åkandes på E4:an i 110km/tim….

    Visst, fr.o.m 1980 kom ju plastankarna på Saabarna, men är dessa
    gjorda i samma matrial som plaströren?
    Känns som att det börjar dra ihop sig för en uppdatering/byte av alla dessa
    ”kritiska” komponenter?!

    Någon som har kunskap inom detta område beträffande utmattning risker mm?

    /JN

    #124823

    stefan
    Deltagare

    plasttankar och rör klarar sig nog men värre är det som sagt med gummiartiklar vilket ligger sämst till så där lönar det sig nog att byta till modernt material där det finns……..

    #124825

    Martin
    Deltagare

    Jag berättade för en reservdelsansvarig på Saab i Akalla om silgummi som löses upp av bensinen och jag frågade om de hade bytt material på silgummit. Han kunde inte svara på det och enligt hans info hade man ivf inte nummerändrat.

    Jag råkade ut för ett likadant missöde som Åke på min 80-a.
    Jag undrar om detta bara händer när de står stilla. Lollo hade väl ett liknande fel?

    #124838

    ake o
    Deltagare

    Jag har lämnat in gummianslutningen på Saab för reklamation, ska bli intressant att se vad dom har för svar.
    Jag har även frågat en som jobbar med gummimaterial om han kan ta fram vilken kvalitet man ska använda för att det ska hålla, där efter så tänker jag tillverka nya gummin i rätt kvalitet så att man inte behöver byta varje år.
    Jag hoppas att fler är intresserade vid nytillverkning.

    #124849

    porsche944
    Deltagare

    Jag hade samma fel på min när den demonterades för renovering, då hade den stått still i ca 7 år. Monterade ett nytt när jag satte ihop bilen 2002, det förmodar jag är helt ännu. Kan inte märka något som bevisar motsatsen.

    #125031

    97sonett
    Deltagare

    monterade nytt silgummi på min 99t16, några månader senare nästan helt borta, bara ringen runt buntbandet kvar! :banghead: gummirester i hela pumpen, tyckte bilen ryckte lite och det va ju inte det första man tittade efter iom att jag bytt det, så just det gummit håller iaf inte.

    #125052

    johan-99t16
    Deltagare

    Skall nog ta och titta till mitt gummi i min tank när jag plockar med bilen i vinter, ska enligt förra ägaren/byggaren av min 99T16 sitta en tank ifrån en 99turbo-80 i min bil.

    #125572

    b-motor
    Deltagare

    Hej

    Så här såg min pump ut efter 17 års vila!!!!!!

    Verkar inte som att man ska ha dessa gummidetaljer i närheten av bensin!!!

    Mvh Daniel

    #125575

    sabbe
    Deltagare

    Plasttankarna på äldre bilar klarar 95 oktanig bensin med endast 5 % etanol.
    Värre blir det om man försöker köra med E85.
    Enligt en kemist som jag talat med kan man räkna med att efter
    2-3 års körande med E85 kommer bränslet att läcka rätt ut på marken.

    Jag förstår att det blir dyrt att konvertera äldre bilar till E85 då i
    princip hela bränslesystemet måste bytas ut.

    Dagens gummikvalitet är beräknat med mycket små marginaler så till en v4 brukar
    nya gummibränsleslangar hålla max 3-4 år.

    Sabbe

    #127041

    ake o
    Deltagare

    Här är ett svar från ett av de ledande bensinbolagen på frågan om bensin och gummikvalite:
    ”Det svar jag fick när jag bad om hjälp med detta var att vi inte har hört om något sådant här problem tidigare. Vi rekommenderar dig att vända dig till Saab.

    Ha en trevlig dag!”

    #127069

    porsche944
    Deltagare

    Kul att dom önskade dig en trevlig dag ialla fall 😀 Jag hade uppe min pump förra sommaren för att byta en gummi bussning i tanken, då såg den helt ok ut. En tanke som slår mig är om ni andra använder blyersättningsmedel? Detta kanske löser upp gummit? Jag har ju en topp som byggd för blyfri 98 oktan. Bara en tanke.

    #127076

    peter engqvist
    Deltagare

    frågade en bekant om han kunde fixa slang som är godkänd för e85.
    får 10m gummislang (dethär är vad komunen köper av oss)
    men intyg får jag fixa själv.

    detta hitta jag om den. :banghead:
    http://www.semperflex.com/uploads/tx_AScatalogsemperit/flexind-lang/tu10_en.pdf

    frågade tidigare på samma ställe om dom kunde fixa ett avgastryckrör till min turbo -79
    (vet att dom har utrustning för det)
    ska du inte byta till gummislang istället?
    nja tål den avgaser runt 200-1000 grader
    nä men vi har isolering så det är ingen fara.

    orkade inte förklara flera gånger att avgaserna ska gå I slangen inte utanpå :tired:

Visar 12 inlägg - 1 till 12 (av 12 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng