Handbroms 900 -98!!

Forum / Modellspecifika forum / NG900/OG9-3 / Handbroms 900 -98!!

• Författare

Är Handbromsen på ng 900, ett av de vanligaste felen på dessa??

Min Fars fru, har en 98:a, som man får fixa Handbromsen på årligen inför Bes.!!

Hon har varit på Verkstad flera gånger, och även jag har jävlats med denna bil,,och trots nya både Backar, och Wirar, och Bromsskivor, så funkar det ändå inte mellan 2 Besiktn., utan det måste justeras minst en gång/år!!

Finns det något mer att tänka på vid rep. av det här?? Några enkla knep, eller tips att ta till??

Tacksam för alla svar,,det kan ju ändå inte vara meningen att det ska fungera max 1 år, utan rep.!?

/ Mvh Bosse

oktober 17, 2011 kl. 19:51 #188304

Brorsan hade precis det problemet med sin 900 -94. Ända tills den dagen han ryckte av hållaren till handbromsvajrarna som sitter i kardantunneln. På hans var det så rostigt att plåten flexade och därigenom gav dem symptomen. Numer efter lagning tror jag den fungerar klanderfritt.

Kanske inte samma på eran men kanske värt en titt iaf?

oktober 18, 2011 kl. 04:28 #188306

Ska kolla det!

/ Bosse

oktober 19, 2011 kl. 06:02 #187794

att man måste justera en gång per år är väl ändå inte orimligt?
            Det ÄR en dålig konstruktion mest pga den långa wiren men normal service lär man nog ändå räkna med. Byter man allt och smörjer wiren, justerar regelbundet och främst av allt, använder handbromsen så brukar det fungera bra.

oktober 23, 2011 kl. 16:29 #187742

Forts. följer,,,bara ryggvärken ger sig, så man kan krypa under bilen igen!!

/ Mvh Bosse

oktober 24, 2011 kl. 09:18 #187621

Tyvärr är lösningen med separata backar till handbromsen inte bra. Hade likadant på vår Opel Omega och det var hopplöst att få den att funka någon längre stund. Fixade den inför besiktningen men struntsde sedan i den tills nästa år, annars hade jag nog fått meka en gång i veckan… 😕

96 V4 1975 ”Bollen”

oktober 24, 2011 kl. 13:21 #187557

@JanneHagnell wrote:

Tyvärr är lösningen med separata backar till handbromsen inte bra. Hade likadant på vår Opel Omega och det var hopplöst att få den att funka någon längre stund. Fixade den inför besiktningen men struntsde sedan i den tills nästa år, annars hade jag nog fått meka en gång i veckan… 😕

Måste du skruva med handbromsen en gång i veckan så är det nog inte fel på konstruktionen utan mekanikern………………

oktober 24, 2011 kl. 14:57 #187558

😆

oktober 27, 2011 kl. 11:18 #186970

@StefanM wrote:

@JanneHagnell wrote:

Måste du skruva med handbromsen en gång i veckan så är det nog inte fel på konstruktionen utan mekanikern………………

Opel kan konsten att knäcka den bäste…

96 V4 1975 ”Bollen”

mars 6, 2012 kl. 11:49 #189593

jätte enkla knep för att unvika detta är att se till att wiren går helt fritt och inte kan skava emot någonstans, det vill säga att man gör lite hemma meck vid bakaxeln där viren löper genom plast/polyrethan för att ej skava sönder, jag kapade ett koppar rör på längden och satte dit med popnit efter lite modifiering, nu löper wiren i en bana som inte riskerar att slitas ut så som plasten, det gör ju att wiren går mot en skarp metall kant.

andra tipset är att ta ner bakbromsarna helt, och ta dom två/en (armen) som trycker ut backarna och gör rent dom ordentligt, slipa sedan ner den ena lite grann bara så du vet att det går fritt, sen är det bara att fetta in med något som tål värme, ja hade lite drivknuts fett över och kletade inte ordentligt, och nu har min handbroms gått igenom sbp tre år i rad utan att behöva röra några vitala delar.

och ja drar handbromsen max 2 ggr per år.

• Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.