Handbroms 900S -92

Forum Modellspecifika forum OG900 Handbroms 900S -92

Detta ämne innehåller 13 svar, har 9 deltagare, och uppdaterades senast av 2011-02-21 20:38.

Visar 14 inlägg - 1 till 14 (av 14 totalt)
  • Författare

mattias jonsson
    Deltagare

Hej!

Är nygammal medlem här på forumet, trevligt att vara tillbaka! Hade en V4 -71 tidigare och har efter några års otrohet skaffat mig en 900S -92. Den har dock en näst intill helt ofungerande handbroms som jag måste åtgärda inför återbesiktning. Tänkte mest kolla om någon har några generella tips om felsökning? Antar att det redan finns trådar i detta ämne men jag lyckades inte leta mig fram till dem.. Tacksam för hjälp!

Mvh
    Mattias Jonsson

longjohn61
    Deltagare

Kärvande bromsok är inget ovanligt på dom samt dåliga vajrar.
    Kolla på oken om det rör sig där bak.

Mvh Nisse

mattias jonsson
    Deltagare

Ok, börjar där! Handtaget går att dra i princip hur långt som helst och bromsarna tar ytterst lite, men ändå något som det är nu.

Mvh
    Mattias

Martin
    Deltagare

Välkommen åter!
    Börja helst din kontroll på själva oket.

På bilden av ett bakre ok har jag ringat in en skruvskalle (sexkant).
    Lossar du skruven kommer du åt en insexskruv innanför som reglerar bromsbeläggens anliggning mot bromsskivan.

Det brukar vara lagom att skruva i botten och sedan lossa ett halvt varv så att beläggen precis går fria från skivan. När den justeringen är klar kan du börja jobba dig framåt. Lagom spel mellan ok och bromswirens hävarm brukar vara en enkronas tjocklek.

Ett knep är att helt enkelt klämma fast en enkrona mellan hävarm och ok och sedan justera wirarna tills enkronan faller i golvet.

Jag har nu utgått från att prylarna är friska och helt enkelt behöver justeras.

turbocab
    Deltagare

Klockrent Martin. Kan tillägga att det bör vara en 4mm insex man sticker in för att komma åt justeringen. Är nog läge att lyfta hela bakvagnen och av med bägge bakhjulen för att kunna härja runt med bägge två. Ca 3-5 hack skall du kunna dra på handbromsspaken sen, då skall det vara stopp. Om du kan dra spaken helt upp idag och inget bromsar fort så får du nog skruva några varv på insex-skruven på varje sida.

Skulle det visa sig att oken är dåliga och det inte funkar enligt ovan justering så kan jag rekommendera Biltemas billiga ok för modellen, funkar helt okey faktiskt.

prostreet
    Deltagare

Jag renoverade mina med renoveringssats från Speedparts.
    Var inte alls särskilt svårt.

saabaero
    Deltagare

Ofta är det självjusteringen i kolven som bråkar och då räcker inte repsatsen till 🙁
    Däremot kan det hjälpa om man motionerar justeringen lite lagom åt båda håll

lennart sonett
    Deltagare
    Martin wrote:
    Välkommen åter!
    Börja helst din kontroll på själva oket.

Det brukar vara lagom att skruva i botten och sedan lossa ett halvt varv så att beläggen precis går fria från skivan. När den justeringen är klar kan du börja jobba dig framåt. Lagom spel mellan ok och bromswirens hävarm brukar vara en enkronas tjocklek.

Ett knep är att helt enkelt klämma fast en enkrona mellan hävarm och ok och sedan justera wirarna tills enkronan faller i golvet.

Jag vill bara lägga mig i diskussionen med att inflika att du MÅSTE justera wire längden INNAN du justerar insexskruven i oket. Annars blir grundinställningen fel. Jag justerar med ett 1mm framvagns justering shims, därefter justerar man in skruven till det inte går att snurra skivan och sedan ut 1/4 varv. Då får du 2hack trögt, 3hack fast. OM skivor och belägg är bra. Polerad rost på skivorna kan INTE ge bra broms.

anderslindh
    Deltagare

Jag måste bara flika in och fråga här, det kan nog vara till hjälp för TS också;

TS har en MY92 och alltså de nyare vajrarna som justeras under baksätet mha två plast”muttrar” – alltså samma system som jag har på min men jag lyckas ändå inte få det rätt.

Hur ska jag justera på vajrarna så att hävarmen hamnar rätt ute vid oket?

stefan
    Deltagare

om ingen har rört wirarna så behöver du nog inte vara där och peta, det är bara en grundinställning. Titta på oken och se till att handbromsarmarna går tillbaks till anslag eller vilar med aningens glapp mot konsolen vid ändläget.
    Om någon justerat wirarna i tron om att allt blir bättre då så går inte armen tillbaks och självjusteringen i oket får aldrig chans att jobba ikapp, därav anledningen att de ovillkorligen måste kunna gå tillbaks.
    Är wirarna för löst justerade så blir ju bara resultatet att du får dra i spaken onödigt mycket innan armen börjar röra på sig och resultatet av det ger sig själv.

mattias jonsson
    Deltagare

Fantastiskt! Hade nästan glömt hur otroligt bra det här forumet är. Tack alla för goda tips och råd!

Svängde in på gör-det-själv-macken i helgen (har tyvärr inte tillgång till eget garage 🙁 och konstaterade att höger vajer var av men den vänstra sitter kvar. Har inte hunnit med mer än så än, får bli till att skaffa vajrar till att börja med. Var köper man dem enklast/bäst förresten? Verkar som att en hel del delar till 900 börjar utgå ur Biltemas sortiment tex.

/Mattias

longjohn61
    Deltagare

Har du provad på speedparts?

Mvh Nisse

mattias jonsson
    Deltagare

Ska kolla där! Tack för tips. Behöver hitta centrumlock till Aerofälgar också, är det nåt dom kan ha också kanske?

/Mattias

longjohn61
    Deltagare

Fanns på saab kvar har jag för mig
    Köpte några stycken där förra året

Mvh Nisse

Visar 14 inlägg - 1 till 14 (av 14 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng