Handbroms V.Fram kärvar

Forum Modellspecifika forum 90/99 Handbroms V.Fram kärvar

Detta ämne innehåller 9 svar, har 4 deltagare, och uppdaterades senast av 2018-08-12 14:39.

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 10 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #447069

    saab95v4
    Deltagare

    Den direktverkande kolven verkar kärva i oket vänster fram.
    Handbromsens hävarm går såpass långt att den tar i okhållaren och den nyper inte tillräckligt.

    Höger fram så är det åtminstone 10 mm fram till okhållaren på hävarmen.

    Tror ni att kolven bara kärvar eller är det något specifikt som kan ha gått sönder? Har inte plockat isär den än för undersökning men ville kolla om det är något som kan vara trasigt när det beter sig såhär eller om det kanske räcker att smörja upp den?

    Har bytt alla O-ringar m.m för något år sedan, är det möjligt att jag på något sätt monterat kolven exempelvis ett halvt varv fel eller är det en omöjlighet?

    #447073

    Janne Hagnell
    Moderator

    Handbromsen är självjusterande men den funktionen går ofta sönder och då får man justera för hand med jämna mellanrum (typ inför besiktningen). Var så länge sedan att jag tyvärr inte minns hur.
    Eller så kan du förstås köpa ett nytt ok.😊

    96 V4 1975 ”Bollen”
    96 V4 1979 ”Sköldpaddan” (fast eg dotterns)

    #447233

    saab95v4
    Deltagare

    Jo att den är självjusterande vet jag ju, men är det något som går att laga?
    Samt hur funkar det? Står nämligen inte i min handbok.

    Och är det ett helt Ok man får köpa?
    Eller räcker det med den direktverkande kolven. Var sitter självjusteringen liksom, så att man vet vad man ska byta.

    #447470

    Janne Hagnell
    Moderator

    Har själv inte försökt laga den så jag vet inte.

    96 V4 1975 ”Bollen”
    96 V4 1979 ”Sköldpaddan” (fast eg dotterns)

    #447474

    martin h
    Deltagare

    Blir lite osäker på vad som är ditt problem. Är det att handbromsen inte tar, eller gäller det även färdbromsen och att den ena kolven inte rör sig när du bromsar?

    Om det är bara handbromsproblem så tror jag att följande kan hjälpa:
    Om jag minns rätt så är det en gängad stång som sitter mellan de två kolvarna som skall gängas ut i samband med att du bromsar. För att detta skall ske så måste kolven rotera. Om kolven kärvar något så kommer den inte att skruva ut sig själv. Då måste man ta bort belägget mot kolven och sedan skruva ut kolven så att du precis får tillbaka belägget.
    Alltså börjar du med att trycka in kolven så långt det går, skruva sedan ut kolven, med ett specialverktyg så klart 🙂 tills du precis kan knacka in belägget. Var försiktig så att du inte skadar gummibälgen runt kolven!

    Sedan bör du ha ok handbromsverkan.

    Gällande att reparera så tror jag inte att det är något som har gått sönder och behöver bytas. Jag tror att det bara beror på att kolvarna kärvar och att det är en halvdålig justerfunktion redan från början.

    /Martin

    #447475

    saab95v4
    Deltagare

    Precis, det är handbrom som inte räcker till vänster fram.
    Självjusteringen verkar ha fastnat, handbromsens hävarm tar nu i okhållaren så det hjälper inte om man skulle spänna vajern.

    Det finns ju 2 kolvar, indirekt för färdbroms (den som skruvas vid beläggbyte) och den direkta för handbroms. Får plocka isär och kika helt enkelt.

    #447476

    martin h
    Deltagare

    Vajerns spänning skall ställas in så att armen går tillbaka helt till sitt avlastade läge. (tror att man skall mäta avståndet mot stopp-piggen med ett tunt bladmått). Viktigt att man inte börjar justera handbromsen genom att spänna vajern då den tar dåligt. Då förstör man oket. Armen kommer snart inte att gå tillbaka ordentligt utan fastna halvvägs, vilket ger alldeles för litet utslag på armen, och i förlängningen på kolvarna.

    Det är inte så att den ena kolven rör sig för färdbromsen och den andra vid handbromsen. När du bromsar med färdbromsen så pressas kolvarna isär från varandra. Den ena trycker direkt på belägget, den andra på bygeln, som i sin tur pressar det andra belägget mot skivan.
    När du drar i handbromsarmen så pressas kolvarna isär rent mekaniskt, men för att det skall ske så måste kolvarna var ihoppressade så långt som det går. Detta märker du om du tar bort belägget som ligger direkt mot kolven och pressar (bänder) på kolven så att den åker in så långt det går. Dra sedan i armen samtidigt som du lägger fingret på kolven så kommer du känna att den rör sig utåt. Trycker du inte tillbaka kolven först så rör den sig inte.
    Justerar du sedan den gängade kolven tills du precis får in belägget så borde det fungerar. Förutsätter så klart att armen rör sig som den ska, att bägge kolvarna kan glida i cylindern och att okbygeln inte sitter fast så att det blir tryck även på belägget som pressas mot skivan av bygeln.

    /Martin

    #447538

    sabbe
    Deltagare

    Martin h har förklarat mycket bra hur det fungerar. Ofta är det bättre att riva isär de gamla oken och rengöra än att köpa bytesok. Då får det inte vara kromsläpp på kolvarna. En bekant köpte bytesok från mekonomen, dessa började krångla redan första året. När vi tog isär och inspekterde dessa ok var kolvarna avkromade. De hade obehandlad rostkänslig järnyta mot tätningarna!!!!

    Sabbe

    #447663

    saab95v4
    Deltagare

    Uppdatering.
    Det verkar ha löst sig hoppas jag, någon innan mig verkstad eller den tidigare ägaren (är bara 1 innan mig) verkar ha spänt vänster fram åt helsike för mycket.
    Märkte det efter andra gången jag monterade tillbaka den att hävarmen hade ett jäkla spel mot okhållaren (ska vara 0,5mm).
    Då gick jag in och kollade spännskruven och upptäckte att vajern till v. fram var 2-3 CM! mer spänd än höger bromsvajer.
    Det konstiga är att jag inte sett detta innan då jag kollat flertalet gånger.

    Nu verkar det funka som det ska i alla fall.

    #447664

    saab95v4
    Deltagare

    Såg även att jag blandat ihop indirekt och direkt verkande kolv, den indirekta styr handbromsen och inte tvärt om som jag skrivit.

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 10 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng