Forum › Modellspecifika forum › 90/99 › Hjälp: Försöker bevara fin 99:a
- Detta ämne är tomt.
- FörfattareInlägg
- 2 juli, 2013 kl. 19:48 #7748
adent
DeltagareHejhopp!
Har frågar runt på lite andra forum, men här kanske är det bästa stället. Saab99klubbens forum verkar ha trillat av internet. Lite ointressant(?) bakgrundsinformation om bilen.
Pappa köpte en 99:a, årsmodell 1984 av sin bror nån gång på 90-talet. Brodern bor i Trollhättan. Pappa gick bort 2001. Jag, min syster och bror fick ärva 99:an. Jag har tagit hand om den och den har stått i en lada hos mina svärföräldrar. Jag har försökt starta den en gång om året och har de senaste åren besiktigat den varje år. Det är nästan ingen rost på den. Inget synligt, men lite i dörrarnas nederkant och under stänkskärmsskydden och nån liten blemma/stenskott här och var.
Bild från 2007 med lillasyster:
Min syster använde den ett eller två år i mitten av 2000-talet.
När min syster hade den gick den väl lite men annars har det väl rört
sig om 1-100 mil om året.Gjort:
- Kopplingen lät illa så nån tjomme i skogen bytte urtrampningslager för några år sen.
- Förra eller förrförra året bytte jag de främre bromsoken till nya.
- Fått den rostskyddad under med dinitrol tror jag det hette?
- bromsklossar bak bytta när min syster hade den, ny luftningsnippel (svettigt att få loss den)
- Fått lite rost under bakluckan och mellan bakre hjulhus och baksätet svetsat, samt ett hål vid domkraftsinfästningen fram.
- Bytt termostat (i åska, blixten slog ner några hundra meter bort, hoppade nog en meter upp)
- I princip alla bromsrör och bromsslangar är nya. (kanske är alla, får kolla 🙂
- Tändstift bytta i mina försök att bli av med glödtändningen.
- Fördelare(?) och Fördelarlock bytt.
- Bytt olja emellanåt? Var nog nått år sen nu så det är nog dags.
- Köpt de snygga orginalronalfälgarna
- Polerat allt svart med nån gammal dundervinylpolish.
- Beställt ny 14mm kromlist till bakre kofångaren.
Inte gjort
- Jag har inte bytt växellådsolja nån gång. Det bör jag kanske göra?
- Inte åtgärdat rostfläckar, men har nog allt som behövs (rätt färg, filler tror jag, dremel, punktbläster och silikonfri rubbing)
- Infästningen för en liten arm som går från bakaxeln och rakt bakåt är lite dålig, men där är bränsletanken och påfyllningen, svårt att svetsa där utan att ta bort tanken.
- Jag vet inte om kamkedjan nånsin är bytt. Vet inte om det behövs nu?
- Motorrummet är smutsigt och ärgigt.
- Kanske behöver en av de två motorrumsbalkarna i bakkant svetsas fast lite?
- Innertaket börjar hänga ner lite, men bara lite än så länge, det får vänta.
- Ser fram emot skattefriheten nästa år (är det va?)
Problem
- Kopplingen låter när den är uppsläppt (växel i friläge), men inte när den är nedtryckt. Ovanligt? Eller är det växellådan som låter?
- Dragläget flyttar sig från gång till annan, oftast tar den lite längre upp, men ibland längre ner och flyttar sedan upp igen nästa gång man kopplar eller nästnästa.
- Glödtändning vid avstängning, har fått tips om elektrisk ventil under förgasare mot motor till. Har inte skruvat loss det än.
- Tändinställningen är nog ändrad på måfå, glödtände både före och efter. Nu är den väldigt varvvillig. (Ligger en tändinställningslampa i bilen).
- Svårt att få i ettan, inte omöjligt alls, men lite trix med andra växlar kan behövas ibland.
Om nån som känner sig riktigt haj på 99:or och råkar bo i Jönköpingstrakten skulle vilja komma och titta på den, provköra och lyssna på motorn och föreslå vad man bör göra med den i vilken ordning så skulle jag vara tacksam och bjuda på fika. Extra bonus om du kan visa hur jag bäst lagar små rostfläckar 🙂
Annars tar jag tacksamt emot tips här också 🙂
MVH: Mikael
3 juli, 2013 kl. 12:42 #57279Lsoderlund
DeltagareHej och välkommen till forumet!
På de saker du inte gjort rekomenderar jag att göra följande:
Byta växellådsolja, finns trådar här på forumet som berör dessa frågor och ger svar på vilken olja man skall använda.
Kör du bara bilen sommartid är det ingen större fara, dock är det aldrig fel att åtgärda den rost som finns.
Rasslar motor på tomgång, då bör du byta kedja, gör den inte detta är det inget fel på den. Är bilen någorlunda servad brukar kedjan hålla.
Att köra en motorrumstvätt är inga problem på en gammal 99:a. Se bara till skydda generator och fördelarlock någorlunda och spola ej direkt på dessa.
Byta innertak är i sig inte så svårt, dock är det väl själva vägen tills man byter som är jobbig. Visst är det pilligt jobb, men inget som är omöjligt. Har för mig att klubben tillhandahåller tyg av rätt kvalitet.
Skattebefrielse får bilar när de uppnått 30år. Så på er 84:a borde det blir nästa år.Problem
Att kopplingen låter när den är uppsläpt har att göra med slavcylindern på kopplingen samt urtrampningslagret. Det är lagret som låter, byte är väl inte superakut, men värt att göra om man ändå är igång. Detta kan även även uppvisa problem med dragläget. Troligtvis behöver både salvcylinder, huvudkopplingscylinder bytas.Gällande glödtändningen så är det många äldre bilar som visar dessa problem med dagens bensin. Jag själv haft problem med min 99 & V4 att dem glödtänder. Prova att tanka 98 oktan eller Shell V-power. För mig har problemen med glödtändning upphört sedan jag börjat tanka bensin med högre oktantal.
Annars verkar det vara en riktigt fin 99:a, och bilarna i sig är väldigt driftsäkra. Det är även sällan de rostar i bärande delar, men skärmkanter och dörrbottnar är väl mer eller mindre standard.
Hoppas du fått någorlunda svar på dina frågeställningar.
Saab 99 GL ´83 "Tant Brun"
Saab 900 Turbo cabriolet ´87 "TureTurbo"
Saab 96 TT ´65 "Pruttingvar"
Saab 9-3 Vector SC ´09Skämsbil:
Audi A6 AvantKassör Svenska Saabklubben samt medlem i Bakrutans redaktion
17 juli, 2013 kl. 19:01 #57675adent
DeltagareTack för tipsen! Mycket uppskattat!
Jag har nu fått ersättningskromlisten till kofångaren. Jag vet hur man plockar isär den och funderar på om jag ska göra det och fjäderspänna upp den nya listen som orginal, eller om jag bara ska använda den dubbelhäftande tejpen som redan sitter på?
Fick fatt i en fin kylare på skroten i Skutskär där jag råkade vara, fick även tag i den elektriskt styrda solenoidventil som sitter mellan förgasare och motor,har inte testat varken min eller den nya än.
Ibland när jag försöker starta så klickar det bara till lite och startmotorn går inte runt, men andra gången funkar det fint. Vilket relä kan det vara och var sitter det?
Mvh: Mikael
Jag måste gå med i klubben oxo förstås.
22 juli, 2013 kl. 21:28 #57809adent
DeltagareBytte solenoidventilen som sitter under röret mellan förgasare och motorn. Den gamla rörde sig inte när man la på spänning utan satt helt fast.
Den nya fungerade. Verkar som jag slipper glödtändning nu! o/Kan vara ett tips till er andra som har problem med det, skruva ur ventilen (16 eller 17-nyckel) och anslut 12V till stiftet under och jord till höljet då ska plutten åka ner med lite kraft. Man kan också se om det går att dra den upp och ner ca 5mm för hand. Det gick inte på min.
Dock med mycket lirkande och att hälla i och ur 5-56 så fick jag min gamla att verka fungera igen.
MVH: Mikael
22 juli, 2013 kl. 21:50 #57811adent
DeltagareMen jag har försiktigt börjat ge mig på att laga rostfläckar och det är lurigt, skulle verkligen uppskatta om nån kunde visa hur man gör bäst…
Jag har:
Punktbläster (kass, julas ska visst vara bättre än biltemas, får köpa den och testa)
Rätt färg på sprayburk fixat av en färgaffär.
Primer/filler typ denna tror jag: http://www.spraymax.de/index.php?id=353&L=1
Snabbavfettning på sprayburk
5-56
knivBehöver jag något mer? Duger primer/filler direkt på plåtren yta? Så sa nog färgaffären.
MVH: Mikael
30 juli, 2013 kl. 06:11 #57990martin h
DeltagareHej!
Kan bara beskriva hur jag brukar göra, därmed inte sagt att det är rätt och allt annat fel 😉
Slipa eller blästra bort all rost,
måla grundfärg på det plåtrena (jag brukar använda Hagmans två komponent, men det fungerar säkert med anna färg också),
spackla tunt (det blir alltid en försänkning där du blästrat bort färgen) och slipa (sista slipning med minst 400, gärna 600-papper, annar syns reporna)
grundfärg igen
sedan färdigfärgenOm du väljer att bara lacka ett område kring lagningen så bör du slipa/polera ytterområdet av det sprayade så att du får en slät och jämn yta överallt. (i utkanten av sprutbilden blir det annars knottrigt) Det kan man göra med t.ex ett 2000-papper, sedan polermedel (typ autosol), sedan vaxning så brukar det bli bra. Färgen måste vara genomhärdad innan du börjar polera.
Jag kör med riktig lack och tryckluftsspruta, men det går ju även bra med sprayburk. Se dock till att du har ”riktig färg” i burken. T.ex. autoexperten tillverkar din kulör på sprayburk. Billig bättringsfärg har en tendens att chansera och t.o.m. börja flaga efter ett antal år, så det vill du inte ha.
/Martin
30 juli, 2013 kl. 19:09 #58001ingemargavle
Deltagare@Martin H wrote:
Hej!
Kan bara beskriva hur jag brukar göra, därmed inte sagt att det är rätt och allt annat fel 😉
Slipa eller blästra bort all rost,
måla grundfärg på det plåtrena (jag brukar använda Hagmans två komponent, men det fungerar säkert med anna färg också),
spackla tunt (det blir alltid en försänkning där du blästrat bort färgen) och slipa (sista slipning med minst 400, gärna 600-papper, annar syns reporna)
grundfärg igen
sedan färdigfärgenOm du väljer att bara lacka ett område kring lagningen så bör du slipa/polera ytterområdet av det sprayade så att du får en slät och jämn yta överallt. (i utkanten av sprutbilden blir det annars knottrigt) Det kan man göra med t.ex ett 2000-papper, sedan polermedel (typ autosol), sedan vaxning så brukar det bli bra. Färgen måste vara genomhärdad innan du börjar polera.
Jag kör med riktig lack och tryckluftsspruta, men det går ju även bra med sprayburk. Se dock till att du har ”riktig färg” i burken. T.ex. autoexperten tillverkar din kulör på sprayburk. Billig bättringsfärg har en tendens att chansera och t.o.m. börja flaga efter ett antal år, så det vill du inte ha.
/Martin
Jag brukar laga mina rostrosor på liknande sätt. En billig motivlacksspruta duger ofta fint om du inte vill pensla eller tycker att sprayburkar är svåra att lacka småskador snyggt med. Jag maskar oftast inte med tejp utan tar hjälp av en pappskiva istället.
31 oktober, 2014 kl. 12:34 #199238adent
DeltagareUppdateringar:
Kopplingen pajjade en dag förra hösten. För någon månad sen fick jag hjälp att byta den av Mats: http://westspeed.se/.
Blev ny lamell och slavcylinder med urtrampningslager. Även motorolja och växellådsolja är bytt. Satte dit den ”nya” kylaren jag köpt, få se till
sommaren om det gjorde skillnad, men jag tror det.Borde försöka ge mig på rostfläckarna i vinter så jag kan få den riktigt polerad i vår, det vore hemskt kul att få den riktigt fin.
Finns det fortfarande nya framrutor att få tag i ifall man vill byta? Den befintliga har trots allt gått runt 24kmil så den är lite blästrad.När allt detta är klart känns det som jag har näsan _över_ vattenytan och kan börja fundera på roligare saker som motortvätt och att hitta saab-emblem
att sätta i mitten av fälgarna och lite annat smått och gott.Kom även över nya lister till skärmkanterna som ska sättas på efter att rosten är lagad och bilen polerad.
MVH: Mikael
31 oktober, 2014 kl. 13:33 #199239Jonathan
DeltagareVälkommen tillbaka! Roligt att ditt projekt fortsätter. Låter inte orimligt att fixa rosten i vinter. Tänk bara så skönt det blir till i vår. 🙂
Nya framrutor vette tusan. Finns däremot ett gäng begagnade på Bildelsbasen: http://www.bildelsbasen.se/se-sv/Saab/SAAB-99/1981_1984/Glasrutor/Vindruta/Alla/
31 oktober, 2014 kl. 14:59 #199240simona50
DeltagareNy framruta kan du köpa här http://www.veterania.se/index.php?p=sh&v_id=41&model=SAAB
2 november, 2014 kl. 20:49 #199298alfamats
DeltagareAng framruta så hör med dina lokala glasfirmor också. / mats
7 maj, 2017 kl. 20:26 #429900adent
DeltagareSakta går det framåt,. Nyligen hemkommen från träffen i Höör. Jag och sonen vågade oss på resan från Jönköping till Höör tur och retur. En tank räckte. Bodde över hos vänner i Höör.
Idag sprack gummit under förarstolen så jag fick åka väldigt skålat hem. Hur fixar jag det? Finns det reservdelar?
Det är fortfarande ett lite malande ljud med kopplingen uppsläppt, men inte nedtryckt. Det är ny koppling och nytt urtrampningslager.Dragläget flyttar sig fortfarande ibland. Oftast längst upp, men ibland nästan ända nere. Eftersom slavcylindern är bytt kan det nästan bara vara huvudcylindern kvar?
Fick hjälp att byta bakre ljuddämpare, gick på 15 minuter med rätt grejer. Sedan gick den genom besiktningen med blankt papper efter två års stillestånd!
MVH: Mikael
24 augusti, 2017 kl. 23:24 #434150adent
DeltagareFick hjälp på jobbet att limma på en tunn gummiremsa över och under det spruckna på stolsunderredet. Det har hållt en vecka nu!
Råkade parkera bredvid en jättefin Amazon på Tabergstoppen. Blev lite sugen på att försöka få min lika fin, iaf på låååång sikt.
Nu tar jag den till jobbet soliga dagar ibland.Dock är den väldigt skitig och lacken lite matt. Men jag vill laga de små rostskador som är innan jag tvättar och polerar.
Sidolisterna håller på och lossa lite i överkant. Finns det nya sådana att få tag i? Själva SAAB-texten på bakluckan har tappat sin silverfärg, 5-speed-märket är silvrigt och fint dock. Finns det fina märken att få tag i?
Någon som hittat någon bra ersättning för fejk-trä-tejps-randen vid instrumentbrädan? Funderar nästan på att sätta dit riktigt trä i mycket tunt fanér 🙂
Fortfarande ingen i Jönköpings närhet som skulle vilja visa mig praktiskt hur man lagar rosten och vad jag kan behöva?
En fläck har jag slipat plåtren och lagt på sprayfiller/grundfärg i ett tror jag det var och sen slipat lite till, men måste nog bygga upp mer innan jag lägger på den riktigt färgen.MVH: Mikael
Efter att ha bytt sista dämparburken och besiktigat!
25 augusti, 2017 kl. 07:19 #434153Janne Hagnell
ModeratorTrevligt att du tar hand om bilen! Hur man fixar rostfläckar finns det många åsikter om men det låter som du gör rätt. Räcker inte fillern för att bygga upp så gå på med lite finspackel, sedan grundfärg igen och så lacken.
96 V4 1975 ”Bollen”
96 V4 1979 ”Sköldpaddan”- Det här svaret redigerades för 5 år, 6 månader sedan av .
25 augusti, 2017 kl. 09:26 #434155Lsoderlund
DeltagareDet finns reparationssatser att köpa i klubbens webbshop. Tämligen lätt montering och håller betydligt bättre än säckväven och gummit.
Vad gäller emblem så finns några att få tag i. Var däremot noga och säkerställ att det är rätt Saab-emblem du får. Lutningen/vinkeln på emblemen kan skilja. Emblem finns även i klubbens webbshop.Det finns även trä-imitationstejp att köpa på ebay eller liknande sidor. Däremot lär du få finare och en mer hållbar trälist om du använder dig av fanér.
Saab 99 GL ´83 "Tant Brun"
Saab 900 Turbo cabriolet ´87 "TureTurbo"
Saab 96 TT ´65 "Pruttingvar"
Saab 9-3 Vector SC ´09Skämsbil:
Audi A6 AvantKassör Svenska Saabklubben samt medlem i Bakrutans redaktion
- FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.