Hjälp med färgkod mottages tacksamt vinröd 900

Forum / Modellspecifika forum / OG900 / Hjälp med färgkod mottages tacksamt vinröd 900

• Författare

Jag skulle behöva hjälp med att finna färgkoden till min 900s – 1990 aka ”Tusenkronorssaaben”.
      Har letat igenom bilen men finner inte att den står utskriven någonstans.

Jag tackar och bockar på förhand för hjälp!

februari 10, 2015 kl. 17:59 #201648

Ser mycket Rodonitröd ut

https://lh5.googleusercontent.com/-iU1uUn-yxIQ/UrdKQMOjgYI/AAAAAAAACnc/CE9Zez_kXF4/w1600-h1067-no/IMG_9871.jpg

typ så? detta är en rodnitröd.

februari 10, 2015 kl. 18:13 #201650

@M.Broberg wrote:

Ser mycket Rodonitröd ut

https://lh5.googleusercontent.com/-iU1uUn-yxIQ/UrdKQMOjgYI/AAAAAAAACnc/CE9Zez_kXF4/w1600-h1067-no/IMG_9871.jpg

typ så? detta är en rodnitröd.

Ja det ser onekligen väldigt likt ut. Tack!
          Finns det ingenstans på bilen där det står färgkod verkligen? 😕

februari 10, 2015 kl. 22:57 #201668

Färgkoden kan finnas på någon av vänsterdörrarna – en etikett på bakgaveln. Eller i bagageutrymmet på balken bredvid reservhjulet.
            213 är Rodonit år 89-91
            / Ann

februari 16, 2015 kl. 22:01 #201796

@Cirrus wrote:

Färgkoden kan finnas på någon av vänsterdörrarna – en etikett på bakgaveln. Eller i bagageutrymmet på balken bredvid reservhjulet.
              213 är Rodonit år 89-91
              / Ann

Hittade Etiketten på balken bredvid reservhjulsbaljan, så tack för det =)
              Färgkoden var mycket riktigt 213b rodonitröd. Nästa problem blir väl att hitta någonstans där nämnda färg går att köpa. Mina efterforskningar på nätet ger inget resultat.
              Någon som vet om det går att få tag på färgen?

februari 16, 2015 kl. 22:23 #201798

Har du inga lokala leverantörer som kan blanda bilfärg? Där borde du kunna köpa färg till din bil; antingen du vill måla ”på riktigt” eller du bara vill ha en sprayburk med färg, för mindre reparationer.
                Du kan också, med hjälp av en färgtabell, köpa färg för mindre lackreparationer, hos bilreservdelsbutiker.
                Allt du behöver är din färgkod Saab rodonit 213

Mvh Johannes

Bor i Sjöbo, bra på gamla bromsar bl a!

februari 18, 2015 kl. 22:55 #201836

@Morsole wrote:

Har du inga lokala leverantörer som kan blanda bilfärg? Där borde du kunna köpa färg till din bil; antingen du vill måla ”på riktigt” eller du bara vill ha en sprayburk med färg, för mindre reparationer.
                  Du kan också, med hjälp av en färgtabell, köpa färg för mindre lackreparationer, hos bilreservdelsbutiker.
                  Allt du behöver är din färgkod Saab rodonit 213

Mvh Johannes

Tack för tipsen Johannes!
                  Hittade en tysk färgsida där jag kunde beställa 213 Rodonit från Multona. Hoppas den överensstämmer väl med original. Jag ska bara ha en sprayburk för att fixa en mindre skada nere på höger bakdörr.

februari 19, 2015 kl. 05:59 #201837

Mekonomen etc har dessa också, finns även svenska billacksfirmer som säljer ”riktig” färg på burk per färgkod. Multonas kommer vara snarlik, men du kommer inte få exakt rätt nyans skulle jag säga. Jag har lackat lite olika med multonas färger och man ser skillnad….. Men riktig 2 komponents kan funka bättre!

februari 19, 2015 kl. 07:03 #201838

Jag köpte här till min 70-talare. Går att få även i sprayburk.

http://www.tipro.se/sv/artiklar/billack/index.html

februari 19, 2015 kl. 09:09 #201840

De färgfirmor som blandar ”riktig färg” till billackerare blandar även ”nästan riktig färg” på sprayburk och förseglar; brukar ge bra resultat.

Det finns säkert en färgfirma som blandar bilfärger i närheten av där Ekman88 bor; försök ta reda på det!

En sån burk brukar betinga ett pris runt 200-250 kronor; ska du göra bra jobb behöver du bra färg!

Fanns det inte ett svensk företag, som säljer på nätet, bas i Finland? De hade fått bra vitsord; kan vara lönt att kolla kanske?

Försöker undvika Mekonomen; delarna kostar 3 ggr priset du kan köpa samma vara för via andra källor!

Mvh Johannes

Bor i Sjöbo, bra på gamla bromsar bl a!

• Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.