Hjälp mig med id. av toppar!

Forum Övrigt SSR Hjälp mig med id. av toppar!

Detta ämne innehåller 25 svar, har 10 deltagare, och uppdaterades senast av 2004-12-16 11:38.

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 26 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #11811

    anonymous
    Deltagare

    Som nybörjare på v4 har jag nyss köpt en motor med weber 32/36 på superinsug. Enligt säljaren är även topparna speciella. Under hö. ventilkåpa finns märkningen 11448682.
    Någon som vet något om denna?

    #82685

    b-a larsson
    Deltagare

    Om det ärstandardtoppar är det ingen skillnad.

    #82686

    uffepuffe
    Deltagare

    dom kan ju ha större ventiler och vara portade

    #82687

    11448682 står det i mina gamla standard-toppar från 79 också. Har svårt å tänka mig att nån skulle stämpla in ett annat nummer efter att ha moddat dem. Mao kan man nog förvänta sig att se dessa siffror i vilka v4-toppar som helst.
    Hur ser ventilfjädrarna ut? trådtjocklek? antal varv? antal stumma varv? Ev. färgmärkning?

    /Rasmus

    #82688

    anonymous
    Deltagare

    Ok. Tack till alla.
    Rasmus: Vent. fjädrarna är av trådtjocklek ca.4,4mm (svårmätt när de är monterade), har sex varv, men vet inte vad som menas med ”stumma varv” -att den överlappar sig själv med ett halvt varv uppe och nere?
    På insugsventil lyfter kammen 7,3 mm, är det standard?

    / Mark

    (bilens namn är Otilia)

    #82689

    Det låter som du har nån sorts std-b trim. Alltså, lite vassare kam samt lite hårdare fjädrar. Om du vill veta ventilernas storlek är det bara att riva topparna. Med stumma varv menas att trådarna är lindade på varann så att de inte fjädrar. Std fjädrar har 3 stumma varv i botten har jag för mej. Std-B fjädrar har ett halvt stumt varv uppe och nere.
    En grej till. Hur har du kommit fram till lyfthöjden på kammen? 7.3 är lite ovanligt, 7.2 är mer förekommande, i vilket fall rör det sig om lättare trimning. Vipparmen har en utväxling på 1,5:1, med en 7,3 kam får du alltså 10,95 mm (7,3×1,5) på ventilerna minus ventilspelet. Eller hur…
    /Rasmus

    #82690

    uffepuffe
    Deltagare

    då borde bilen gå ganska bra

    #82691

    fuling
    Deltagare

    Vipparmas gymetrin säga vara 1:1,5 men är i verkligheten ca 1:1,35.
    Hmm stämmer i allfall på min kam med 8,3mm på kammen och ca liter över 11,2 på ventilen.
    Men det kan skilja vid lägre lyft, detta pga vipparmsgymetrin.

    Allås en 7.2-kam lyfter ventilen ca 9,7mm vid 0-spel. Ger då med 0,4spel ca 9,3mm mätt på tex ventilhatten.

    Hmm jag mätte lite på en std kam 5,8-6,2mm i tveksamt skick, säg 6mm. Ger då på ventilen ca ca 8,1mm. Med 0,4mm sple ca ca 7,7mm.

    En std B kam har samma lyft som en std kam.

    #82692

    fredrik
    Deltagare

    114numret är fords artikelnummer.

    /Fredrik

    #82693

    anonymous
    Deltagare

    Tur att jag har tillgång till era skarpa sinnen!
    Jag mätte hur mycket ventilen rörde sig, så 7,3mm delat med Fulings geometri (1,35) ger vid handen att kammen lyfter 5,4 mm. Oups! Verkar inget vidare.

    #82694

    Fuling, är det inte olika geometri på alluminium-vipparna och std?

    #82695

    anonymous
    Deltagare

    -Min flickväns 96 -71 kommer lätt upp i 140 knyck, medan min 95 -73 efter mycket möda tar sig upp 130. Det måste justeras. Min måste vara snabbare.

    Vad skiljer mellan 1500cc och 1700cc, är det både borr och slag? Har de olika ventilstorlek? Är alla ”Super” 1700cc?
    Många frågor. Tacksam för svar.
    / Mark

    #82696

    jacke
    Deltagare

    Har du öppnat upp motor och kollat hur dne ser ut på insidan? Den kanske behöver sotas, därav att den går sämre. Det kan ju också vara en 1700cc i din flickväns bil och en 1500cc i din. Då ger inte en Weber så många hästar att den blir lika stark som en 1700cc.

    Det som skiljer 1500cc och 1700cc är endast slaget, så däför skiljer bara kolvar och vevaxel som är lägre på 1700cc. Ventilstorleken är densamma. ”Super” betyder endast att bilen har 1500 cc med Solex tvåportsförgasare 68 hk. 1700cc fanns troligen endast som trimsats om jag minns rätt.

    MVH

    Jacke

    #82697

    fuling
    Deltagare

    citat:
    är det inte olika geometri på alluminium-vipparna och std?

    De är exakt samma vippor och de är monterade på samma sätt så de är lika.

    #82698

    anonymous
    Deltagare

    Passar vev, kolvar och stakar ifrån Taunus V4 -65? Den är väl på 1700cc om jag minns riktigt, och är väl ifrån samma familj?
    / Mark

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 26 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng