Hög CO halt Saab 900i 8v -89

Forum Modellspecifika forum OG900 Hög CO halt Saab 900i 8v -89

  • Detta ämne är tomt.
Visar 11 inlägg - 1 till 11 (av 11 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #484392
    Ultervassarn
    Deltagare

    Hej,
    Jag har en Saab 900i 8v -89 med K-jetronic och lambdareglering med ca 22 000 mil på mätaren. När jag skulle besiktiga bilen fick jag underkänt på hög CO-halt, ca 10. Detta värde överskrider vida vad bilen haft vid tidigare besiktningar och vad man borde kunna förvänta sig av en bil med katalysator.

    Jag har sedan dess kämpat med felsökning för att förstå vad som kan vara felet, men nu börjar mina idéer ta slut. Därför hoppas jag att detta forum kan hjälpa mig att komma vidare till en lösning.

    Då jag har en till exakt likadan Saab av samma årsmodell, som fungerar som den ska, så har jag haft möjlighet att kastbyta vissa komponenter för att utesluta felaktigheter. Jag har en taktmätare (Saabnr: 8393597) samt Saabs verkstadshandbok till stöd.

    När bilen är varm har den ett fast taktförhållande på ca 90 samt ca 0,8 V spänningsignal från lamdasensorn. Signalen från lambdasensorn säger att bilen går fett (som bekräftar grundproblemet) men trots detta styr styreheten ut mer bränsle (högt taktförhållande). Bilen går bra i övrigt, ryker dock en del och luktar av oförbränt bränsle.

    Jag har följt allt jag kan hitta i felsökningsväg i verkstadshandboken, men utan att hitta något konstigt.
    Saker jag har kollat (och bytt):
    • Lambdasensor (bytt mot ny). Ingen skillnad i beteende eller spänningsnivå ut från sensorn. Spänningsnivå mätt direkt på styrenhet med samma resultat. Om jag kopplar bort lambdasensorn så sätt taktförhållandet fast till 50 enligt spec.
    • Styrenhet (testat med den från andra bilen). Ingen skillnad i beteende. Kopplat bort stift 11 (som vid jord ger ett fast taktförhållande på 92), ingen skillnad.
    • Temperaturkontakt 45 grader. Uppmätt, bryter vid korrekt temperatur.
    • Temperaturkontakt 25 grader. Uppmätt, bryter vid korrekt temperatur.
    • Kallstartsventil. Täthetsprovad enligt verkstadshandbok, ok.
    • Tryckimpulskontakt. Testat enligt verkstadshandbok, ok
    • Spjällkontakt, Testat enligt verkstadshandbok, ok
    • Taktventil, ändrar frekvens vid olika taktförhållanden. Dock ej bytt
    • Termotidkontakt, bytt mot ny. Ingen skillnad i beteende.
    • Mätt systemtryck och styrtryck. Ligger inom spec i verkstadshandboken
    • P11 relä (testat med den från andra bilen). Ingen skillnad
    • Styrtrycksventil bytt mot ny, ingen skillnad.
    • Justerat bränslemängd på justerskruv för CO på luftmängdmätaren med lambdasensor bortkopplad (fast taktförhållande på 50). Justerat med hjälp av spänningssignal från lambdasensor till ca 0,5v (lambda 1). Detta gav en CO halt på 0,04 och godkänd besiktning. Men inte ett löst grundproblem.

    Tror listan ovan är relativt komplett, men kan såklart ha missat något. Som sagt, mina uppslag om vad jag ska jobba vidare är slut.

    Har någon någon bra idé om väg framåt?

    #484396
    M.Broberg
    Deltagare

    kan tyvärr inte hjälpa dig mer än att tipsa om att du kan ju bygga bort lambdasonden och sätta dit bränslehuvud frpn en 900 utan katt

    pga nya EU regler 2018 så är CO 4,5 elelr 3,5 på og900. var tidigare 0,5 på katalysatorbilar vill jag minnas.

    dom bilarna utan katt har CO 4,5 och klarar det galant, min og900 T16 -84 utan lambda eller katt hade 1.1 vill jag minnas.

    #484397
    Ultervassarn
    Deltagare

    kan tyvärr inte hjälpa dig mer än att tipsa om att du kan ju bygga bort lambdasonden och sätta dit bränslehuvud frpn en 900 utan katt
    pga nya EU regler 2018 så är CO 4,5 elelr 3,5 på og900. var tidigare 0,5 på katalysatorbilar vill jag minnas.

    dom bilarna utan katt har CO 4,5 och klarar det galant, min og900 T16 -84 utan lambda eller katt hade 1.1 vill jag minnas.

    Tack för svaret, jag är medveten om de justerade nivåerna och tanken har också slagit mig. Men som kanske redan har framgått av mig första inlägg så är huvudspåret att laga felet. Måste erkänna att det börjar gå prestige i frågan.. 🙄

    #484399
    Janne Hagnell
    Moderator

    Mekarprestige – den känner man igen!😅
    ”Jag SKA fixa det!!”😑

    96 V4 1975 ”Bollen”
    96 V4 1979 ”Sköldpaddan” (fast eg dotterns)

    #484410
    saabaero
    Deltagare

    Har du provat byta mängdmätaren ?
    Känns som en kärvande styrkolv skulle kunna orsaka det där

    #484423
    Ultervassarn
    Deltagare

    Har du provat byta mängdmätaren ? Känns som en kärvande styrkolv skulle kunna orsaka det där

    Tack för tips! 😀

    Nix, det är en av få saker jag inte testat att byta.

    Två frågor:
    1. Är det byta som gäller eller går den att rengöra/smörja på något vis?
    2. Hur påverkar en kärvande styrkolv system/styrtryck?

    #484426
    97sonett
    Deltagare

    kollat så kallstartsventilen är tät och stänger som den ska?

    #484436
    Ultervassarn
    Deltagare

    kollat så kallstartsventilen är tät och stänger som den ska?

    Jepp, kallstartsventilen är tät och stänger som den ska.

    Det som jag tycker är lite märkligt är att trots en signal från lambdasensorn som säger fet bränsleblandning så styr styrenheten ut 90% duty cycle. Om jag kopplar bort lambda sensorn då ger styrenheten 50% duty cycle (precis som förväntat). Då signalerar lambdasensorn en snålare bränsleblandning.

    Detta får mig att dra slutsatsen att det inte är något ”mekaniskt” fel utan snarare elektriskt. Dock begriper jag inte vad?

    #484452
    97sonett
    Deltagare

    tidigare årsmodeller av 8v hade kablar av dålig kvalitè, på min 86a hade de flesta höljen spruckit och lösts upp, detta resulterade i att kablar inne i den svarta skyddsplasten kunde komma i kontakt med varandra lite överallt inne i kabelhärvan, tog en stund å hitta det felet kan jag säga. fick sprätta upp det svarta plasthöljet innan jag hitta det.
    hade även en -85 med samma problem efter denna bil.

    #484454
    saabaero
    Deltagare

    Har du provat byta mängdmätaren ? Känns som en kärvande styrkolv skulle kunna orsaka det där

    Tack för tips! 😀
    Nix, det är en av få saker jag inte testat att byta.
    Två frågor: 1. Är det byta som gäller eller går den att rengöra/smörja på något vis? 2. Hur påverkar en kärvande styrkolv system/styrtryck?

    Det brukar sällan gå att få ordning på en krånglande styrkolv men man kan prova med en skvätt 2T olja i tanken.

    Styrtrycket påverkar styrkolven som i sin tur styr blandningsförhållandet så den är i högsta grad inblandad

    #484608
    Ultervassarn
    Deltagare

    Jag har fortsatt felsökningen idag och fokus har legat på lambdasensor.

    Först kopplade bort lambdasensor från styrenheten. Sen kopplade jag in en voltmeter på kabeln från lambdasensorn och taktmätaren i testuttaget.

    Jag startade och varmkörde motorn, taktförhållandet ligger fast på 50% och spänningen från lambdasensorn på ca 0,3 V

    När jag tar kabeln till ECUn i ena handen och pluspolen i andra handen så sjunker taktförhållandet mot noll och spänning från lambda lika så.

    När jag tar kabeln till ECUn i ena handen och minuspolen i andra handen så stiger taktförhållandet mot 100% och spänning från lambda ökar mot 1V.

    Allt detta är, enligt vad jag kan förstå, precis som det borde funka.

    Men så fort jag kopplar in lambdasensor i styrenheten igen går taktförhållandet upp till till ca 90% och stannar där samt spänningen från lambdasensor till ca 0,8V.

    Har kollar kablarna mellan sensor och styrenheten utan att hitta ngt avvikande.

Visar 11 inlägg - 1 till 11 (av 11 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng