Hög tomgång

Forum / Modellspecifika forum / OG900 / Hög tomgång

Forum / Modellspecifika forum / OG900 / Hög tomgång

  • Författare
    Inlägg
    • september 22, 2023 at 15:53 #510750

      Jag har fått ett problem med gamla bettan ,en saab 900 t 8 special från 1989.

      Plödsligt så har tomgången gått upp till 1800-2000 varv,men var inna detta ca 800-1000.varv/minut.Vad kan ha hänt.Inget är justerat eller utbytt i närtid.

        september 22, 2023 at 21:33 #510754

        Kolla över vakuum-slangar, det kan ställa till det om de är gamla och torkat sönder.

        Saab 99 - 1984 med B202 (16V turbo++)
        Saab 9-3 Vector Active 2.0t BioPower SportCombi - 2008

          september 22, 2023 at 21:52 #510755

          Tomgångsmotorns elanslutningar kan också vara ett problem.

          96 V4 1975 ”Bollen”
          96 V4 1979 ”Sköldpaddan”

            september 23, 2023 at 07:42 #510758

            Hade det varit en B202 så hade jag tippat på det som redan nämnts eller att avlastningsventilen börjat läcka i membranet. Nu har väl inte B201 detta från början vet inte heller om det var vanligt att man eftermonterade från just b202 men det kan vara värt att kolla. Alla bilar är ju inte original idag och det har hänt en del sedan de lämnade fabriken.

              september 23, 2023 at 09:12 #510759

              Hej. Finns det kallstartsventil och termotidkontakt som styr kallstartventilen på den motorn? Mvh Bengt

                oktober 1, 2023 at 09:17 #511086

                Då avlastningsventilen läckte på min bil gav det en tomgång på ca 1000-1100rpm, då jag felsökte och drog ur kontakten till tomgångsmotorn blev tomgången sådär hög som trådstartaren nämner.

                  oktober 3, 2023 at 11:27 #511167

                  Hej igen .Har kollat upp samtliga vacumsslangar samt testat med startgas för ev läckage.Ingen skillnad.

                  Sen måste jag säga för förtydligande,motorn är en 201 turbo ,alltså 8 ventilers.

                  Vet ej att det finns någon tomgångsmotor eller avlastningsventil på denna bil,i så fall var sitter dessa detaljer?  Hlsn Saabjanne

                    oktober 3, 2023 at 19:18 #511180

                    Tomgångsmotor har du inte på din 8Ventilare, men du kanske har en avlastningsventil. Den sitter nere vid turbon i slangen på sug-sidan.

                    Saab 99 - 1984 med B202 (16V turbo++)
                    Saab 9-3 Vector Active 2.0t BioPower SportCombi - 2008

                      oktober 4, 2023 at 11:47 #511189

                      Jag ser att du inte har kommenterat min fråga ovan om kallstartsventil så det kanske inte finns någon sådan på din motor. Min tanke var annars att om ventilen fastnat i öppet läge och inte bara ger extra bensin i startögonblicket utan ger extra bensin hela tiden så skulle det i teorin kunna leda till högre tomgång. Inget jag har erfarenhet av utan endast en teori. Lycka till. Mvh Bengt

                        oktober 5, 2023 at 17:30 #511276

                        Jag ser att du inte har kommenterat min fråga ovan om kallstartsventil så det kanske inte finns någon sådan på din motor. Min tanke var annars att om ventilen fastnat i öppet läge och inte bara ger extra bensin i startögonblicket utan ger extra bensin hela tiden så skulle det i teorin kunna leda till högre tomgång. Inget jag har erfarenhet av utan endast en teori. Lycka till. Mvh Bengt

                        Har kollat upp kallstartventilen ideg .Inget problem med den.<däremot hände det nåt när jag tryckte på mickroswitshen som sitter vid gaspjället.

                        Då sänktes varvtalet från ca 2000 varv till 1100-1500 varv?????

                        Hittar fortfarande inte grundfelet.HJälp

                          oktober 6, 2023 at 16:00 #511348

                          Om tomgången är normal när motorn är kall men blir för hög när motorn är varm så skulle man kanske kunna misstänka att tillsatsluftslid inte stänger som den ska när motorn har blivit varm.

                          En annan tanke är om det är luftskiva/mängdskiva som ställer till det och har hängt sig på något sätt.

                          En tredje tanke: Kan styrtrycksventil ställa till det? Tyvärr är jag inte kunnig vad gäller insprutning. Har vi någon här på forumet som har koll?

                          Mvh Bengt

                            oktober 9, 2023 at 17:50 #511398

                            Tack för tipset Bengt.Jo det var så att tillsatsluftsliden stänger inte när motorn blir varm.Förmodligen över 45 grader.Har provat att strypa på ena gummislangen med tving,då sjönk varvtalet till under 1000 varv.Toppen med kompisar  som kommer med tips.                                                          Det är väl inte så att det är någon därute som har en fungerande ventil till salu.Hör av er i så fall.Hlsn Janne

                            1 användare tackade författaren för det här inlägget.
                          • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.