Hotet från Naturvårdsverket och regeringen

Forum Övrigt Allmänt Hotet från Naturvårdsverket och regeringen

  • Detta ämne har 30 svar, 18 deltagare, och uppdaterades senast 2013-06-24 10:21 av .
Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 31 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #5943
    lars-eric 96
    Deltagare

    Nu finns det en protestlista mot hotet från naturvårdsverkets förslag att göra vår hobby olaglig.
    Listan finns på MHRF:s hemsida. Går föslaget igenom får man skaffa sig en annan hobby.
    Bl.a kommer kommunerna att få utökad rätt att omhänderta reservdelsbilar som inte besiktats på ett år.
    Sedan blir det förbjudet att själv skruva isär en donatorbil. Den rätten kommer endast auktoriserade bil-
    skrotare att få. Detta är bara några av alla förslag från naturvårdsverket till regeringen.
    Hittills har 1200 namnunderskrifter samlats in.

    #46187
    perssan
    Deltagare

    Men det finns ju en poäng i detta och det är alla bilar i sämre skick försvinner.
    Bilhobbyn kommer finnas kvar och då med fina bilar.
    Ja inte saknar jag min 96:a V4:a roligare bilar finns att bevara till eftervärlden.
    Och när man reser genom Dalarna så blir naturen bara vackrare när allt skrot försvinner från gårdarna där.

    Det måste vara bättre med kvalité än med kvantitet av hobby bilar.

    Mvh

    Per,

    #46188

    @Perssan wrote:

    Bilhobbyn kommer finnas kvar och då med fina bilar.
    Ja inte saknar jag min 96:a V4:a roligare bilar finns att bevara till eftervärlden.
    Och när man reser genom Dalarna så blir naturen bara vackrare när allt skrot försvinner från gårdarna där.

    Det måste vara bättre med kvalité än med kvantitet av hobby bilar.

    Mvh

    Per,

    Så talar en sann bilentusiast! Bort med alla tråkiga vardagsbilar! Endast roliga prestandabilar och specialmodeller är värda att sparas. På det viset kommer man ju kunna se precis hur bilhistorien har sett ut. Om 30 år kommer dom ju tro att alla körde Porsche eller Königegg isåfall! :bh

    OBS! Sarkasm förekommer i detta inlägg! :ID

    #46191

    @Fredrik Magnusson wrote:

    @Perssan wrote:

    Bilhobbyn kommer finnas kvar och då med fina bilar.
    Ja inte saknar jag min 96:a V4:a roligare bilar finns att bevara till eftervärlden.
    Och när man reser genom Dalarna så blir naturen bara vackrare när allt skrot försvinner från gårdarna där.

    Det måste vara bättre med kvalité än med kvantitet av hobby bilar.

    Mvh

    Per,

    Så talar en sann bilentusiast! Bort med alla tråkiga vardagsbilar! Endast roliga prestandabilar och specialmodeller är värda att sparas. På det viset kommer man ju kunna se precis hur bilhistorien har sett ut. Om 30 år kommer dom ju tro att alla körde Porsche eller Königegg isåfall! :bh

    OBS! Sarkasm förekommer i detta inlägg! :ID

    :AP :AP

    #46201
    perssan
    Deltagare

    @Fredrik Magnusson wrote:

    @Perssan wrote:

    Bilhobbyn kommer finnas kvar och då med fina bilar.
    Ja inte saknar jag min 96:a V4:a roligare bilar finns att bevara till eftervärlden.
    Och när man reser genom Dalarna så blir naturen bara vackrare när allt skrot försvinner från gårdarna där.

    Det måste vara bättre med kvalité än med kvantitet av hobby bilar.

    Mvh

    Per,

    Så talar en sann bilentusiast! Bort med alla tråkiga vardagsbilar! Endast roliga prestandabilar och specialmodeller är värda att sparas. På det viset kommer man ju kunna se precis hur bilhistorien har sett ut. Om 30 år kommer dom ju tro att alla körde Porsche eller Königegg isåfall! :bh

    OBS! Sarkasm förekommer i detta inlägg! :ID

    Ja absolut. Varför behöva komma bli påmind om ett tråkigt 70 tal med bara kriser.
    Varv som lades ned, teko industrin som försvann m,m.

    Bättre att få bli påmind om det fina som ändå fanns. Granador med vinyltak och cuper, Oplar med dito, Mercedes.

    Inte bidrog Saab med något att minnas direkt, många lever sig kvar på när 2t kördes i skogen, men vad hände sedan?
    Saab blev inte kul först med turbon och 99:an. Och 900:an i turboversion är inte att leka med. Det är saker att spara på, resten duger gött åt grabbarna på folkracebanan.

    Blir väl att man skickar sin egna 99:a dit när man är klar med den. Längtar till den dagen man har gnetat ihop en peng så jag kan köpa mig en riktig Saab som är något att bevara, och då helst en taklös 900 aero cab.

    Mvh

    Per

    #46202
    phermansson
    Deltagare

    Var och en får ha sina favoriter, det är inget att diskutera. Dessutom är det inte alls vad tråden handlar om, återgå till ämnet annars kommer tråden att rensas/stängas.

    #46204
    perssan
    Deltagare

    @phermansson wrote:

    Var och en får ha sina favoriter, det är inget att diskutera. Dessutom är det inte alls vad tråden handlar om, återgå till ämnet annars kommer tråden att rensas/stängas.

    Du förstår tydligen inte saker och ting. Naturvårdsverket har i uppgift till att se vad man håller på med och inte belastar miljön på ett felaktigt sätt. Gamla sabar är inget som skall brukas som bruksbilar pga miljöpåverkan och då behöver man inte ha en lada full med skrot för att hålla bilarna i skick, utan låt bara de fina bilarna finnas kvar till eftervärden och de är de bilar som körs sparsamt med.

    Att bruksa en skabbig 2t eller V4:a är inte rätt mot eftervärden, jag vet själv att jag inte lever upp till detta med min 84:a 99:a men den rullar inte många mil per år. Men snart har jag en kat Saab som är bättre mot miljön än min nuvarande som får leva vidare på en folkracebana.

    Miljön är viktigare än att hålla på en skrot och gruva sig att man inte får skrota en bil är inte rätt. Det finns lagstiftning hur man skall hantera oljor m,m och hur skall myndigheten kunna kontrolera detta om det skall skrotas bilar i hemmen.

    Jag vill att mina barnbarn som man kanske får när man är äldre har en grön gräsmatta att springa på även då.

    Mvh

    Per

    #46208
    andersson__
    Deltagare

    @Perssan wrote:

    @phermansson wrote:

    Var och en får ha sina favoriter, det är inget att diskutera. Dessutom är det inte alls vad tråden handlar om, återgå till ämnet annars kommer tråden att rensas/stängas.

    Du förstår tydligen inte saker och ting. Naturvårdsverket har i uppgift till att se vad man håller på med och inte belastar miljön på ett felaktigt sätt. Gamla sabar är inget som skall brukas som bruksbilar pga miljöpåverkan och då behöver man inte ha en lada full med skrot för att hålla bilarna i skick, utan låt bara de fina bilarna finnas kvar till eftervärden och de är de bilar som körs sparsamt med.

    Att bruksa en skabbig 2t eller V4:a är inte rätt mot eftervärden, jag vet själv att jag inte lever upp till detta med min 84:a 99:a men den rullar inte många mil per år. Men snart har jag en kat Saab som är bättre mot miljön än min nuvarande som får leva vidare på en folkracebana.

    Miljön är viktigare än att hålla på en skrot och gruva sig att man inte får skrota en bil är inte rätt. Det finns lagstiftning hur man skall hantera oljor m,m och hur skall myndigheten kunna kontrolera detta om det skall skrotas bilar i hemmen.

    Jag vill att mina barnbarn som man kanske får när man är äldre har en grön gräsmatta att springa på även då.

    Mvh

    Per

    En fråga, varför är du inne på detta forumet egentligen??

    #46212
    norman
    Deltagare

    Undrar vem som inte förstår saker och ting!
    Blir din 99:a miljövänligare när den ”får leva vidare på folkracebanan” än när du brukar den?
    Är dina inlägg ironiska Per eller vill du bara reta oss som vill bevara svensk bilkultur.
    Självklart måste vi få ha reservdelsbilar för att kunna hålla både bruksveteraner och ”fina” klassiker vid liv!
    (tex min 9000 CC Aero med 1:a generationens TCS där man testbyter komponenter från ”reservaren” vid problem)

    #46213
    Janne Hagnell
    Moderator

    Webmaster har redan sagt ifrån så var nu snälla och respektera det!

    96 V4 1975 ”Bollen”
    96 V4 1979 ”Sköldpaddan” (fast eg dotterns)

    #46215
    perssan
    Deltagare

    @andersson__ wrote:

    @Perssan wrote:

    @phermansson wrote:

    Var och en får ha sina favoriter, det är inget att diskutera. Dessutom är det inte alls vad tråden handlar om, återgå till ämnet annars kommer tråden att rensas/stängas.

    Du förstår tydligen inte saker och ting. Naturvårdsverket har i uppgift till att se vad man håller på med och inte belastar miljön på ett felaktigt sätt. Gamla sabar är inget som skall brukas som bruksbilar pga miljöpåverkan och då behöver man inte ha en lada full med skrot för att hålla bilarna i skick, utan låt bara de fina bilarna finnas kvar till eftervärden och de är de bilar som körs sparsamt med.

    Att bruksa en skabbig 2t eller V4:a är inte rätt mot eftervärden, jag vet själv att jag inte lever upp till detta med min 84:a 99:a men den rullar inte många mil per år. Men snart har jag en kat Saab som är bättre mot miljön än min nuvarande som får leva vidare på en folkracebana.

    Miljön är viktigare än att hålla på en skrot och gruva sig att man inte får skrota en bil är inte rätt. Det finns lagstiftning hur man skall hantera oljor m,m och hur skall myndigheten kunna kontrolera detta om det skall skrotas bilar i hemmen.

    Jag vill att mina barnbarn som man kanske får när man är äldre har en grön gräsmatta att springa på även då.

    Mvh

    Per

    En fråga, varför är du inne på detta forumet egentligen??

    En bra fråga, och svaret är att jag trodde detta var en samlingspunkt för folk som gillar fina Saabar, men tydligen håller sig de borta från forumet.

    Såg visserligen en fantastiskt fin MC som var röd för någon vecka sedan, men större delen verkar vara tråkiga bruksbilar som min egen.

    Tidigare fanns den en som hade byggt en läcker 92:a vart är han? Man kan ju se fina bilar på träffar har jag sett, men vart är de? Finns det något annat Saabforum de hänger på.

    Så min fråga är, vart är ägarna till 99 turbos, 900 aerosar både cab och takade, och någon bör väl ha en fin 9000 turbo.

    Mvh

    Per

    #46216
    markus a
    Deltagare

    Med tanke på miljöpåverkan för att bygga en ny bil skall vi försöka hålla liv i de gamla så länge det bara går, som en ren miljögärning.

    Släpp det här nu, inse att du är ute och cyklar och skriv på uppropet.

    Jag hoppas (som fan) att inte förslaget går igenom. Men rätt ofta kommer det sådana här skrämselskott i politiken bara för att sluta med den fingertutt som de tänkt sig hela tiden. Det kan mycket väl vara en rökridå.

    I och för sig kan jag som jägare konstatera att NVV verkar inte ha en jävla aning om vad de håller på med.

    /M

    #44410
    nmsk
    Deltagare

    @Perssan wrote:

    Tidigare fanns den en som hade byggt en läcker 92:a vart är han? Man kan ju se fina bilar på träffar har jag sett, men vart är de? Finns det något annat Saabforum de hänger på.

    Så min fråga är, vart är ägarna till 99 turbos, 900 aerosar både cab och takade, och någon bör väl ha en fin 9000 turbo.

    Mvh

    Per

    Jodå, man har ett knippe 99turbo & og900 aero i stallet sedan många år-
    men vill du se fina og900-cabbar så finns den största samlaren av dessa inte kvar på forumet.
    Denna flitens man huserar någonstans i västmanland, och har tydligen fortfarande affärer ihop med Honest harry´s Autos i GB.
    Prova på STCS, tror han har lite länkar/bilder där?

    Kanske de klassiska turbo-vagnarna får det utrymme de förtjänar en dag 😕
    klimatet här har alltid dominerats av 2T & V4.

    #46235
    markus a
    Deltagare

    Jag skulle väldigt gärna vilja ha en 99 turbo…
    Eller en tidig 900 dito.

    Bilar måste tillåtas bli gamla, annars kommer det inte finnas några gamla bilar att renovera till slut. Antingen renoverade eller skrotade.

    /M

    #46237
    emul
    Moderator

    Varningar och resultat av detta pga tidigare varningar är nu utdelade. Om det från och med nu inte sker en diskussion som följer regler och önskat klimat stängs tråden och med tanke på att varningar nu är utdelade är tröskeln för ytterligare sådana låg i denna tråd.

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 31 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng