Hur får jag igång klockan?
Forum / Modellspecifika forum / OG900 / Hur får jag igång klockan?
Forum / Modellspecifika forum / OG900 / Hur får jag igång klockan?
- Detta ämne är tomt.
-
FörfattareInlägg
-
Hejsan gott folk!
Nu har jag äntligen fått liv i nästan all el i bilen. Några små problem återstår, däribland brusande i högtalarna när man använder t.ex. cigguttaget eller elbakrutan… Men det ska väll gå att lösa.
Det jag inte riktigt blir klok på är däremot klockan! Jag rullar ju fram i den lite billigare och tråkigare C modellen, och har ju ingen användning av en varvräknare när jag puttrar fram, så där har jag en helt vanlig klocka, varianten som är stor som hastighetsmätaren.
Har noterat att det sitter en liten vit grej som ser ut att vara en kontakt. Kikade på en varvmätare med klocka, och noterade att det fanns en likadan på denna.
Jag hittar däremot inte någon sladd som kan tänkas höra hemma där! Funderar ju därför om det ska finnas en sån, eller om felet sitter någon annanstans?
All hjälp mottages med största tacksamhet!
Elfolien är ny, ditsatt för ca 1 vecka sedan, så den lär det inte vara.
Läste följande i ett annat sammanhang “[…] ansluta den kontakt som sedan tidigare är ansluten till klockan som sitter där nu”. Det får mig att tro att det ska finnas en till kontakt, utöver de stora som sitter på var sida. Det talades sedan om resterande delar av instrumenten helt separat från klockan.
Kikade även på ett icke komplett elschema som jag snubblade över, och tycker det ser ut som att klockan är separat från resten. Svårt att säga när det var urklippt.
El är absolut inte min grej heller, så famlar lite i blindo.
Får riva loss allt igen och se om jag kan se nått galet med de andra kontakterna.
Uppdatering för den som ev. Googlat sig till denna tråd, och ytterligare ett rop på hjälp!
Klockan från ‘saabaero’ kom som ett brev på posten… i ett mosat paket men som tur var i behåll! (tack för hjälpen!)
Allt monterat, stiftat om då klockan var av nyare modell, fått alla lampor att fungera (förutom batterilampan insåg jag precis)… Men klockan går inte.
Finns det någon som har en idé om vad det kan vara? Säkringen är hel, den ska ju gå på samma som instrumentbelysningen. Kablarna I kupén är hela och fina, lika så verkar allt se rätt ut under säkringsdosan. Folien leder som den ska, och allt VERKAR rätt. Denna klocka gick ju när den monterades ur, så borde fungera nu tycker jag…
Jeg har en 900 uten turteller og bare klokke.
Kan ta et bilde av av den i løpet av helgen.Been a Saab owner since 1987.
I have owned at least 40 Saabs, mainly older Saabs.Today I have:
1960 93F
1967 96 Monte Carlo 850
1975 96 V4
1989 900i 8V 5 dørs
1992 900S 5 dørs
2009 9-3 SC tidGår det spänningssätta klockan direkt från en 12V spänningskälla tro ?
Borde väll rimligen fungera. Oklart vart exakt den regleras. Tror inte 12v blir rätt för kvartz, men går väll att testa. Kan inte bli värre än fel!
Jeg har en 900 uten turteller og bare klokke. Kan ta et bilde av av den i løpet av helgen.
Förutsatt att jag läst norskan rätt så tackar jag ödmjukast! Om jag kan få med en årsmodell, och bild på stora kontaktdonet på den också vore det toppen!
Det var ikke så lett å få tatt bilder i den vinkelen pga reflekser fra ruten.
Men jeg kan ikke se at det går egen kabel inn på klokkenBeen a Saab owner since 1987.
I have owned at least 40 Saabs, mainly older Saabs.Today I have:
1960 93F
1967 96 Monte Carlo 850
1975 96 V4
1989 900i 8V 5 dørs
1992 900S 5 dørs
2009 9-3 SC tid- Det här svaret redigerades för 3 år, 7 månader sedan av Morten S..
Attachments:
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.