Hur funkar ett frihjul?

Forum Modellspecifika forum 95/96 V4 Hur funkar ett frihjul?

  • Detta ämne har 18 svar, 11 deltagare, och uppdaterades senast 2005-01-03 12:03 av .
Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 19 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #11258
    chriss
    Deltagare

    Nu har sökt och läst och jag har itne hittat vad frihjulet är till för?

    Förutom att de inte driver hoppar i och ur läge och att man ska tvätta v.lådan me fotogen
    Och att slitna motorfästen kan vara till stor bekymmer…

    Har nåt en länk eller lust att skriva en radda?

    Funder nämligen på en två takt till sommaren, och jag kan väldigt lite om saabar innan 99,90,900.

    Tacksam för svar eller länk!

    Mvh
    Chriss

    OCH GOTT NYTT ÅR!

    #78916
    Lollo
    Deltagare

    Hej.
    Tror att det kom till för att inte TT:n skulle skära vid motorbroms.
    Gott nytt år.

    #78917
    anonymous
    Deltagare

    Eftersom en motor på avdrag inte får någon bensin så fick inte tvåtaktaren någon smörjning. Det löste man genom frihjulet eftersom bilen då gick ner på tomgång.

    #78918
    roger akerblad
    Deltagare

    Varför behöll man då frihjulet i 14år på v4an ?
    DKW hadde väl inte frihjul på sina tvåtaktare ?
    Det bästa med frihjulet är väl att det fungerar som koppling på de högre växlarna pluss att det sparar bensin.

    #78919
    enor
    Deltagare

    1. Det hade liksom blivit en grej som ”hörde till” modellen

    2. Jo! Liksom övriga tvåtaktare till exempel Wartburg och Trabant.

    #78920
    Martin
    Deltagare

    Frihjulet fortsatte faktiskt att användas på Saab 99 från produktionsstart till och med modellår 1971 men endast på 1.7 litersmotorerna.

    Bränslebesparande och kopplingsfri nedväxling brukar lyftas fram som främsta fördelarna. Personligen tycker jag att det ger en mer vilsam körning jämfört med utan.

    #78921
    Dicst
    Deltagare

    Om jag inte missminner mig så har SAAB pratat om nåt nytt elektroniskt styrt frihjul på kommande modeller för ca två år sedan??

    #78922
    chriss
    Deltagare

    Dvs man har ingen motorbroms den går bara ner till tomgång när man släpper på gasen..

    Praktiskt om man hade cruse control.

    Tack för svaret nu vet jag lite mer.
    Men hur blir de om man kopplar ur den på en tvåtakt och motorbromsar, skär den? Eller krävs de en lite längre backe?

    #78923
    William
    Deltagare

    ..får jag kasta in en fundering:
    hur blir det om man har separatsmörjning? som ju vissa modeller hade, har de smörjning ”som vanligt” även om man motorbromsar?

    #78924
    enor
    Deltagare

    Det finns ingen som helst anledning att koppla ur frihjulet, vare sig på en tvåtaktare eller en V4!! Om man vill göra det har man liksom missförstått hela bilens själ.

    #78925
    davido
    Deltagare

    Men om man kör med frihjul på nya modeller…slits inte bromsarna mer då iom att man måste bromsa vissa gånger istället för att utnyttja motorbroms??

    #78926
    Martin
    Deltagare

    Lite mer bromsslitage lär det bli, men dra en parallell till automatlådebilarna. Jag tror inte att de reagerar över att bromsarna slits mer än med en manuellt växlad bil.

    #78927
    saabisti
    Deltagare

    Frihjul endast på 2-t? Drar mig till minnes att Farsans Rover-75 m’50 och den senare ’52 båda had frihjul. Hörde det sas. till efter kriget för att spara bensin?

    #78928
    hans s.
    Deltagare

    Hej,
    Angående bromsar så är det enligt min uppfattning gällande V4 och 99 med glidande bromsok så att man måste slita belägg annars kärvar de ihop!
    /Hans

    #78929
    Martin
    Deltagare

    Om bromsar i allmänhet och Saabs tidigare bromsar i synnerhet. Inget om frihjul…

    Det stora felet när teknikerna (& ekonomerna) valde bromskomponenter var att man utgick från att bilägare läser och följer instruktioner. Vi vet nog samtliga hur det är med det…

    99:ans tidiga (69-74) bromsar med handbromsen inbyggd i bromsskivans centrum är närmast utskrattade för sina prestanda, men justerar man dem ”enligt boka” ger de mycket bra bett.

    Och handen på hjärtat, hur många av oss 99-ägare smörjer oken från 1975 och framåt?

    Ett bra exempel på att teknikerna utgår från att bilar inte får sitt behövda underhåll är de bromsok som kom på 900:an 1988 och framåt.

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 19 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng