Hur funkar ett frihjul?

Forum / Modellspecifika forum / 95/96 V4 / Hur funkar ett frihjul?

Forum / Modellspecifika forum / 95/96 V4 / Hur funkar ett frihjul?

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 19 totalt)
  • Författare
    Inlägg
    • december 31, 2004 at 15:35 #11258

      Nu har sökt och läst och jag har itne hittat vad frihjulet är till för?

      Förutom att de inte driver hoppar i och ur läge och att man ska tvätta v.lådan me fotogen
      Och att slitna motorfästen kan vara till stor bekymmer…

      Har nåt en länk eller lust att skriva en radda?

      Funder nämligen på en två takt till sommaren, och jag kan väldigt lite om saabar innan 99,90,900.

      Tacksam för svar eller länk!

      Mvh
      Chriss

      OCH GOTT NYTT ÅR!

        december 31, 2004 at 17:33 #78916

        Hej.
        Tror att det kom till för att inte TT:n skulle skära vid motorbroms.
        Gott nytt år.

          Anonym
          december 31, 2004 at 18:05 #78917

          Eftersom en motor på avdrag inte får någon bensin så fick inte tvåtaktaren någon smörjning. Det löste man genom frihjulet eftersom bilen då gick ner på tomgång.

            december 31, 2004 at 22:20 #78918

            Varför behöll man då frihjulet i 14år på v4an ?
            DKW hadde väl inte frihjul på sina tvåtaktare ?
            Det bästa med frihjulet är väl att det fungerar som koppling på de högre växlarna pluss att det sparar bensin.

              januari 1, 2005 at 05:19 #78919

              1. Det hade liksom blivit en grej som “hörde till” modellen

              2. Jo! Liksom övriga tvåtaktare till exempel Wartburg och Trabant.

                januari 1, 2005 at 07:46 #78920

                Frihjulet fortsatte faktiskt att användas på Saab 99 från produktionsstart till och med modellår 1971 men endast på 1.7 litersmotorerna.

                Bränslebesparande och kopplingsfri nedväxling brukar lyftas fram som främsta fördelarna. Personligen tycker jag att det ger en mer vilsam körning jämfört med utan.

                  januari 1, 2005 at 12:50 #78921

                  Om jag inte missminner mig så har SAAB pratat om nåt nytt elektroniskt styrt frihjul på kommande modeller för ca två år sedan??

                    januari 1, 2005 at 17:59 #78922

                    Dvs man har ingen motorbroms den går bara ner till tomgång när man släpper på gasen..

                    Praktiskt om man hade cruse control.

                    Tack för svaret nu vet jag lite mer.
                    Men hur blir de om man kopplar ur den på en tvåtakt och motorbromsar, skär den? Eller krävs de en lite längre backe?

                      januari 1, 2005 at 18:10 #78923

                      ..får jag kasta in en fundering:
                      hur blir det om man har separatsmörjning? som ju vissa modeller hade, har de smörjning “som vanligt” även om man motorbromsar?

                        januari 1, 2005 at 23:30 #78924

                        Det finns ingen som helst anledning att koppla ur frihjulet, vare sig på en tvåtaktare eller en V4!! Om man vill göra det har man liksom missförstått hela bilens själ.

                          januari 1, 2005 at 23:43 #78925

                          Men om man kör med frihjul på nya modeller…slits inte bromsarna mer då iom att man måste bromsa vissa gånger istället för att utnyttja motorbroms??

                            januari 2, 2005 at 11:39 #78926

                            Lite mer bromsslitage lär det bli, men dra en parallell till automatlådebilarna. Jag tror inte att de reagerar över att bromsarna slits mer än med en manuellt växlad bil.

                              januari 2, 2005 at 16:24 #78927

                              Frihjul endast på 2-t? Drar mig till minnes att Farsans Rover-75 m’50 och den senare ’52 båda had frihjul. Hörde det sas. till efter kriget för att spara bensin?

                                januari 3, 2005 at 08:36 #78928

                                Hej,
                                Angående bromsar så är det enligt min uppfattning gällande V4 och 99 med glidande bromsok så att man måste slita belägg annars kärvar de ihop!
                                /Hans

                                  januari 3, 2005 at 08:55 #78929

                                  Om bromsar i allmänhet och Saabs tidigare bromsar i synnerhet. Inget om frihjul…

                                  Det stora felet när teknikerna (& ekonomerna) valde bromskomponenter var att man utgick från att bilägare läser och följer instruktioner. Vi vet nog samtliga hur det är med det…

                                  99:ans tidiga (69-74) bromsar med handbromsen inbyggd i bromsskivans centrum är närmast utskrattade för sina prestanda, men justerar man dem “enligt boka” ger de mycket bra bett.

                                  Och handen på hjärtat, hur många av oss 99-ägare smörjer oken från 1975 och framåt?

                                  Ett bra exempel på att teknikerna utgår från att bilar inte får sitt behövda underhåll är de bromsok som kom på 900:an 1988 och framåt.

                                Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 19 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.