Hur pass törstig är en trimmad TT motor egentligen

Forum Övrigt SSR Hur pass törstig är en trimmad TT motor egentligen

Detta ämne innehåller 21 svar, har 12 deltagare, och uppdaterades senast av 2008-09-05 08:26.

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 22 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #18525

    kortnos
    Deltagare

    Hur pass törstig får en rally motor vara egentligen

    Körde bilen tills lampan sken rött ihållande, då ska det vara 7, 8 liter kvar alltså har jag använt 33 liter sen jag tanka sist. Då hade jag enligt mina uträkningar kört 17,8 mil. Det innebär en åtgång av soppa på 1,85 mer mil, kan det anses som normalt av en grupp 2 motor med svetsad fördelare????

    Jag körde viseligen lite inspirerat med höga varvtal, men endå, är det inte lite väl törstigt?????

    Jag tycker man får tanka så pass ofta, funderar allvarligt på installera en större tank, så man slipper hålla på kolla på den där mätaren

    #126242

    martin valentin
    Deltagare

    det kostar att ligga på topp

    #126243

    2takt_nicke
    Deltagare

    Jag tror 1,85l / milen är rätt vanligt,jag har hört rätt otäcka siffror på vad en rally TT drar på några sträckor..

    #126245

    Lustgasen
    Moderator

    Min hmm, 2-2½ milen , men det är kul att gasa 😉 😎

    Saab 99 Van -77

    Sekreterare och redaktör i Svenska Saabklubben

    #126246

    fredrik
    Deltagare

    Vi åkte midnattsolrallyt på C:a 2,5liter per mil i år. Med Sport & Lanciaförgasare
    På sträckorna drar det mellan 4-6 liter per mil!
    Förra året med trimmad enkelförgasare C:a 1,5

    När jag har åkt med trimmade enkelförgasare så brukade jag snitta på litern jämt med hård körning i olika gatbilar. En var faktiskt grymt snål. C:a 0,7 & den var bromsad till 58Hk. Med Solex P44 så tog den 1,2 men bromsade ur sig 63Hk.

    Trippel motorer är bara snåla när man kör jämn fart på landsvägen. trimmat som otrimmat.

    /Fredrik

    #126249

    urban
    Deltagare

    Fredrik hur var din snåla gatbil med 58 hk bestyckad ? och hur stod täningen ?

    #126251

    stefan w
    Deltagare

    Min lättrimmade går skapligt bra och drar ca 1,1 liter/mil blandad körning stad/landsväg. Det känns inte som om det är nåt jag vill klaga på. Förbrukningen på landsväg vet jag inte än.
    Tyvärr är gasfoten rätt tung i stan men lite lättare på landsväg.

    Tändning ca 20 grader f.ö.d.
    Fungerande vacum och centrifugalreglering av tändning.
    Flottörhöjd öppen förgasare utan lock/flottör ca 26,5 mm mätt från flottörhusplan
    Spridarrör med alla 4 hålen öppna.

    Kortnos, med tanke på hur den surar ner sig ibland så är det nog läge att kolla om nån förgasare flödar eller om flottörhöjderna blivit felaktiga. Minns jag fel om det varit lite stökigt med nån förgasare

    #126253

    kortnos
    Deltagare

    Den surar ned sig efter man har gett den fullgas och går ned på lite lugnare tomgångsvarv. Så det händer oftas i korsningar, på parkeringsplatser, eller stannat en liten stund för sen åka.

    #126254

    arild u
    Deltagare

    Hei!

    Min 64a med Gr1 Trimmet 66 motor, er meget rimelig i forbruk på langkjøring.

    Bodø-Trollhettan++ brukte bilen ved 85-90kmt 0,67L per mil :applause:

    Det syns jeg er meget bra, kjørte turen sammens med standardbiler som brukte godt over literen per mil.

    Har aldrig prøvd å kjøre den i rally eller på bane, men tror nok at forbruket blir noe helt annet da….2-3 liter? :hype:

    #126256

    stefan w
    Deltagare

    Man kan komma ihåg en sak, man räknar oftast bränsleförbrukningen utifrån kilometerräknaren. Man kanske inte alltid tänker på att den faktiskt kan fela en del om man labbat med utväxlingar, den kan förresten fela ändå.

    Jag satte i V4 låda i min röda trubbis, då fick jag även byta hastighetsmätare till en från en 69a V4 annars har det blivit fel. Att den visar rätt hastighet är ingen garanti för att den visar rätt kilometer.

    Har man hög bränsleförbrukning ska man börja med att kolla att kilometerräknaren stämmer hyfsat innan man gör nåt mer tycker jag.

    #126257

    kortnos
    Deltagare

    Jo men avståndet räknade jag ut genom att jag vet avstånden mellan samhällerna jag kört, inte nått jag läst på trippelmätaren

    #126261

    stefan w
    Deltagare

    Ok.. men kolla också isåfall kilometerräknaren på samma sätt, på nån sträcka där du vet avståndet.

    Vad tror du den drar nästa år då, om du gör som du planerat?

    Då kan man nog känna sig frånåkt rejält misstänker jag 😀

    #126449

    stefan w
    Deltagare

    En sak slog mig, jag fick ordning på min motor när jag bytte luftfilter…
    Kan det vara det som spökar för dig?
    Kanske filtret är oljigt på insidan… du har ju tack vare relativt stora insugsportar en del tillbakablåsning genom förgasarna. Det kan förklara att den surar efter fullgasrepor..

    #126530

    kalle .p
    Deltagare

    Körde ett familje rally i helgen 11 mil.

    Hade fyllt tanken innan jag började för att vara tvungen att fylla den igen efter rallyt och då fick jag i 30liter detta på 11 mil insperarad körning.

    2,7 liter milen är ju nästan helt ok med tanke på dagens bensin pris.

    #126570

    stefan w
    Deltagare

    Jag tankade idag. Kört 32,7 mil och fick i 33,5 liter
    Den har dragit 1,02 l/mil

    Hälften är landsväg och resten är stadskörning.

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 22 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng