- Detta ämne har 21 svar, 12 deltagare, och uppdaterades senast 2008-09-05 08:26 av .
- FörfattareInlägg
- 28 augusti, 2008 kl. 20:15 #18525
kortnos
DeltagareHur pass törstig får en rally motor vara egentligen
Körde bilen tills lampan sken rött ihållande, då ska det vara 7, 8 liter kvar alltså har jag använt 33 liter sen jag tanka sist. Då hade jag enligt mina uträkningar kört 17,8 mil. Det innebär en åtgång av soppa på 1,85 mer mil, kan det anses som normalt av en grupp 2 motor med svetsad fördelare????
Jag körde viseligen lite inspirerat med höga varvtal, men endå, är det inte lite väl törstigt?????
Jag tycker man får tanka så pass ofta, funderar allvarligt på installera en större tank, så man slipper hålla på kolla på den där mätaren
28 augusti, 2008 kl. 20:19 #126242martin valentin
Deltagaredet kostar att ligga på topp
28 augusti, 2008 kl. 20:21 #1262432takt_nicke
DeltagareJag tror 1,85l / milen är rätt vanligt,jag har hört rätt otäcka siffror på vad en rally TT drar på några sträckor..
28 augusti, 2008 kl. 21:28 #126245Lustgasen
ModeratorMin hmm, 2-2½ milen , men det är kul att gasa 😉 😎
Saab 900 TurboS Cabriolet -91
Sekreterare i Svenska Saabklubben
28 augusti, 2008 kl. 21:28 #126246fredrik
DeltagareVi åkte midnattsolrallyt på C:a 2,5liter per mil i år. Med Sport & Lanciaförgasare
På sträckorna drar det mellan 4-6 liter per mil!
Förra året med trimmad enkelförgasare C:a 1,5När jag har åkt med trimmade enkelförgasare så brukade jag snitta på litern jämt med hård körning i olika gatbilar. En var faktiskt grymt snål. C:a 0,7 & den var bromsad till 58Hk. Med Solex P44 så tog den 1,2 men bromsade ur sig 63Hk.
Trippel motorer är bara snåla när man kör jämn fart på landsvägen. trimmat som otrimmat.
/Fredrik
29 augusti, 2008 kl. 03:30 #126249urban
DeltagareFredrik hur var din snåla gatbil med 58 hk bestyckad ? och hur stod täningen ?
29 augusti, 2008 kl. 08:33 #126251stefan w
DeltagareMin lättrimmade går skapligt bra och drar ca 1,1 liter/mil blandad körning stad/landsväg. Det känns inte som om det är nåt jag vill klaga på. Förbrukningen på landsväg vet jag inte än.
Tyvärr är gasfoten rätt tung i stan men lite lättare på landsväg.Tändning ca 20 grader f.ö.d.
Fungerande vacum och centrifugalreglering av tändning.
Flottörhöjd öppen förgasare utan lock/flottör ca 26,5 mm mätt från flottörhusplan
Spridarrör med alla 4 hålen öppna.Kortnos, med tanke på hur den surar ner sig ibland så är det nog läge att kolla om nån förgasare flödar eller om flottörhöjderna blivit felaktiga. Minns jag fel om det varit lite stökigt med nån förgasare
29 augusti, 2008 kl. 09:07 #126253kortnos
DeltagareDen surar ned sig efter man har gett den fullgas och går ned på lite lugnare tomgångsvarv. Så det händer oftas i korsningar, på parkeringsplatser, eller stannat en liten stund för sen åka.
29 augusti, 2008 kl. 09:12 #126254arild u
DeltagareHei!
Min 64a med Gr1 Trimmet 66 motor, er meget rimelig i forbruk på langkjøring.
Bodø-Trollhettan++ brukte bilen ved 85-90kmt 0,67L per mil :applause:
Det syns jeg er meget bra, kjørte turen sammens med standardbiler som brukte godt over literen per mil.
Har aldrig prøvd å kjøre den i rally eller på bane, men tror nok at forbruket blir noe helt annet da….2-3 liter? :hype:
29 augusti, 2008 kl. 09:48 #126256stefan w
DeltagareMan kan komma ihåg en sak, man räknar oftast bränsleförbrukningen utifrån kilometerräknaren. Man kanske inte alltid tänker på att den faktiskt kan fela en del om man labbat med utväxlingar, den kan förresten fela ändå.
Jag satte i V4 låda i min röda trubbis, då fick jag även byta hastighetsmätare till en från en 69a V4 annars har det blivit fel. Att den visar rätt hastighet är ingen garanti för att den visar rätt kilometer.
Har man hög bränsleförbrukning ska man börja med att kolla att kilometerräknaren stämmer hyfsat innan man gör nåt mer tycker jag.
29 augusti, 2008 kl. 11:13 #126257kortnos
DeltagareJo men avståndet räknade jag ut genom att jag vet avstånden mellan samhällerna jag kört, inte nått jag läst på trippelmätaren
29 augusti, 2008 kl. 12:55 #126261stefan w
DeltagareOk.. men kolla också isåfall kilometerräknaren på samma sätt, på nån sträcka där du vet avståndet.
Vad tror du den drar nästa år då, om du gör som du planerat?
Då kan man nog känna sig frånåkt rejält misstänker jag 😀
2 september, 2008 kl. 08:34 #126449stefan w
DeltagareEn sak slog mig, jag fick ordning på min motor när jag bytte luftfilter…
Kan det vara det som spökar för dig?
Kanske filtret är oljigt på insidan… du har ju tack vare relativt stora insugsportar en del tillbakablåsning genom förgasarna. Det kan förklara att den surar efter fullgasrepor..3 september, 2008 kl. 05:39 #126530kalle .p
DeltagareKörde ett familje rally i helgen 11 mil.
Hade fyllt tanken innan jag började för att vara tvungen att fylla den igen efter rallyt och då fick jag i 30liter detta på 11 mil insperarad körning.
2,7 liter milen är ju nästan helt ok med tanke på dagens bensin pris.
3 september, 2008 kl. 18:45 #126570stefan w
DeltagareJag tankade idag. Kört 32,7 mil och fick i 33,5 liter
Den har dragit 1,02 l/milHälften är landsväg och resten är stadskörning.
- FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.