Hur sitter vindrutan fast på en 9000?

Forum Modellspecifika forum 9000 Hur sitter vindrutan fast på en 9000?

Detta ämne innehåller 8 svar, har 6 deltagare, och uppdaterades senast av 2011-04-22 08:22.

Visar 9 inlägg - 1 till 9 (av 9 totalt)
  • Författare

inteutanminbil
    Deltagare

Som topic.

Sitter den med hårt lim eller?

Behöver byta på min och har fått tipset att inte göra det själv om den sitter med hårt lim och det har vi klurat ut att den gör?

saabaero
    Deltagare

Japp, den är limmad

janneh
    Deltagare

Och ofta är det rejält rostigt under 🙁

rickard735
    Deltagare

Men om den är rejält rostig så lossar den lättare
    Har varit med om dom som nästan ramlat ut.

Men med skärtråd så har du den ute på 15 min

Personligen använder jag en manuell skärkniv med ett L blad
    Då är den ute på ca 2 min men då har jag ju tagit ut en del rutor
    dom senaste 30 åren

inteutanminbil
    Deltagare

Ser inte ut som det bör finnas rost men det är inte omöjligt att det finns där under.

Vad tycker du Rickard. Är det något för en amatör som mig att ge sig på? För att ge dig en bild av mina kunskaper så kan jag säga att förra året lämnade jag in bilen för däckbyte och oljebyte 🙂

Men det här året har jag tagit steget in i meckhallen och gjorde faktiskt det själv.

Jag har en kompis som erbjudit sin hjälp han har bytt vindruta på en 740 en gång.

Men som vi har förstått det kommer detta bli mycket svårare? Rutorna är svåra att få bort och limmet torkar fort och sätter man den lite fel får man göra om allt. + att det är jädrans lätt att pajja en vindruta som inte sitter fast ?

När man plockar ut rutan är det borrmaskin som gäller vid rutans kant och sedan cykelvajjer runt hela rutan filandes?

Och när man sätter i den nya hur går man till väga då? Som jag har förstått det måste det bli en ny ruta för skroten var ingen idé sa någon till mig. För stor risk att rutan går sönder. Och sen om den mot förmodan inte går sönder blir det väl ett jädra projekt att göra rent den från limrester.

filbrun2
    Deltagare

Kan du inte bara ta en halvförsäkring på bilen och sen lämna in den på rutbyte? Trygghansas självrisk är 1500 kr. Är det rost under är det ju lite surare förstås…

MVH Filip

rickard735
    Deltagare

Ja det är egentligen inte bara rutan du ska ha utan även inre delen av dekorlisten

Man drar ju bort den yttre gummilisten från rutan så då sitter den inre kvar fast på rutan denna brukar man byta då den normalt ingår vid byte
    Kan även med fördel bytas till en universal som är framtagen till bla saab
    fördelen med den är att i den är det både inre och yttre dekorlist med. Sen så är den yttre listen lite bredare så den täcker ev vibrationsskador som det brukar bli.

Men har du inte hållit på med mycket meckning så kan jag egentligen inte föreslå att du gör det själv
    Detta kan gå fel
    du har inte tagit bort A-stolpens dekor skador uppstår vid utskärning med tråd likadant med innertaketskant kan skadas syns kanske inte när du satt tillbaka rutan du kan även skada instrumentpanelen vid utskärning. Detta kan dock lösas med att ta bort A-stolpens dekorlist = enkelt Sedan innertak och instrumentpanel så använder man en ganska lång plastbit som man trycker imellan innertak och rutan när man skär likadan vid instrumentpanelen.
    sedan vid montering för lite lim = vatten rinner in och det visslar i rutan
    för mycket lim lim pressas fram vid innertak och a-stolpslister och vid panelen så syns fogen väldigt väl

Det finns ett gäng olika Ph limmer med härdtider på allt från 1 timme till 24 timmar
    lättast för en nybörjare är nog ett som inte har så kort härdtid.
    jag körde med den snabbaste för att kunden skulle kunna hämta bilen rel snabbt
    Det som är det viktigaste att veta är egenligen limmets öppentid alltså hur lång tid du har på dig från det du börjar lägga på limmet tills du lägger rutan på plats
    öppentiden som vi hade var inte mer än 10 min för då kan det börja härda på ytan och limmet fäster inte som det ska.

Vad jag föreslår dig är följande är att lämmna in den om du har en glasförsäkring
    går du dock vidare så kan jag skriva en enkel beskrivning steg för steg
    och låt dig inte förvirras av mina demonteringstider då jag har väl bytt flera tusen rutor vid det här laget då jag bytte ca 150 om år på försäkringsskador av olika bilmärken.

vid montering så är väl saaben en av dom lättare speciellt om man har det snabbare limmet som brukar vara lite hårdare jämfört med dom mera långsamhärdande

Mycket text blev det 🙂

inteutanminbil
    Deltagare

Okej. Tack så mycket för svar alla.

Jag tror jag ska kolla hur det ser ut med försäkrings-delen först. Det känns mer som rätt ände att börja rota i. Att gå från oljebyte till byte av vindruta är nog lite väl ambitiöst. Men tanken är rätt rolig. Det skulle vara kul att lära sig mecka. Men först och främst ska jag nog skaffa ett riktigt garage för att stå på parkeringen med detta projekt känns lite väl 🙂

9k94
    Deltagare

Skall du skära ut rutan så skall du ha kolfiber-tråd då den inte skadar lacken som en vanlig ståltråd gör. Men är man bara noggrann med att prima rutramen så skall det inte börja rosta där.

Det är just med där de flesta glasmästarna gör fel. Struntar i att prima och så har du rost där sen. Tråkigt men sant.

Mvh 9k94

Visar 9 inlägg - 1 till 9 (av 9 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng