Hur smörjs ventillyftarna?

Forum Modellspecifika forum 95/96 V4 Hur smörjs ventillyftarna?

  • Detta ämne har 11 svar, 5 deltagare, och uppdaterades senast 2013-02-01 17:13 av .
Visar 12 inlägg - 1 till 12 (av 12 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #6633

    Får V4-motorns ventillyftare smörjning via oljekanaler eller är de dropp-/stänksmorda?

    Jag är sugen på att prova det radikala experiment jag gjorde på en Fiat 127 då jag plockade bort två kolvar, men fiaten hade en helt annorlunda lyftarkonstruktion. (OHC-motor) För att lyckas med V4:an behöver jag stänga av alla ventiler till ena topplocket och det enklaste vore att bara plocka bort lyftarna men det är ju inte så lyckat om de blottar en oljekanal…

    Den resulterande tvåcylindriga motorn blir så klart hårt belastad, vilket är själva poängen då det höjer verkningsgraden. Toppeffekt är ointressant medan verkningsgrad och vridmoment vid ca 3000-3500 rpm får stor betydelse. Hur är originalkammen i detta avseende? Jag antar att traditionell trimning med häftigare kamaxel, större ventiler och större förgasare enbart skulle göra bilen mer svårkörd och att den enda vägen att få bättre ”tjong” i en halverad motor är att öka cylindervolymen på det som återstår. Vad använder man för kolvar till detta? Om jag minns rätt är ca 1800cc max vad motorn klarar utan våta foder, vilket i mitt fall skulle öka volymen från ca 750 till 900cc och det är knappast att förakta. Höjning av kompressionen och konvertering till blyfritt och insprutning borde inte vara fel det heller. Jag är ute efter att bygga en snålmotor utan att fuska med motorbyte, det är roligare att göra något eget och galet och jag vet sedan tidigare att konceptet fungerar fint även om det blir mer svårkört. Troligen är jag en motormasochist… :ID

    #49331
    Janne Hagnell
    Moderator

    Hehe, du kör vidare med dina lean machine-experiment. Jag skulle nog ” döda” en cylinder per bank, V4:an är nog vibrationsvillig som det är. En annan lösning vore att plocka en redan tvåcylindring motor från tex Fiat 500 eller Citroen 2CV?

    96 V4 1975 ”Bollen”
    96 V4 1979 ”Sköldpaddan” (fast eg dotterns)

    #49332
    morsole
    Deltagare

    Du kan ju passa på att köra på etanol samtidigt; då ökar du på momentet och kan höja kompet duktigt så du får bra effekt på ditt bygge.

    Sen slipper du bry dig om blyersättning i soppan och ventilsäten; etanolen är ”snällare” mot ventilsäten än den vanliga soppan.

    Bästa lär vara använda en dieselmotor för där kan du har riktigt högt komp utan att behöva bry dig om lagren i motorn klarar det…

    Mvh Johannes

    Bor i Sjöbo, bra på gamla bromsar bl a!

    #49354

    Äsch, här ser man skadan av att flyta ut från huvudfrågan när man startar en ny diskussion… 😉
    Och jo, jag känner att 4000 stånkiga mil i en liten blå italiensk konservburk inte räckte. 10-15% förbrukningsminskning utan femte växel, höjd komp, insprutning eller ens minsta ändring på förgasaren kändes rätt bra att uppnå och att skiten höll ihop så fint gjorde mig direkt stolt.
    V4:an är onekligen mer komplicerad med avseende på balans men det ska nog gå på nått vis.

    Men åter till huvudfrågan: Har ventillyftarna en oljekanal som smörjer dem via pumpen eller kommer oljan enbart skvättandes från kamaxeln och/eller från topparna via stötstängerna? Är de trycksmorda måste jag uppfinna ett lika enkelt om fult sätt att hålla lyftarna på säkert avstånd från kamaxeln, annars tror jag det är risk för oljud och skador.

    #49357
    sabbe
    Deltagare

    Lyftarna har inte tryckoljesmörjning. Det är bra stänksmörjning och olja som rinner tillbaka från topparna som smörjer. (Se på plåten under vipparmsaxlarna.)

    Sabbe

    #49457

    Tack Sabbe, då stämmer det med vad jag tyckt mig se både när jag pillat med motorn och läst verkstadshandboken. I så fall är det ju bara att ploppa ut lyftarna om jag ändå har topparna av. För att testa halvhjärtat med kolvarna kvar i motorn vore det förstås ännu smidigare att komma på en metod att hålla upp lyftarna medan motorn går så behöver jag inte ens lyfta något topplock. Ska väl ta och lokalisera en av de sorgligt svartkladdiga kadavren jag har på garagegolvet och titta lite närmare…

    #51330

    Rapport från verkliga livet:
    Jag har nu kört min Saab V3 något 1000-tal kilometer minst och det funkar väl sissådär. Förra gången en avgasventil brände slutade det med att toppen sprack av hettan och nu under vintern har jag ingen lust att bli stående med kokande motor så i väntan på bättre mekarväder hamnade treans stötstänger i handskfacket! :wrench

    På tomgång märks över huvud taget ingen skillnad men bilen är definitivt slöare. Kan tänka mig den går som en standard tvåtaktare ungefär men utan att ha kört en sådan ännu vågar jag påstå att det vibrerar mycket värre. I farter kring 80 och högre på fyran märks det knappt men vid lägre varvtal stånkar motorn förvånansvärt mycket för att bara sakna 1/4 med all kolvmassa intakt. Intressant!

    Ett annat mindre trevligt fenomen är att de lösa ventillyftarna rasslar en hel del, men det hade jag räknat med. Det låter dock inte som katastrofvarsel och jag gasar tills det rasar! Det tar lång tid för denna motor att få upp oljetrycket så jag känner inte att jag måste vara snäll mot den.

    En trevligare konsekvens av cylinderavstängningen är att bensinförbrukningen minskat 10-15% men den är fortfarande aningen högre än med en välmående fyrcylindrigt arbetande motor. Svårt att säga exakt så här års dock, med snömodd och mindre lättrullade vinterdäck.

    #51826
    arnhog
    Deltagare

    Inser att detta också är lite utanför ämnet, men jag har i min ”V4” en 850 cc tvåtakts snetrea. Inte så dumt det heller, då behöver man inte fundera på vare sig oljetryck eller ventillyftare. :ID

    #51853

    Har hört om ”bakåtkonverteringar” av V4:or förut och det är något jag ibland funderat på för egen del. Oftast då som någon slags desperat handling enligt devisen ”man tager vad man kadaver sade nekrofilen” när något havererat i V4-klumpen. Eftersom jag har en ersättningsbil som troligen är i bättre allmänskick än nuvarande V4-gurkan låter jag skrotet rassla vidare tills det våras, om det håller. Jag har en 850-motor i garaget som verkar ok men den ska ner i den V4 jag börjat konvertera till kortnos.

    Arnhog, hur fick du idén till din bakåtkonvertering? Hur mycket behövde du ändra? Har du kvar V4:ans växellåda med gavel från långnos TT?

    #51892
    arnhog
    Deltagare

    Har inte själv gjort konverteringen, köpte bilen i konverterat skick. Verkar dock ganska enkelt. V4:ans växellåda har behållits, en plåt har svetsats in i motorrumsgolvet över hålet för V4:ans oljetråg, igensvetsat hål för H avgasrör och nya fästpunkter för främre motorkuddar. Hela modifieringen/renoveringen av bilen finns sammanfattat i artikel i Bakrutan nr 4-2009 och i Klassiker nr 8-2011. Bra bil med kul motor.

    #51908

    Men en TT-motor passar ju inte ihop med V4-låda..? Vad jag förstått passar däremot gavel/kopplingskåpa från tvåtaktare på V4:ans växellåda och att man då får ta kåpan från en TT långnos för att få hydraulkoppling. Det borde å andra sidan inte vara helt svårt att ful-fixa en adapter mellan en TT-motor och orörd V4-låda. Eftersom jag själv ska ha V4-låda ihop med tvåtakt vill jag få ordning på detta i min skalle!

    Vad är det för årgång på bilen? Om jag inte är helt ute och cyklar borde det vara möjligt att sätta ”sotmotor” i bilar ända upp till 1975 års modell. Har för mig det finns någon slags totalbefrielse från avgaskrav om motorn är under en viss cylindervolym. Vettifasiken om det inte rent av är 850cc, men jag tror det var mindre, om det nu finns något sådant undantag.

    #51926
    arnhog
    Deltagare

    Du kan ha rätt i det du säger. Min bil är en -74:a och motorn är en -66:a, dvs långnos-TT med tre förgasare. Såvitt känt inga problem att matcha ihop motor och V4-låda. Befrielsen från avgaskrav tror jag gäller 2-taktare generellt. De skulle nog ha svårt att klara även det låga kravet på 4,5% tomgångsCO. Och ”sotmotor” skulle nog sota igen deras mätutrustning. Registreringsbesiktning krävs vid konvertering.

Visar 12 inlägg - 1 till 12 (av 12 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng