Hur startar man en motor som…

Forum Modellspecifika forum OG900 Hur startar man en motor som…

Detta ämne innehåller 21 svar, har 13 deltagare, och uppdaterades senast av 2006-03-17 05:45.

Visar 7 inlägg - 16 till 22 (av 22 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #93191

    Molte
    Deltagare

    Jag är sonen som vill renovera en gammal saab med sin pappa, men pappan vill inte renovera med sonen för hans intresse ligger i språk.
    Krister hoppas att det går bra för dig och lycka till!

    MVH

    - 9-3 Aero 2,8T XWD TX Edition, Hirsch Performance -10
    - 9000 CC 2,3 Turbo 16 Sport -91 när det är sommar
    - 96 GL V4 Super -79 när vägen svänger
    - 90 T16 -87 när jag ska överraska

    #93192

    Lustgasen
    Moderator

    känner igen mig

    Saab 99 Van -77

    Sekreterare och redaktör i Svenska Saabklubben

    #93193

    krister
    Deltagare

    Jag kan lugna alla som oroar sej för grabbens kommande körkort och bilkörning. Han är helt på det klara med vad det innebär att åka turbo, eftersom han i princip är uppvuxen i Saab turbo´s av lite olika modeller (900, 9000, samt 9-5. Ingen av dessa har dock stått stilla i elva år ). Åter igen ett stort tack till alla som har engagerat sej i den här frågan.

    /Krister

    #93194

    Jonathan
    Deltagare

    Hrm…….Jag glömde en fundamental sak, att det här är saabklubben Full av saabtokar som mej själv och det brukar ju smitta av sej på resten av familjen. Klart att grabben ska ha en riktig klassiker som första bil. Har haft ett par dåliga erfarenheter nyligen gällande gamla saabar och 18-åringar med nytaget körkort, bilarna har inte hållit så länge för att sen hamna på skroten….då svider det i hjärtat på en saabdåre…..

    #93195

    Molte
    Deltagare

    Ja de håller jag med om, att de kan svida när klassikerna förbrukas i onödan.
    Om jag bara hade haft mer platts så skulle jag också ha en gammal saab. Men jag behöver en vettig plats till den så att den inte står ute. Men ni kan lite på att när tillfälle ges så ska jag adoptera en.

    MVH

    - 9-3 Aero 2,8T XWD TX Edition, Hirsch Performance -10
    - 9000 CC 2,3 Turbo 16 Sport -91 när det är sommar
    - 96 GL V4 Super -79 när vägen svänger
    - 90 T16 -87 när jag ska överraska

    #93196

    saabturbo
    Deltagare

    För att återgå till kärnan:

    Häll INTE i MINERALOLJA i en T-motor, då lagrena på avgassidan efter varmkörning, har i stort sett
    samma temperatur som grenröret!!
    Om lagerbanorna är koksade nu, så blir det gravt VÄRRE om man häller i billig standard-olja!
    Turbo-bytet kommer som ett brev på posten!!
    Du kan gott köpa en ”billig” SEMI-SYNTET och hälla i, denna har inte samma tvättande egenskap-
    som HEL-SYNTET, men den smörjer och koksar inte igen lager…

    Har du en gammal B-motor-fördelare liggande, samt en borrmaskin som går åt båda hållen?
    Då har jag ett tips när det är en 80:a:

    Märk först läget på fördelaren, och demontera denna.
    Slipa ner ”topparna” på drevet på den ”överblivna” fördelaren.
    Sätt den på plats och vrid på tändningen, be någon kompis övervaka oljelampan-
    kör borrmaskinen motsols, och när kompisen säger ”släckt” har du fått oljetryck till
    ALLA smörjpunkter. (ramlager-kammlagringar mm)

    På detta sätt undviker du ”torrkörning” av motorn…
    Har själv gjort detta och sluppit det där mekaniska ljudet som ger känslan av att
    motorn plötsligt har gått 3000mil på ett par sekunder…

    #93197

    Lollo
    Deltagare

    Hej.
    Man skall vara noga med oljorna helt klart men det behöver inte vara syntet av något slag, själv kör jag på oljan vi har i ”taket” på jobbet, jobbar på V—vo lastbil, det är en mineral olja för diesel och den har rengörande egenskaper, och håller för en FH med 610hk så den borde vara kvalifiserad att vara i SAAB motor från tidigt 80tal med 145hk.

    Jag kör väl inte så värst hårt med min bil men den får arbeta riktigt hårt för det mesta då den används som dragbil till husvagn och bilsläp tex hem från SAAB festivalen då det var 30 grader varmt.
    Den tar ingen olja heller:-)
    I övrigt är dessa bilar mkt sköra tycker jag.

    Jag har kört på denna olja i ALLA mina bilar utom TT:n dock i alla V4.or och aldrig haft ett problem, Wv:n har nu gått ca 10000 mil på denna.

    Jonas ide med fördelar tekniken är ju ingen dum ide men det kommer ju inte att bli något varv på motorn om man gör som jag sa i mitt första inlägg så det kan skada några lager.

Visar 7 inlägg - 16 till 22 (av 22 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng