Forum › Modellspecifika forum › 95/96 TT › Huvudbromscylinder???
- Detta ämne har 8 svar, 5 deltagare, och uppdaterades senast 2015-05-19 18:25 av .
- FörfattareInlägg
- 13 maj, 2015 kl. 11:39 #296662
kumme
DeltagareVisst kunde man ta en Volvo 240 huvudbroms cylinder till en -65 TT (incaseofemergencyatthandlaglass)?
Har för mig att jag läst det någonstans….13 maj, 2015 kl. 22:07 #297016Dicst
DeltagareJo, det har jag också fått höra flera gånger, men jag har själv aldrig utfört den konverteringen.
/D16 maj, 2015 kl. 08:31 #301380Lilln
DeltagareBlev också intresserad av det här då jag funderar på något nyare i min 93:a. Hittade den här tråden också https://saabklubben.se/forum/amne/huvudbromscylinder-igen/#post-115645
16 maj, 2015 kl. 23:22 #310364Dicst
DeltagareBlev också intresserad av det här då jag funderar på något nyare i min 93:a. Hittade den här tråden också https://saabklubben.se/forum/amne/huvudbromscylinder-igen/#post-115645
Lilln: Du har ju en kortnos, så det blir en helt annan lösning för dig.
Se tråden under Guldtrådar:Recept ombyggnation till tvåkrets bromssystem för kortnos TT
Du har kanske glömt bort att du läst den 🙂Mvh
/D16 maj, 2015 kl. 23:27 #310365Lilln
DeltagareBlev också intresserad av det här då jag funderar på något nyare i min 93:a. Hittade den här tråden också https://saabklubben.se/forum/amne/huvudbromscylinder-igen/#post-115645
Lilln: Du har ju en kortnos, så det blir en helt annan lösning för dig. Se tråden under Guldtrådar: https://saabklubben.se/forum/amne/recept-ombyggnation-till-tvakrets-bromssystem-for-kortnos-tt/ Du har kanske glömt bort att du läst den
Mvh /DJa tänk att det där fanns ju faktiskt någon stans i bakhuvudet 😊
Har det fungerat bra för dig med den där konverteringen?17 maj, 2015 kl. 08:00 #324934Dicst
DeltagareSuperbra! Har inte haft några problem alls och har kört som en galning på både is, asfalt och grus. Hårdtestat alltså!
Tänkte ta med den bilen till Saabfestivalen om nya motorn hinner bli klar. Den som vill kika närmare på hur det är monterat kan passa på då.
/D
18 maj, 2015 kl. 19:17 #372699matthias r
DeltagareIntressanta fakta som samlas i tråden om ämnet huvudbromscylinder, värt att spara!
Låt oss återgå till trådens kärnfråga; Volvo 240:ns huvudcylinder på Saab 95/96 1965-68. Jag fick tipset för ett tiotal år sedan, har inte behövt använda det själv ännu. Men har tipsat vidare till åtminstone två ägare till dylika bilar, och har sedan fått rapporterat att det funkar väl! Någon form av enkel adapterplatta behövs tydligen då 240:ns fästhålbild ligger horisontalt vs Saabens vertikala. Volvons årsmodellintervall som blir aktuellt är tydligen ca 1975-81. Dessa cylindrar fås helt nya hos bildelsfirmorna för under 600 kr.
l19 maj, 2015 kl. 17:34 #374031kumme
DeltagareIntressanta fakta som samlas i tråden om ämnet huvudbromscylinder, värt att spara!
Låt oss återgå till trådens kärnfråga; Volvo 240:ns huvudcylinder på Saab 95/96 1965-68. Jag fick tipset för ett tiotal år sedan, har inte behövt använda det själv ännu. Men har tipsat vidare till åtminstone två ägare till dylika bilar, och har sedan fått rapporterat att det funkar väl! Någon form av enkel adapterplatta behövs tydligen då 240:ns fästhålbild ligger horisontalt vs Saabens vertikala. Volvons årsmodellintervall som blir aktuellt är tydligen ca 1975-81. Dessa cylindrar fås helt nya hos bildelsfirmorna för under 600 kr. lToppen!!! Då ska det inhandlas och testa det.
19 maj, 2015 kl. 18:25 #374043Morten S.
Moderator - FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.