Huvudkoppling eller slavcylinder???? ng 900

Forum / Övrigt / Allmänt / Huvudkoppling eller slavcylinder???? ng 900

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 22 totalt)
  • Författare

Tjena allihop!!

Har problem med min 900 97’a 2,0 turbo som jag tänkte ta tag i nu.

Trasig koppling.

Fastnar nere i golvet med noll frikoppling.

Går at lyfta upp och pumpa nån halvminut så har jag koppling i 10 minuter.

Vad är troligast?
      Huvudkopplingscylindern ner vid pedalen?
      Eller slavcylinder mellan motor och låda?

Hoppas helt klart på det förstnämda men men….tips och råd mottages ytterst tacksamt.
      Och även ideer om det kan vara något annat fel.

Stort tack på förhnd / Fredrik Liljeqvist

oktober 22, 2008 kl. 04:46 #129216

Har haft samma fel på en 9-3:a, slaven troligast.

oktober 22, 2008 kl. 21:09 #129269

Jag tänkte säga, har inte dom wire…? Men så jobbar jag ju bara på reservdelasavdelningen på en Saabverkstad. Inte konstigt mekanikerna klagar på att de får ut fel delar 🙂

Jag håller på slaven. Sällan problem med h-cyl. Och varför skulle det någonsin vara det enklare felet?

//Per

oktober 23, 2008 kl. 01:58 #129271

Trist men troligen sant att det är slavcylindern då.

Jo enligt alla sidor jag kollar så borde det vara wire ???
            Men min har hydralisk koppling och den är uttagen mars 97….
            enligt alla källor kom hydralkoppling juli 97 men men….har väl en udda bil kanske??
            Japp….enligt Murphys lag så ska det givetvis vara det jobbigaste som är felet….
            Någon här som bytt slav på ng 900 el. 9-3….är det genomförbart med en haynes-manual och en jävla vilja?? 🙂

oktober 23, 2008 kl. 05:29 #129272

Bytt även koppling när allt änså är nere, kostnad hos SAAB inkl koppling var när jag kollade för ca 3 år sedan ungefär 12000 kr. Detta var i sig på en 2,2 TID men lådan skall ialla fall ner. Fick gjort jobbet för 2300 kr ex matrl via lite kontakter och slöhet från ägaren 😎

oktober 23, 2008 kl. 06:08 #129274

men hallå, om pedalen går i golvet utan att den frikopplar överhuvudtaget så är det väl troligare med huvudcylindern?
                Skulle pedalen gå i golvet pga läckande slavcylinder så skulle det ju synas ett läckage och skulel slaven kärva så skulel den ju inte släppa tillbaks. Naturligtvis kan det ju var aså att slaven drar med sig luft på nåt vis och det stiger till huvudcylindern men det borde snabbt var afelsökt om man luftar igenom och ser vad som händer. Blir den bra då så kommer det in luft men frågan är då var men att säga att den garanterat är slaven är ju att gå händelserna i förväg.

oktober 23, 2008 kl. 07:57 #129277

Tack för alla svar.
                  Kommer ingen luft när msn försöker lufta.
                  Ingen vätska försvinner och inget synbart läckage.
                  Har beställt en huvudcylinder på mekonomen för 700:-
                  Kanske är idé och byta den i alla fall då?
                  Kopplingen är bra=lamell och tryckplatta. Inga missljud vid urtrampning i lagret.
                  Hur beter sig kopplingen om huvudcylindern är kass respektive slaven?
                  Som sagt nu sugs pedalen fast i golvet när den stått någon dag men går att dra tillbaks och med några gånger pumpande på pedalen så funkar den ett tag men blir sämre vartefter till den inte frikopplar mer ??!!??

MVH Fredrik

oktober 23, 2008 kl. 09:17 #129279
                    Fredrik Liljeqvist wrote:
                    Jo enligt alla sidor jag kollar så borde det vara wire ???
                    Men min har hydralisk koppling och den är uttagen mars 97….
                    enligt alla källor kom hydralkoppling juli 97 men men….har väl en udda bil kanske??

Kan ju vara så att den är ombyggd till en hydralisk också. Mig veterligen så är det ganska vanligt, då vajern ganska lätt kan gå av.

Saab 96 TT ´64, "Sportbulan"
                    Saab 96 TT ´65 "PruttIngvar"
                    Saab 99 GL ´83 "Tant Brun"
                    Saab 900 Turbo cabriolet ´87 "TureTurbo"
                    Saab 900i ´88 "Prins Charles"
                    Saab 9-3 SC, 2.0t ´09

Skämsbil:
                    Renault Zoe ´22

Kassör Svenska Saabklubben samt medlem i Bakrutans redaktion

oktober 23, 2008 kl. 11:16 #129280

Ett snabbt sätt att kolla om slaven är paj så kan man lyfta på damskyddet och kolla om det är blött innanför.Det är inte alla gånger det syns på utsidan.Men jag tycker det låter som huvudcyl. / Mats

oktober 23, 2008 kl. 11:50 #129281
                        alfamats wrote:
                        Ett snabbt sätt att kolla om slaven är paj så kan man lyfta på damskyddet och kolla om det är blött innanför.Det är inte alla gånger det syns på utsidan.Men jag tycker det låter som huvudcyl. / Mats

mmm men det är inte så lätt att komma åt slaven på 900 eller 9000 eftersom den sitter bakom urtrampningslagret…….

oktober 23, 2008 kl. 11:57 #129282

He-he :blush:! Oki, trodde det var som på vanliga bilar.

oktober 23, 2008 kl. 12:08 #129284

Tack alla för svaren!
                            Det inger lite mer hopp om att det kanske kan va huvudcylindern. Ska kollas ikväll då jag varit och hämtat ut en ny huvudcylinder(i plast) ??!!?? från mekonomen.

MVH Fredrik

oktober 23, 2008 kl. 12:17 #129285

En ombyggd sensonic kanske?

oktober 23, 2008 kl. 14:27 #129287

ja det är nog troligt.
                                Det står sensonic på växelspaken faktiskt.
                                Inte greppat riktigt vad sensonic innebär. Lite för nytt för mig 🙂
                                Bilen nyköpt.

MVH Fredrik

oktober 27, 2008 kl. 00:05 #129462

Japp ombyggd sensonic var det…syntes tydligt när jag bytte huvudcylindern.

Men nu är jag trött, less o smått apatisk. 🙁

Allt funka frid o fröjd.

Lyckade lufta genom att en vän pumpade på kopplingen ett otal gånger medans jag luftade.

Blev riktigt bra men hade lite luft kvara som jag tänkte ta några timmar senare.

Men när jag kollar några timmar senare hade jag noll koppling och padalen var helslapp.

Jaja på och börja lufta igen då…..lyssnade då och hörde ett pysande från luftnippeln även när den var stängd.
                                  Skruvar bort den för att kolla om det var nån smuts där….lite skräp o sen dit med den.
                                  Trodde jag……hittade fel o luftnippeln ramlade ner.
                                  Så nu ligger alltså en nippel på en decimeter ner i kopplingskåpen vid lamellen 🙁
                                  Enda hoppat jag har nu är om jag lyckas peta ner en gripklo på böjlig arm eller magnet för att få tag i den…….Annars blir det till att riva hela klabbet 🙁

Jaja….ska hämta böjlig magnet o gripklo imorrn o även köpa ett bromsluftningsverktyg på mekonomen så man slipper trampa ihjäl sig när man luftar…..
                                  Just nu känner jag mig bara dum och klantig :(….SUCK

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 22 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.