Huvudkopplingscylinder Lockheed, hur lossa?
Forum / Modellspecifika forum / 95/96 V4 / Huvudkopplingscylinder Lockheed, hur lossa?
Forum / Modellspecifika forum / 95/96 V4 / Huvudkopplingscylinder Lockheed, hur lossa?
- Detta ämne har 14 svar, 8 deltagare, och uppdaterades senast 2010-03-04 16:40 av
Melwin.
-
FörfattareInlägg
-
Hej på er
Första inlägget som nybliven medlem och hoppas så klart på hjälp av duktiga entusiaster.
En bekant har lämnat sin -74 96 med trasig kopplingshydraulik hos mig. Tog 5 minuter att se att vätskan runnit in i kupen…
Bilen har den senare typen av huvudcylinder (Lockheed) och den sitter högt och fint på torpeden, men…
Hur lossas den vänstra 1/2″ skruven? Den sitter sällsynt illa till. Måste bromsservot demonteras?
Jag har ingen tidigare erfarenhet av SAAB i garaget och det känns i alla fall fint att få börja (nästan) från början, historiskt sett./Fredrik, Umeå
mars 3, 2010 at 16:33 #154092Köp ännu hellre en ledad spärr-ringnyckel… Superbra vid trånga utrymmen…:)
Jag har för mig att den måste vara öppen för att man ska nå åt den besvärliga muttern.
Jag vill också minnas att specialverktyget till detta är en öppen ring som sitter på ett skaft med 90 graders vinkel (förhållandet ringen/skaftet) med ett t-handtag i änden.Är det ingen som har en bild på detta verktyg?
Nu är det visserligen några år sedan jag behövde riva i kopplingshudrauliken, jag lyckades tydligen rätt bra med den senaste renoveringen. Men jag är ganska säker på att det går bra med en hel ringnyckel. En rejäl böj eller ennu hellre ett ledat skaft är dock definitivt att föredra. Det brukar gå med en vanlig rak nyckel också, men inte utan tillräckligt mycket svordomar för att orsaka frätskador i lacken.
Jag citerar mig själv:
Goose wrote:Rätta mig om jag har fel, men jag vill minnas att detta fungerade bra.Kanonbra att vi fick igång en diskussion! Så mitt förslag till TS blir då: Köp en billig nyckel och böj den lagom mycket, prova om det går utan att såga sönder ringen. Om det går :hype: annars prova kapa.
Tyvärr har inte jag min böjda nyckel tillgänglig, kan ju hända att ringen ÄR hel på den :blush:
Lycka till!
melwin wrote:Hej! jag använder specialverktyget till insugningsrörets bultar/muttrar v4-motor.Det är ring med 90 graders böj,så det funkar att böja en vanlig ringnyckel. Mvh Melwin.Melwin: Tack för att du ”träder fram”! Det var detta verktyg jag nämnde tidigare. Det innebär ju antagligen att man inte behöver såga i ringen, endast böja den!
Jag kallböjde nyckeln.Den billiga nyckeln gick av ganska omgående vid ung 20-25 graders vinkel.Kamasan böjde jag tillbaka efteråt 😮 Hazet är fina grejer :thumbup: På firman använder jag gärna gasen när man ska böja en nyckel.Däremot så har vi bara kvalitetsverktyg där.Så hur de billiga vertygen uppför sig om man värmer dom har jag inte en blek om. Mats
melwin wrote:Värmde du med svetsen? Har bara provat Hazet nycklar och det funkar. -
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.