Huvudkopplingscylinder Lockheed, hur lossa?

Forum Modellspecifika forum 95/96 V4 Huvudkopplingscylinder Lockheed, hur lossa?

Detta ämne innehåller 14 svar, har 8 deltagare, och uppdaterades senast av 2010-03-04 16:40.

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 15 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #21752

    96_74
    Deltagare

    Hej på er

    Första inlägget som nybliven medlem och hoppas så klart på hjälp av duktiga entusiaster.
    En bekant har lämnat sin -74 96 med trasig kopplingshydraulik hos mig. Tog 5 minuter att se att vätskan runnit in i kupen…
    Bilen har den senare typen av huvudcylinder (Lockheed) och den sitter högt och fint på torpeden, men…
    Hur lossas den vänstra 1/2″ skruven? Den sitter sällsynt illa till. Måste bromsservot demonteras?
    Jag har ingen tidigare erfarenhet av SAAB i garaget och det känns i alla fall fint att få börja (nästan) från början, historiskt sett.

    /Fredrik, Umeå

    #154066

    goose
    Deltagare

    Jag vill minnas att jag gjorde så här:

    Tag en ringnyckel, böj den i ”lagom” vinkel (ca. 30 grader?) och såga upp ringen så att du får en böjd, öppen ringnyckel.

    Rätta mig om jag har fel, men jag vill minnas att detta fungerade bra.

    #154080

    96_74
    Deltagare

    Tack för det Goose!

    Ska åka förbi Jula och skaffa en (billigare) 1/2″-nyckel och begå massaker på i kväll…

    #154092

    langnoskombi
    Deltagare

    Köp ännu hellre en ledad spärr-ringnyckel… Superbra vid trånga utrymmen…:)

    #154098

    goose
    Deltagare

    Jag har för mig att den måste vara öppen för att man ska nå åt den besvärliga muttern.
    Jag vill också minnas att specialverktyget till detta är en öppen ring som sitter på ett skaft med 90 graders vinkel (förhållandet ringen/skaftet) med ett t-handtag i änden.

    Är det ingen som har en bild på detta verktyg?

    #154121

    chakka
    Deltagare

    Nu är det visserligen några år sedan jag behövde riva i kopplingshudrauliken, jag lyckades tydligen rätt bra med den senaste renoveringen. Men jag är ganska säker på att det går bra med en hel ringnyckel. En rejäl böj eller ennu hellre ett ledat skaft är dock definitivt att föredra. Det brukar gå med en vanlig rak nyckel också, men inte utan tillräckligt mycket svordomar för att orsaka frätskador i lacken.

    #154130

    baxaviv
    Deltagare

    jag lossade huvudcylindern i somras, och jag fick införskaffa mig en rak nyckel (minns ej om jag använde den öppna eller slutna änden), men en mycket kort en. Det funkade bra för mig, det är dock inte helt smidigt 🙂

    #154135

    goose
    Deltagare

    Jag citerar mig själv:

    Goose wrote:
    Rätta mig om jag har fel, men jag vill minnas att detta fungerade bra.

    Kanonbra att vi fick igång en diskussion! Så mitt förslag till TS blir då: Köp en billig nyckel och böj den lagom mycket, prova om det går utan att såga sönder ringen. Om det går :hype: annars prova kapa.

    Tyvärr har inte jag min böjda nyckel tillgänglig, kan ju hända att ringen ÄR hel på den :blush:

    Lycka till!

    #154141

    Melwin
    Deltagare

    Hej! jag använder specialverktyget till insugningsrörets bultar/muttrar v4-motor.Det är ring med 90 graders böj,så det funkar att böja en vanlig ringnyckel. Mvh Melwin.

    #154142

    alfamats
    Deltagare

    Ang billiga blocknycklar.Tex Biltemas nycklar går av om man böjer dom.Bara ett litet råd från en som har gjort denna manöver.Det slutade med en kamasanyckel. / Mats

    #154143

    Melwin
    Deltagare

    Värmde du med svetsen? Har bara provat Hazet nycklar och det funkar.

    #154145

    goose
    Deltagare
    melwin wrote:
    Hej! jag använder specialverktyget till insugningsrörets bultar/muttrar v4-motor.Det är ring med 90 graders böj,så det funkar att böja en vanlig ringnyckel. Mvh Melwin.

    Melwin: Tack för att du ”träder fram”! Det var detta verktyg jag nämnde tidigare. Det innebär ju antagligen att man inte behöver såga i ringen, endast böja den!

    #154151

    alfamats
    Deltagare

    Jag kallböjde nyckeln.Den billiga nyckeln gick av ganska omgående vid ung 20-25 graders vinkel.Kamasan böjde jag tillbaka efteråt 😮 Hazet är fina grejer :thumbup: På firman använder jag gärna gasen när man ska böja en nyckel.Däremot så har vi bara kvalitetsverktyg där.Så hur de billiga vertygen uppför sig om man värmer dom har jag inte en blek om. Mats

    melwin wrote:
    Värmde du med svetsen? Har bara provat Hazet nycklar och det funkar.
    #154153

    stefan
    Deltagare

    hur resonerar ni egentligen? ska man modifiera verktyg så använder man väl de billigaste eller de mest slitna sakerna först och främst. Inte skulle jag stå och modifiera nycklar från hazet för att använda enstaka tillfällen per år direkt.

    #154156

    Melwin
    Deltagare

    Kostar att ligga på topp!

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 15 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng