Huvudkopplingscylinder Lockheed, hur lossa?

Forum / Modellspecifika forum / 95/96 V4 / Huvudkopplingscylinder Lockheed, hur lossa?

Forum / Modellspecifika forum / 95/96 V4 / Huvudkopplingscylinder Lockheed, hur lossa?

  • Författare
    Inlägg
    • mars 2, 2010 at 22:39 #21752

      Hej på er

      Första inlägget som nybliven medlem och hoppas så klart på hjälp av duktiga entusiaster.
      En bekant har lämnat sin -74 96 med trasig kopplingshydraulik hos mig. Tog 5 minuter att se att vätskan runnit in i kupen…
      Bilen har den senare typen av huvudcylinder (Lockheed) och den sitter högt och fint på torpeden, men…
      Hur lossas den vänstra 1/2″ skruven? Den sitter sällsynt illa till. Måste bromsservot demonteras?
      Jag har ingen tidigare erfarenhet av SAAB i garaget och det känns i alla fall fint att få börja (nästan) från början, historiskt sett.

      /Fredrik, Umeå

        mars 3, 2010 at 00:53 #154066

        Jag vill minnas att jag gjorde så här:

        Tag en ringnyckel, böj den i “lagom” vinkel (ca. 30 grader?) och såga upp ringen så att du får en böjd, öppen ringnyckel.

        Rätta mig om jag har fel, men jag vill minnas att detta fungerade bra.

          mars 3, 2010 at 12:43 #154080

          Tack för det Goose!

          Ska åka förbi Jula och skaffa en (billigare) 1/2″-nyckel och begå massaker på i kväll…

            mars 3, 2010 at 16:33 #154092

            Köp ännu hellre en ledad spärr-ringnyckel… Superbra vid trånga utrymmen…:)

              mars 3, 2010 at 18:28 #154098

              Jag har för mig att den måste vara öppen för att man ska nå åt den besvärliga muttern.
              Jag vill också minnas att specialverktyget till detta är en öppen ring som sitter på ett skaft med 90 graders vinkel (förhållandet ringen/skaftet) med ett t-handtag i änden.

              Är det ingen som har en bild på detta verktyg?

                mars 4, 2010 at 00:00 #154121

                Nu är det visserligen några år sedan jag behövde riva i kopplingshudrauliken, jag lyckades tydligen rätt bra med den senaste renoveringen. Men jag är ganska säker på att det går bra med en hel ringnyckel. En rejäl böj eller ennu hellre ett ledat skaft är dock definitivt att föredra. Det brukar gå med en vanlig rak nyckel också, men inte utan tillräckligt mycket svordomar för att orsaka frätskador i lacken.

                  mars 4, 2010 at 08:28 #154130

                  jag lossade huvudcylindern i somras, och jag fick införskaffa mig en rak nyckel (minns ej om jag använde den öppna eller slutna änden), men en mycket kort en. Det funkade bra för mig, det är dock inte helt smidigt 🙂

                    mars 4, 2010 at 10:12 #154135

                    Jag citerar mig själv:

                    Goose wrote:
                    Rätta mig om jag har fel, men jag vill minnas att detta fungerade bra.

                    Kanonbra att vi fick igång en diskussion! Så mitt förslag till TS blir då: Köp en billig nyckel och böj den lagom mycket, prova om det går utan att såga sönder ringen. Om det går :hype: annars prova kapa.

                    Tyvärr har inte jag min böjda nyckel tillgänglig, kan ju hända att ringen ÄR hel på den :blush:

                    Lycka till!

                      mars 4, 2010 at 12:51 #154141

                      Hej! jag använder specialverktyget till insugningsrörets bultar/muttrar v4-motor.Det är ring med 90 graders böj,så det funkar att böja en vanlig ringnyckel. Mvh Melwin.

                        mars 4, 2010 at 13:00 #154142

                        Ang billiga blocknycklar.Tex Biltemas nycklar går av om man böjer dom.Bara ett litet råd från en som har gjort denna manöver.Det slutade med en kamasanyckel. / Mats

                          mars 4, 2010 at 13:03 #154143

                          Värmde du med svetsen? Har bara provat Hazet nycklar och det funkar.

                            mars 4, 2010 at 14:02 #154145
                            melwin wrote:
                            Hej! jag använder specialverktyget till insugningsrörets bultar/muttrar v4-motor.Det är ring med 90 graders böj,så det funkar att böja en vanlig ringnyckel. Mvh Melwin.

                            Melwin: Tack för att du “träder fram”! Det var detta verktyg jag nämnde tidigare. Det innebär ju antagligen att man inte behöver såga i ringen, endast böja den!

                              mars 4, 2010 at 14:53 #154151

                              Jag kallböjde nyckeln.Den billiga nyckeln gick av ganska omgående vid ung 20-25 graders vinkel.Kamasan böjde jag tillbaka efteråt 😮 Hazet är fina grejer :thumbup: På firman använder jag gärna gasen när man ska böja en nyckel.Däremot så har vi bara kvalitetsverktyg där.Så hur de billiga vertygen uppför sig om man värmer dom har jag inte en blek om. Mats

                              melwin wrote:
                              Värmde du med svetsen? Har bara provat Hazet nycklar och det funkar.
                                mars 4, 2010 at 15:12 #154153

                                hur resonerar ni egentligen? ska man modifiera verktyg så använder man väl de billigaste eller de mest slitna sakerna först och främst. Inte skulle jag stå och modifiera nycklar från hazet för att använda enstaka tillfällen per år direkt.

                                  mars 4, 2010 at 16:40 #154156

                                  Kostar att ligga på topp!

                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.