Imma på rutorna
Forum / Modellspecifika forum / 9000 / Imma på rutorna
- Detta ämne har 20 svar, 6 deltagare, och uppdaterades senast 2026-06-17 19:29 av
brantedal.
-
FörfattareInlägg
-
maj 26, 2026 kl. 16:05 #528250Hej Emil. Tack för att du berättar vad som var problemet och hur du löste det. Du pratar definitivt inte bara med dig själv. Tvärtom så kan dina erfarenheter vara till stor hjälp för den som råkar ut för samma fel i framtiden och då söker svar i den här tråden. Ibland hittat man en intressant tråd, men när man har läst hela tråden så visar det sig att ingen har skrivit hur det hela slutade. Tack än en gång. Mvh Bengt
1 användare tackade författaren för det här inlägget.
maj 28, 2026 kl. 10:02 #528331Hej,
jag tog bort instrumentbrädan och handskfacket för att sen komma åt att ta bort en luftkanal, innan jag enkelt kom åt enheten med de två stegmotorerna. Tips är att hålla en magnet på fästskruvarna samtidigt som man lossar dem, för att undvika att förlora dem, när man demonterar enheten.
Handskfacket går relativt snabbt att ta bort. Bara lampan och brytaren/knappen som jag fick pilla litet med.
Instrumentbrädan är också enkel att demontera, men A-stolparnas klädsel tycker jag kräver litet tålamod att få av och på så man inte har sönder något på dem.
T
Saab 9000 CSE 2.0 -98
Grön ScarabeTackar för tipset
Instrumentbrädan har jag plockat av några gånger så det är rutin numera.
Har problem med att det blir för varmt, får köra runt 17-18 grader både vinter och sommar för att ha en dräglig temperatur inne.
Kör jag på Low så blåser det verkligen kallt.
Har bytt innesensorn och manöverenheten men inget har hjälpt.
Hälsningar
Petet
maj 28, 2026 kl. 12:53 #528339Aha, där har jag tyvärr (eller hur man ser det) ingen kunskap/erfarenhet gällande problemet med temperaturen i kupén du verkar ha.
men det finns en tempgivare du kommer åt om du monterar bort instrumentbrädan. Tempgivaren liknar en nål som sticker in i ”huvudluftkanalen”
den finns bäl beskriven i verkstadshandboken också.
Den mäter tempen på luften som blåses ut i kupén.
Kan den vara skitig eller defekt kanske? (OBS kill-gissning)Saab 9000 CSE 2.0 -98
Grön ScarabeNu verkar det som jag löst problemet med kylan.
Lämnade in den för kontroll av kylmedlet i ac:n,
det var bara 450 g kvar av 900 g så det blev en påfyllning om 500 g.
Och vips så fungerar kylan, får se till vintern om detta också påverkade inställningen av värmen.
Hade tur också att systemet är tätt.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.
