Info kring 99 turbo med vatteninsprutning?
Forum / Modellspecifika forum / 90/99 / Info kring 99 turbo med vatteninsprutning?
- Detta ämne har 20 svar, 11 deltagare, och uppdaterades senast 2003-01-05 16:32 av
porsche944.
-
FörfattareInlägg
-
januari 1, 2003 kl. 22:15 #67452
Hej Andreas.
Jag tror att man endast kunde få återförsäljaren att montera satsen. Den såldes ialla fall fram till ca 1988. Jag har nyligen monterat en helt ny sats på min renoverade 99 T -80.
Du har en spolarburk i vänster sida av motorrummet, en manöverenhet, dit vatten samt turbotrycket styrs via. En varningslampa i instrument panel som varnar för lite vatten i va-tanken. Ett munstycke i det undre tryckröret, samt en säkerhetsventil som sitter mellan tryck och sugrör till turbon. Ny tryckvakt monteras som klarar ca 1,6 kg. Fjädern till wastegate ventil skruvas in= högre laddtryck. Nu startar vattenpumpen vid ca 0.7 kg laddtryck, pytsar in en liten stråle vatten som blir finfördelad av den inpressade luften. Rätt inställd så ger det ca 1,45kg laddtryck, innebär att turbonålen klättrar in på ca halva röda fälltet när det ger max laddtryck. Och helt klart känns det när det pytsar in vatten. Jag har mont anvisning.MVH Michael
Hej!
Var fick du tag i din vatten insprutningssats?
Till mig har det sagts att i satsen även ingick ett emblem i form av ett S till att sätta efter turboemblemet i bak…..Skulle tydligen beteckna att sportigheten i vatteninsprutningen….
Hade tänkt att leta upp en sats till min 99 Turbo -80 som ska originalrenoveras…..Kolla Speedparts http://www.speedparts.se/
Dom har en sats, klicka på produkter och sedan uppgradering i högra fältet….
Priset är: 1850:-
Conny
januari 2, 2003 kl. 21:38 #67456Jag plockade i en vatteninsprutningssats i min 900 -79 och där ingick det en dekal ”S”. Köpte en ny sats för 500 spänn på Uppsalamarknanden 1988. Men jag tror inte att jag vågade dra upp trycket till 1.45. Det gick ett rykte, för 20 år sedan, om att vatteninsprutningen kunde orsaka rost i förbränningsrummen. Ingen aning om det var sant. Mitt grenrör var fortfarande mörkrött när jag åkte till jobbet på morgonen efter föregående kvälls körning..
Speedparts system har inte någhon likhet med Saabs vad jag kan se vid första anblicken. Mer än att det blåser in vatten..
januari 3, 2003 kl. 07:53 #67457Helt rätt att ”S” emblemet ingick, och det pryder sin plats. Min åsikt är att skall det sitta ett sådant här arrangemang i bilen så skall det vara ett org SAAB om man renoverar. Då har man även en möjlighet att ev felsöka, samt man vet ju under vilka förutsättningar som det skall fungera.
Vill ge Mats rätt ang trycket, jag håller inte gärna kvar så länge, men just känslan när vattendimman pytsar in är fin. Ändå har jag kollat samt dubbelkollat alla säkerhetsfunktionerna, så trycket bryter som det skall, både med och utan vatten i tanken, allt stämmer till 100%.Denna sats har varit i min ägo sedan 1993, via en konstig byteshandel, och var helt ny aldrig ens uppackad. Sista gången den fanns i SAAB:S prislista kostade den strax över 5000 kr.
MVH Michael
januari 3, 2003 kl. 20:17 #67458Hade saab nån intercooler sats till 99. Eller var det enbart vatteninsprut.
5000 lät fruktansvärt dyrt med tanke på att ett sådant är superlätt att konstruera själv.Gamla minnen väcks till liv….
Jag hjälpte en kamrat att montera en vatteninsprutning på hans bil en gång för ca 10 år sedan. Tyvärr vill man ju inte prata om märket här, men det var av den andra svenska sorten!
Nåja, bilen var ju en förstabil för den här killen, så då ville man ju att den skulle vara häftig. Detta var under den gryende bilstereo-eran då det skulle dallra så mycket som möjligt i bagageluckan när man svängde kring korvkiosken. Tyvärr var inte motorprestandan riktigt i fas med vibrationsförmågan på bakluckan, så det började trimmas flitigt. Efter en tid var det dags för att en turbo införskaffades från en gammal lätt lastbil och omöjliga diagram om flöden,tryck och cylindervolymer plöjdes igenom nattetid efter avslutade studier. Faktum är att efter en hel del experimenterande (och lättande) blev det rätt bra snurr på spisen. 0-100 avverkades på korta 15 sekunder istället för standard 29!! (Sa jag att utgångsmaterialet var en b-jsbruun gubbkörd volvodiesel förresten??)Imponatoreffekten av ljud- och sotupplevelsen från dieselmördaren var stoor när den varvades(!?) ut vid 4500 rpm.
Men framgång föder sug efter mera framgång och en dag i skolan på teknis fick jag en Ny Teknik stucken under näsan av min kamrat där man gick igenom hur principen för vatteninsprutning fungerade och användes – på ubåtar! :rolleyes:
Raskt införskaffades material från olika donatorer och knåpandet tog åter fart. Naturligtvis deltog jag nyfiket i arbetet för att få se det fantastiska resultatet. Ett rör tillverkades med ett munstycke som fanns att köpa i en hobbyaffär som höll på med modellmotorer till flygplan och RC-bilar. Finessen var att det var reglerbart genom en justerskruv som klickade med härlig mekanisk precision när man vred på den. Ytterligare en titt i Ny Teknik tror jag gav att en blandning mellan nitrometan(ol?) och vatten gav det bästa utbytet om jag minns rätt..? Det fanns iallafall att köpa i hobbyaffären.
När allt monterats på plats och både dubbel och trippelkollats var det alltså dags för provtur. Justerskruven var svagt öppnad inför första turen, lite mer den andra och ytterligare lite till vid den tredje. Man ville ju gärna vara noggran och analytisk, ung ingenjörsstuderande som man var.
Vid den fjärde provturen hände nåt minst sagt oväntat; den där jämrans justerskruven hoppade ur och vattnet forsade nu in i turbon i lika full karriär som vi kom gasandes in i en SKARP kurva. Krafter som tidigare legat dolda i lönndom trädde nu fram i ljusan dager, eller snarare som ljuset i andra änden på tunneln. Då var det spännande på riktigt ett ögonblick faktiskt..
Men på det hela taget fungerade arrangemanget suveränt och med livet i behåll kunde vi konstatera att tiden 0-100 numera låg närmare 10 sekunder(!!Wow va?). Vridet var ju helt makalöst max i samma ögonblick som man släppte kopplingen, vilket resulterade i bra däckspår och två växellådsras i snabb följd innan bilen efter en tid plockades ner för ”en grundlig renovering och lack”…. och där står den fortfarande under sin korkek och luktar på blommorna….! :rolleyes:Lycka till med Era byggen och berätta gärna hur det gick!
/Dicst.januari 4, 2003 kl. 08:16 #67460Intercooler, visst skulle det vara bra, men var monterar man den på en 99:a? Där är ju inte plats för det som skall vara i motorrummet redan nu.
Nä det fanns ingen IC för 99:an. SAAB började med IC på 84:ans 900 turbo, som då ökade effekten med 10 hk från 145 till 155 på en 8 v motor.
Hej, Michael R. och tack för bilderna!
För den som är intresserad så finns det en komplett sats för vatteninsprutning från GIK turboteknik att köpa. Den kostade 1500:- för 3-4 år sedan så den kostar väl 2000:- idag kanske?
Mats: När det gäller potentiell rost i föbränningsrummet har jag svårt att tro att det skulle kunna bli ett problem med de tempar som råder där! Motorn går ju i första hand som sugmotor och vattnet aktiveras ju i första hand via mikrobrytaren vid högre laddtryck.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.