Ingen tändpuls 900 T8 -85

Forum / Modellspecifika forum / OG900 / Ingen tändpuls 900 T8 -85

Forum / Modellspecifika forum / OG900 / Ingen tändpuls 900 T8 -85

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 20 totalt)
  • Författare
    Inlägg
    • oktober 10, 2015 at 23:05 #380593

      Hej!

      Har en 900 T8 -85:a som ståt still ett tag. Det är ett fel i tändsystemet någonstans då det inte kommer någon gnista. VI har i princip bytt ut alla komponenter (tändspole, tändkablar, rotor, fördelarlock) testat med sådana som jag vet är ok. Fördelaren har jag köpt en begagnad från skroten och testa med. tändmodulen har jag nytt till en som kommer från en 9000. Den har inte samma nr som originalet för bilen i EPC, men tror att den borde fungera ändå. I Biltemas lista så har de en ersättare som passar både 9000 och 900. Någon som vet något om skillnaderna på de oika som finns som orogonal till 900 och 9000?

      Dessutom är alla kablarna uppmätta både vad det gäller kontakt och eventuell kortslutning mellan ledarna från hallgivaren i föördelaren och tändmodulen.

      Jag har också försökt att mäta pulserna från hallgivaren med oscilloskop i kabeln vid tändmodulen, men kan inte se något där.

      Frågor:

      Vilken signalnivå borde det vara från hallgivaren in i tändmosulen?
      Borde varvräknaren röra på sig när man kör startmotorn (hallgivarens pulser skall ju gå till den också).

      Annars undrar jag om någon har en bil med denna typ av tändsystem som skall skrotas där man kan ta kabeln mellan fördelaren och tändmodulen (är en känslig kabel, så jag tror att den kan vara boven tots allt)

      Tips i övrigt emottages gärna

      Martin och Edvin

        oktober 14, 2015 at 11:35 #380694

        Börjar luta åt att hallgivaren i den “nya” fördelaren också kan vara defekt. Har nu mätt med oscilloskopet på en 9000 vid tändspolen och där finns spikar/pulser överlagrat på +13V. På 900:an är det dött där. Tändmodulen vet jag är ok då den fungerar i 9000-ingen. Kablarna är uppmätta och verkar ok vad jag kan se.

        Nästa steg är att låna en fördelare till som jag “vet” fungerar eller få möjlighet att prova min fördelare i en annan bil. Någon i stockholmstrakten (gärna norra sidan) som kan hjälpa till med något av detta?

        Gällande fördelarna så är det olika för Turbobilarna. Är det bara vacuumregleringen som skiljer, eller är det något annat? Om så är fallet så kan man ju prova med vilken fördelare som helst med hallgivare från en 8-ventilsmotor.

          oktober 15, 2015 at 23:30 #380746

          Är hallgivaren kass så går inte bilen. Det är min erfarenhet från två dåliga hallgivare. Det borde vara enkelt att mäta om den är hel, det är ju bara en liten spole-
          Jag hade en “felaktig fördelare i min bil tidigare och den fungerade. Sedan vet jag inte om den var det mest perfekta men bilen gick.
          Kan tillägga att jag har en 16v turbo -84.
          Jag har haft några olika tändmoduler genom åren och har nu en Biltems, den funkar perfekt.
          Är hallgivaren kass har modulen ingen information att jobba med och då blir det ingen gnista.
          I min värld låter det som om du har problem med hallgivaren eftersom du har bytt modulen.
          Kolla den skärmade signalkabeln mellan hallgivaren och tändmodulen också så den inte har skador då funkar det inte heller.

            oktober 16, 2015 at 00:03 #380751

            Jag höll på att skriva ”kom hit med bilen så testar vi hos mig då min är avställd i garage” men sen insåg jag också det dumma i det jag precis sagt…

            99 -77 luftfjädring och förgasare
            900i 8v -88 finbil
            9000 2.0t -98 trimmad bruksbil

              oktober 16, 2015 at 15:19 #380764

              Jo, jag har mätt upp den skärmade kabeln resistivt, och ser inga konstigheter där. Det är kontakt där det borde vara det och inga kortslutningar mellan ledarna. Det tar emot att köpa en fördelare till på skroten då de oftast är otestade. Så jag vill nog hellre köpa eller låna en fördelare av någon som har en som de vet fungerar, allternativt stoppa i min fördelare i en annan bil och se om den går eller är död. Så om någon kan hjälpa till med det så vore det väldigt bra.

              /Martin

                oktober 16, 2015 at 21:24 #380770

                Har haft liknande problem, fast med LMM. Testade en begagnad bilen gick inte bättre så jag gick vidare med felsökningen. När jag gått runt ett varv med felsökning testade jag en annan LMM och då gick bilen.
                Jag vet inte vilken ekonomi du har men hade jag varit du hade jag köpt en ny hallgivare, de finns på Mekonomen. Kolla bara diametern på det där “spalthjulet” eller vad det kan heta, så att det stämmer överens med din fördelare.
                Jag skulle sätta en slant på att det är hallgivaren. Det är en fintrådig liten mikrofonspole, som tonhuvudet på en gammal bandspelare. Du ser ut att ha bytt allt utom den.
                723 kr
                Var försiktig när du monterar “spalthjulet” så inte det kröks.

                  oktober 20, 2015 at 14:38 #380869

                  Tack för tipset. Skall se om jag kan få fram en fördelare som jag vet funkar, annars får jag gå på ditt spår.

                  /Martin

                    oktober 21, 2015 at 16:25 #380890

                    Det är ju egentligen inte mycket som kan gå sönder på en fördelare annat än hallgivaren i detta fallet.

                      november 2, 2015 at 12:34 #381240

                      Har nu provat med en tredje fördelare, så det verkar inte som felet sitter där trots allt. Börjar nu bli riktigt segt!!! Nästa steg verkar vara att demontera alla inblandade kablar från en fungerande bil och lägga löst och köra. Har varit tunt på skrotar i Stockholm, men ännu så länge så har jag inte hittat någon 900 OG (utom på Gladö bilskrot som hade två, men säljer inga reservdelar GRRRRRR! Norrtälje står näst på tur.

                      Har också skickat PM till Oscar som säljer en -88 i Gävle här på forumet.

                      /Martin

                        november 2, 2015 at 13:09 #381243

                        Du måste gräva ner dig i detta och kolla allt!
                        Går det ström fram dit det ska? Kolla alla kontakter och mät, mät, mät. Har du tillgång till felsökningsdiagram?
                        En fånig fråga:
                        Har du kollat alla säkringar?
                        Säkringen till instrumentbelysningen är en sådan fuling på gamla 900 . Om den är kass startar inte bilen.

                          november 2, 2015 at 13:09 #381244

                          Du måste gräva ner dig i detta och kolla allt!
                          Går det ström fram dit det ska? Kolla alla kontakter och mät, mät, mät. Har du tillgång till felsökningsdiagram?
                          En fånig fråga:
                          Har du kollat alla säkringar?
                          Säkringen till instrumentbelysningen är en sådan fuling på gamla 900 . Om den är kass startar inte bilen.

                            november 2, 2015 at 15:38 #381255

                            Tycker att jag har kollat allt, men tydligen finns det något mer. Har nu pratat med köparen av bilen som står utanför Gävle, och fått tillåtelse att köpa kablar mm runt tändsystemet, så planerar att “lyfta ur det” och sedan koppla in det på lämpligt sätt.

                            Rapporterar igen….

                            /Martin

                              november 2, 2015 at 17:47 #381257

                              Kollade du alla säkringarna?

                                november 3, 2015 at 08:40 #381268

                                Japp, säkringarna ok.

                                  november 6, 2015 at 09:01 #381340

                                  Hej!

                                  Testa att sätta i en tändmodul med rätt nummer,vet att ja hjälpte en polare att montera 900ans brytarlösa system i en saab v4. Den ville inte starta för han, då var boven felaktigt nummer på modulen.
                                  Finns två eller tre olika nummer som funkar att skifta runt på 900an har jag för mig, sen finns det en som inte funkar att sätta i alla.

                                  Skriv gärna ner nummret på modulen du satt i nu.

                                  Har en känsla av att du satt i en med slutsiffror ……..124. Den sitter i tex Saab 900 b212. 2,1 litern. Den har ezk tändning som har vevaxelgvare. Samma sitter i 9000 med.
                                  Kan nästan svära på att det var …..124 modulen som inte ville få v4an att starta.

                                  Lycka till och hoppas du får fart på pärlan, om den inte är i gång redan vill säga.

                                  Mvh Daniel

                                  Faktiskt så kan man ha för många saabar. Det är sanning det 🙂

                                Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 20 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.