Inget helljus 95 -72

Forum Modellspecifika forum 95/96 V4 Inget helljus 95 -72

Detta ämne innehåller 7 svar, har 5 deltagare, och uppdaterades senast av 2019-01-12 17:52.

Visar 8 inlägg - 1 till 8 (av 8 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #453804

    Björn J
    Deltagare

    På väg hem från jobbet (vardagsbilen havererade) ska jag slå på helljuset efter ett möte men inget händer. Tar mig _sakta_ hem och börjar titta på eländet i blåsten och regnet.
    Jag hör reläet klicka men lyset tänds inte. Indikatorlampan på instrumentbrädan tänds inte heller. Däremot om ljusbrytaren är på parkering eller av tänds helljuset så länge man håller in spaken. Även indikatorlampan på instrumentbrädan lyser så länge man håller spaken i läge.
    Försökt knacka på reläerna utan verkan och mätt upp att det kommer ström från säkringsdosan.

    Är det någon som känner igen detta?

    #453830

    Janne Hagnell
    Moderator

    Trasig huvudbrytare?

    #453833

    kjellake
    Deltagare

    Jag antar att det är ett originalrelä du har. Om jag förstår dig rätt så fungerar halvljuset och då får också reläet spänning från ljusströmbrytaren och felet borde vara vid reläet.
    Helljusets anslutningskabel på reläet (anslutning F) kan ju ha tappat kontakten t.ex. Fast då borde du inte ha helljusblink.
    Jag var för länge sen ute för just det här felet och det var den gången en vippa i reläet som tappat kontakten. På bilden syns längst fram till vänster en kort vippa som sköter växlingen mellan hel och halv. På bilden syns också en oisolerad mångtrådig kabel som går till nedre delen av vippan. På det relä som krånglade fanns inte den kabeln utan matningen till vippan gick genom den nedre änden, i ”gropen” där den ledar sig vid rörelsen mellan hel och halv. Det var där i vippans nedre ände som kontakten brutits p.g.a. ärg och annat men konstigt nog bara på helljus. Efter rengöring fungerade det igen. Helljusblinken går genom en annan kontakt och fungerar därför fortfarande om det är det här felet.
    Har du ett annat relä så är det väl enklast att bara prova att byta.

    Bilagor:
    #453883

    Björn J
    Deltagare

    Ska man behöva ha fyra bilar för att kunna ta sig till och från jobbet?! Det fick bli tvåtaktaren till jobbet i morse. När slog på blinkersen för att svänga in i samhället så hade jag (antagligen) fått jordfel någonstans så blinkersen funkade inte. Försökte felsöka lite på lunchrasten men fick ingen rätsida på det. Broms/blinkerslampan på förarsidad glorar svagt, svagt konstant och blinkreläet slår aldrig. Däremot fungerar bromsljuset. Hmm. Till råga på allt gav vindrutetorkarna upp på vägen hem (försökte vrida på säkringen utan resultat.) Nu får den stå och skämmas i garaget till våren.

    Hur som helst är Focusen fixad nu (tändspolen) så nu hoppas jag att jag klarar mig ett tag med den.

    Stort tack till kjellake för den fina beskrivningen. Ja, halvljuset fungerar. Har tyvärr inget ledigt ljusrelä och jag är lite tveksam till att ta bort det som sitter där utan ett nytt (så jag kan hålla reda på tåtarna). Renovera det gamla kan jag testa när ett fungerande är på plats. Var kan man tänkas få tag på ett fungerande? Är det någon i GGVV som kanske har ett hemma? Köpa ett otestat på tradera känns inte jätteintressant.

    #454005

    Björn J
    Deltagare

    Är det där verkligen ett original-relä? Kollade på tradera och det ser inta likadant ut…
    https://www.tradera.com/item/343480/198348104/saab-96-v4-1972-rela-ljus
    Tyvärr går det inte se betäckningen på det då den ligger precis under fästplåten.
    (Den som satte dit extraljusen hade visst inte tillgång till en avbitartång… öht är det en hel del hobbyelektriker över denna bil)
    Är det någon som kan identifiera reläet utan att jag behöver slipa av nitarna?

    Om jag fattar rätt: Från vänster ljusrelä, därefter relä för halvljusautomatik och längst till höger biltema-relä för extraljusen.

    Bilagor:
    #454007

    roger96
    Deltagare

    Andra från vänster: relä till strålkastartorkarna

    #454009

    gv8
    Deltagare

    Om man tittar på ritningen på reläet så blir slutsatsen att det är ungefär lika med ett original-relä för 75 eller senare. Motståndet som sitter under hel/halv-spolen tillkom 75. Beteckningen 56a på helljusutgången heter F på ett orginalrelä. Men det borde fungera åndå.
    Om det var så att du endast hade parkeringsljuset kvar när du åkte hem så går jag på Jan Hagnells förslag att ljusomkopplaren inte levererar 12V till ingång 36. Det blir då samma som att sätta ljusknappen i parkeringsljusläge. Endast helljuset lyser då så länge som man drar i helljusomkopplaren.
    Ett enkelt sätt att testa om den vänstra spolen inte drar är att prova med en kabel direkt från batteriets (+)pol till 36 och kanske även dra en kabel från jord till 31.

    #454011

    kjellake
    Deltagare

    Eftersom halvljuset och helljusblink fungerar enligt tidigare inlägg så borde rimligtvis felet ligga i relävippan mellan hel och halv. Det är den som finns på min tidigare bild. Nu är det här reläet utbytt mot ett likvärdigt originalet (som också gv8 säger) så det ser antagligen inte riktigt lika ut invändigt som på min bild. Bifogad bild visar ett originalrelä i tidigt utförande.
    Hittar du inget relä så kan jag skicka ett, jag testar det först isåfall, de relä jag har har legat ett bra tag så de behöver testas.

    • Det här svaret redigerades 7 minuter sedan av .
    Bilagor:
Visar 8 inlägg - 1 till 8 (av 8 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.