Inget motstånd i kopplingspedalen?

Forum / Modellspecifika forum / 95/96 V4 / Inget motstånd i kopplingspedalen?

Forum / Modellspecifika forum / 95/96 V4 / Inget motstånd i kopplingspedalen?

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 33 totalt)
  • Författare
    Inlägg
    • augusti 16, 2013 at 14:09 #7409

      Har ett lite mysko problem med v4an, det är noll tryck i kopplingen. Den fungerade klockrent för tre år sedan när den kördes senast!
      Vad kan tänkas vara fel? Jag kan trycka ner kopplingspedalen med tungan om jag så vill

        augusti 16, 2013 at 15:09 #58566

        Såväl koppling som broms måste motioneras (jag brukar försöka hinna minst en gång i månaden) när bilen står still, annars torkar packningarna och när du trycker glider vätskan förbi. Börja med att kolla att det finns kopplingsvätska kvar. Om inte, kan du testa att fylla på och vänta någon dag så packningarna sväller. Har du tur funkar det, men systemet måste ändå luftas, vilket kräver övertryck i burken ( i motsats till bromsen).
        Hjälper inte det är det bara att öppna huvud- och slavcylinder och åtminstone byta packningar. Har du otur har loppet gravrostat och då är det ny cylinder som gäller, tyvärr.

        96 V4 1975 ”Bollen”
        96 V4 1979 ”Sköldpaddan”

          augusti 16, 2013 at 19:32 #58580

          Tack för ett bra svar!
          Har fyllt på olja och den har stått ett par dagar utan förbättring så lär väl få ge mig på att renovera dessa cylindrar.
          Vart köper man repsats?

            augusti 16, 2013 at 21:04 #58583

            Tex här:
            http://shop.textalk.se/se/artgrp.php?id=10163&grp=195685

            Lycka till! :wrench

            96 V4 1975 ”Bollen”
            96 V4 1979 ”Sköldpaddan”

              augusti 17, 2013 at 06:20 #56732

              Tack!
              Slavcylindern, får man väck den utan att riva ur motorn?
              Har inte kikat något nämnvärt åt det hållet och är borta på jobb så försöker förbereda mig på vad det kan tänkas bli för jobb 😛

                augusti 17, 2013 at 06:47 #56733

                Meget enkel operasjon.
                Slavesylinderen er festet med en bolt i bakkant. (Hele sylinderen er montert utenpå vxl-lådan)

                Been a Saab owner since 1987.
                I have owned at least 40 Saabs, mainly older Saabs.

                Today I have:
                1960 93F
                1967 96 Monte Carlo 850
                1975 96 V4
                1989 900i 8V 5 dørs
                1992 900S 5 dørs
                2009 9-3 SC tid

                  augusti 17, 2013 at 08:37 #58587

                  Vad härligt! Skickade ner flickvännen i garaget för att kolla om det var läckage där nere och visst var det så! Har nu beställt nya packningar 🙂

                    augusti 21, 2013 at 14:31 #58699

                    Kan någon säga hur slavcylindern ska monteras ihop? När jag tog bort låsringen så hoppade kolven och fjädern ut. Saknar jag mer grejor än det?

                      augusti 21, 2013 at 14:56 #58703

                      Det er alle delene.

                      @Stoft wrote:

                      Kan någon säga hur slavcylindern ska monteras ihop? När jag tog bort låsringen så hoppade kolven och fjädern ut. Saknar jag mer grejor än det?

                      Been a Saab owner since 1987.
                      I have owned at least 40 Saabs, mainly older Saabs.

                      Today I have:
                      1960 93F
                      1967 96 Monte Carlo 850
                      1975 96 V4
                      1989 900i 8V 5 dørs
                      1992 900S 5 dørs
                      2009 9-3 SC tid

                        augusti 21, 2013 at 18:22 #58711

                        Nu fungerar kopplingen igen!
                        Tyvärr så stannar den på tomgång, kan man justera den?

                          augusti 21, 2013 at 18:32 #58712

                          @Stoft wrote:

                          Kan någon säga hur slavcylindern ska monteras ihop? När jag tog bort låsringen så hoppade kolven och fjädern ut. Saknar jag mer grejor än det?

                          /B


                          Bengt Åkesson
                          bengt@akesson-motorsport.se
                          Facebook

                            augusti 21, 2013 at 18:37 #58713

                            @Stoft wrote:

                            Nu fungerar kopplingen igen!
                            Tyvärr så stannar den på tomgång, kan man justera den?

                            Kolla så Vacuum slangarna till förgasaren inte är trasiga.

                              augusti 22, 2013 at 06:39 #58732

                              Annars kolla skit i tomgångsmunstycket.

                              96 V4 1975 ”Bollen”
                              96 V4 1979 ”Sköldpaddan”

                                augusti 22, 2013 at 08:32 #58733

                                Har rengjort alla munstycken så kollar över slangar ikväll.

                                  augusti 22, 2013 at 12:41 #58737

                                  Starta motorn och spreja startgas runt insug och förgasare, ökar motorn i varv drar motorn tjuvluft. Kolla så slangen till bromsservot inte läcker, många som glömmer kolla det.

                                Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 33 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.