Inget motstånd i kopplingspedalen?

Forum Modellspecifika forum 95/96 V4 Inget motstånd i kopplingspedalen?

Detta ämne innehåller 32 svar, har 6 deltagare, och uppdaterades senast av 2013-09-09 18:27.

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 33 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #7409

    stoft
    Deltagare

    Har ett lite mysko problem med v4an, det är noll tryck i kopplingen. Den fungerade klockrent för tre år sedan när den kördes senast!
    Vad kan tänkas vara fel? Jag kan trycka ner kopplingspedalen med tungan om jag så vill

    #58566

    Janne Hagnell
    Moderator

    Såväl koppling som broms måste motioneras (jag brukar försöka hinna minst en gång i månaden) när bilen står still, annars torkar packningarna och när du trycker glider vätskan förbi. Börja med att kolla att det finns kopplingsvätska kvar. Om inte, kan du testa att fylla på och vänta någon dag så packningarna sväller. Har du tur funkar det, men systemet måste ändå luftas, vilket kräver övertryck i burken ( i motsats till bromsen).
    Hjälper inte det är det bara att öppna huvud- och slavcylinder och åtminstone byta packningar. Har du otur har loppet gravrostat och då är det ny cylinder som gäller, tyvärr.

    #58580

    stoft
    Deltagare

    Tack för ett bra svar!
    Har fyllt på olja och den har stått ett par dagar utan förbättring så lär väl få ge mig på att renovera dessa cylindrar.
    Vart köper man repsats?

    #58583

    Janne Hagnell
    Moderator
    #56732

    stoft
    Deltagare

    Tack!
    Slavcylindern, får man väck den utan att riva ur motorn?
    Har inte kikat något nämnvärt åt det hållet och är borta på jobb så försöker förbereda mig på vad det kan tänkas bli för jobb 😛

    #56733

    Morten S.
    Moderator

    Meget enkel operasjon.
    Slavesylinderen er festet med en bolt i bakkant. (Hele sylinderen er montert utenpå vxl-lådan)

    Been a Saab owner since 1987.
    I have owned at least 30 Saabs, mainly older Saabs.
    Today I have:
    1960 93F
    1967 96 Monte Carlo 850
    1974 96 "rally car"
    2007 9-3 SC

    #58587

    stoft
    Deltagare

    Vad härligt! Skickade ner flickvännen i garaget för att kolla om det var läckage där nere och visst var det så! Har nu beställt nya packningar 🙂

    #58699

    stoft
    Deltagare

    Kan någon säga hur slavcylindern ska monteras ihop? När jag tog bort låsringen så hoppade kolven och fjädern ut. Saknar jag mer grejor än det?

    #58703

    Morten S.
    Moderator

    Det er alle delene.

    @stoft wrote:

    Kan någon säga hur slavcylindern ska monteras ihop? När jag tog bort låsringen så hoppade kolven och fjädern ut. Saknar jag mer grejor än det?

    Been a Saab owner since 1987.
    I have owned at least 30 Saabs, mainly older Saabs.
    Today I have:
    1960 93F
    1967 96 Monte Carlo 850
    1974 96 "rally car"
    2007 9-3 SC

    #58711

    stoft
    Deltagare

    Nu fungerar kopplingen igen!
    Tyvärr så stannar den på tomgång, kan man justera den?

    #58712

    Bengt Åkesson
    Deltagare

    @stoft wrote:

    Kan någon säga hur slavcylindern ska monteras ihop? När jag tog bort låsringen så hoppade kolven och fjädern ut. Saknar jag mer grejor än det?

    /B

    #58713

    andersson__
    Deltagare

    @stoft wrote:

    Nu fungerar kopplingen igen!
    Tyvärr så stannar den på tomgång, kan man justera den?

    Kolla så Vacuum slangarna till förgasaren inte är trasiga.

    #58732

    Janne Hagnell
    Moderator

    Annars kolla skit i tomgångsmunstycket.

    #58733

    stoft
    Deltagare

    Har rengjort alla munstycken så kollar över slangar ikväll.

    #58737

    andersson__
    Deltagare

    Starta motorn och spreja startgas runt insug och förgasare, ökar motorn i varv drar motorn tjuvluft. Kolla så slangen till bromsservot inte läcker, många som glömmer kolla det.

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 33 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.