Instrument/reglagebelysning
Forum / Modellspecifika forum / OG900 / Instrument/reglagebelysning
- Detta ämne har 21 svar, 7 deltagare, och uppdaterades senast 2011-01-31 20:46 av
prostreet.
-
FörfattareInlägg
-
Har ett par trasiga lampor i panelen till de olika vreden till värmen samt ljusvredet. Kommit fram till att jag måste demontera radion som sitter uppe i panelen för åtkomst. Men efter att ha lossat de fyra skruvarna i fronten på radion sitter den fortfarande fast. Något som jag har missat? Har försökt komma åt underifrån då knäskyddet är demonterat men har mest svurit och skrapat sönder händerna utan komma åt.
VHB ger inga bra instruktioner och jag blir inte heller klok på om det är lösa 1.2W lampor eller om det är lampor med sockel man ska skaffa för bytet.
All hjälp i ämnet uppskattas.
Kan man komma åt om man lossar hela fronten på brädan och vinklar fram den?
januari 29, 2011 kl. 09:37 #181399Hej är det själva radion som sitter fast med skruvar ❓ hmm en bild säger mer en…………….. 😉 Ljus vredet kan man dra ut och i den sitter en lampa i mitten.
Tror det står en lista om lampor i instruktionsboken om du har den 😉Mvh Nisse
@mattem wrote:
Har ett par trasiga lampor i panelen till de olika vreden till värmen samt ljusvredet.
blir inte heller klok på om det är lösa 1.2W lampor eller om det är lampor med sockel ?Det är lösa 1.2W lampor utan sockel du skall ha till belysningen där.
@plankan wrote:
@mattem wrote:
Har ett par trasiga lampor i panelen till de olika vreden till värmen samt ljusvredet.
blir inte heller klok på om det är lösa 1.2W lampor eller om det är lampor med sockel ?Det är lösa 1.2W lampor utan sockel du skall ha till belysningen där.
Jag kommer köra på dioder med motstånd.
Bytte från glödlampor till dioder på vredet till värmen istolarna på 9-5:an.
Lyser så fint. 😀@plankan wrote:
@mattem wrote:
Har ett par trasiga lampor i panelen till de olika vreden till värmen samt ljusvredet.
blir inte heller klok på om det är lösa 1.2W lampor eller om det är lampor med sockel ?Det är lösa 1.2W lampor utan sockel du skall ha till belysningen där.
Nja, belysningen till värme- och ventilationsreglaget samt cigarettändaren skall ha 2W lampor, resterande skall ha 1,2W. Dock är det utan sockel.
Allt detta står i världens minst lästa bok./Martin
Stolt ägare till 1360 kilo kärlek.
januari 29, 2011 kl. 11:00 #181407@Bovy wrote:
@plankan wrote:
@mattem wrote:
Har ett par trasiga lampor i panelen till de olika vreden till värmen samt ljusvredet.
blir inte heller klok på om det är lösa 1.2W lampor eller om det är lampor med sockel ?Det är lösa 1.2W lampor utan sockel du skall ha till belysningen där.
Nja, belysningen till värme- och ventilationsreglaget samt cigarettändaren skall ha 2W lampor, resterande skall ha 1,2W. Dock är det utan sockel.
Allt detta står i världens minst lästa bok./Martin
Om jag läser världens minst läsa bok korrekt står det enbart 2W lampor på bältesvarning samt Varningslampa för laddning där sistnämnda ska ha sockel. Står tom 1,2W till värme- och ventilationsreglage.
@Bovy wrote:
@plankan wrote:
@mattem wrote:
Har ett par trasiga lampor i panelen till de olika vreden till värmen samt ljusvredet.
blir inte heller klok på om det är lösa 1.2W lampor eller om det är lampor med sockel ?Det är lösa 1.2W lampor utan sockel du skall ha till belysningen där.
Nja, belysningen till värme- och ventilationsreglaget samt cigarettändaren skall ha 2W lampor, resterande skall ha 1,2W. Dock är det utan sockel.
Allt detta står i världens minst lästa bok.
/MartinJa, vem hade trott det eftersom det inte nämns i VHB om hur man byter lampor mer än i tryckknapparna samt att det ska vara 1.2W lampor.
@Anderslindh wrote:
Om jag läser världens minst läsa bok korrekt står det enbart 2W lampor på bältesvarning samt Varningslampa för laddning där sistnämnda ska ha sockel. Står tom 1,2W till värme- och ventilationsreglage.
Detta verkar ha ändrats någonstans mellan 86-88 då det på de äldre satt 2W lampor till ljuset i vreden. Då jag enbart läste i instruktionsboken för -85 års modell (då bilen är en -85a) anges 2W. Självklart går det att sätta 1,2W också eftersom senare bilar hade dessa.
Edit: -87 års instruktionsbok anger 2W, -88 1,2W./Martin
Stolt ägare till 1360 kilo kärlek.
Ja, enligt boken till bilen beror styrkan på vilken lampa det är,
1.2W W2x4.6d till belysning för strömställare, bilbälten, askkopp, tändningslås.
1.2W med sockel för oljetryck, färdbroms, blinkers, choke, elvärmd bakruta, helljus, parkeringsbroms, bränslemängd
2.0W med sockel för varningslampa laddning
2.0W W2x4.6d belysning värme och ventilationsreglage, cigarettändare
3W W2.1×9.5d för instrumentbelysning.
Men det frågans kärna är är att det varken i VHB eller instruktionsbok finns instruktioner för byte av dessa.
Förstår att det beror på montering hur radion ska demonteras, men den sitter med fyra synliga skruvar framifrån men den satt trots det som berget när dessa var lösa. Men jag la inte speciellt många minuter på vidare detaljer igårkväll då det började skymma och det var minusgrader ute.
Vilken VHB är det du syftar till?
/Martin
Bild på upp till -87 års lampkonfiguration http://www.ystad.nu/falkman/20110129249.jpg” onclick=”window.open(this.href);return false;
/Martin
Stolt ägare till 1360 kilo kärlek.
@Bovy wrote:
Vilken VHB är det du syftar till?
/Martin
Bild på upp till -87 års lampkonfiguration http://www.ystad.nu/falkman/20110129249.jpg” onclick=”window.open(this.href);return false;
/Martin
Tackar, det är samma bild som jag nu har sett i instruktionsboken samt postat ovan.
VHB är Saabs egen VHB som säljs inscannad som PDF på DVD via Saabklubben.
januari 29, 2011 kl. 12:47 #181415@Bovy wrote:
@Anderslindh wrote:
Om jag läser världens minst läsa bok korrekt står det enbart 2W lampor på bältesvarning samt Varningslampa för laddning där sistnämnda ska ha sockel. Står tom 1,2W till värme- och ventilationsreglage.
Detta verkar ha ändrats någonstans mellan 86-88 då det på de äldre satt 2W lampor till ljuset i vreden. Då jag enbart läste i instruktionsboken för -85 års modell (då bilen är en -85a) anges 2W. Självklart går det att sätta 1,2W också eftersom senare bilar hade dessa.
Edit: -87 års instruktionsbok anger 2W, -88 1,2W./Martin
Aha okej, tackar 🙂
@mattem wrote:
Tackar, det är samma bild som jag nu har sett i instruktionsboken samt postat ovan.
VHB är Saabs egen VHB som säljs inscannad som PDF på DVD via Saabklubben.
Okej, jag kikade lite i min egen VHB och det är nog samma för det var värdelöst beskrivit hur man skulle göra.
@Anderslindh wrote:
Aha okej, tackar 🙂
Ahh, du behöver inte tacka. En sunt förd disskution är en trevlig disskution. Detta med att de har ändrat lampkonfigurationen är inget jag lagt märke till förrens idag då du påpekade detta. Jag tittar ju bara i min instruktionsbok, sen byter jag lampor. Men när man började syna dem mellan årsmodellerna, då såg jag det du sett, att de ändrat lite mellan årsmodellerna. Som jag kan se det är det upp till och med 1987 årsmodell med det gamla systemet och från och med 1988 årsmodell med det nya. Idag har vi nog alla lärt oss något nytt. 😛
/Martin
Stolt ägare till 1360 kilo kärlek.
Vänta lite nu, en radio med 4 skruvar? Det har jag aldrig sett? Kan du lägga upp bilder? Det är inte så att skruvarna håller ihop stereons främre del? Jag har massa stereos med 4 skruvar i fronten, men dom är då inte för att få loss den ur bilen.
Väldigt många enheter har nån form av mekanisk ”snäpp” låsning av stereon, två små bleck eller nåt som sitter i metallramen som stereon skjuts in i. För att släppa dessa och få ut stereon igen så följer påfallande ofta med nån form av nyckel, 2 st, som man skjuter in en på varje sida för att släppa låsningen, varvid stereon kan dras loss. har man inte dessa, eller ens vet hur dom skall se ut, så är det ju lite knivigt alltså. Du får labba lite, se om du ser några smala öppningar på sidorna om stereon, eller några uttag ovanpå typ kanske?
Lamporna finns ofta på välsorterade mackar. Jag bytte lamporna i instrumentpanelen på väg hem med den svarta Aeron mitt i vintern, jag vart så djävla lack på mörkret…
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.
