Intressant startfenomen…

Forums Modellspecifika forum OG900 Intressant startfenomen…

This topic contains 9 replies, has 6 voices, and was last updated by 2011-01-05 18:19.

Viewing 10 posts - 1 through 10 (of 10 total)
  • Author
    Posts
  • #25089

    lukas900
    Deltagare

    Hej!

    Har en finfin SAAB 900i från 1987, relativt nyinförskaffad för min del. Finns ett litet fenomen bara, som jag kanske kan få lite hjälp med här. Den startar endast med hjälp av startgas i kyla. Det är kanske inget konstigt för en bil från 1987, men Saabar brukar ju vara startglada även vid några minusgrader. Tändstift, batteri osv är nya.

    Den startar alltid efter att jag sprutat i startgas, och låter piggt och glatt. Går som en dröm efter ”uppstartandet”, och när motorn är körd i sådär 20 minuter på landsväg eller liknande startar den alltid av sig självt, om man exempelvis handlar eller gör något annat relativt kortvarigt.

    Alltså, när motorn är varm startar den, och när den är kall startar den endast med startgas. Kanske inget skrämmande fenomen egentligen. Förra ägaren hade alltid motorvärmare i på vintern, men jag har ingen sladd och inte heller något strömuttag nära bilen, så för mig går inte det. Kanske har bilen blivit bortskämd lite…

    Om någon vet vad/om det är något fel vore jag mycket tacksam för svar. Om det bara är att vänta på varmare tider, vore jag glad för att få veta även detta!

    Gott nytt år! 🙂

    #180806

    torbo
    Deltagare

    Låt oss säga att motorn är kall. 🙂

    Hur länge försöker du starta den? Kan det vara möjligt att det bara tar längre tid än vanligt?
    Behöver du använda gasen, när du startar? Hur är tomgången?

    (Hört från vissa håll att bilar kan bli lite smått beroende av startgas, när man använder det för mycket. Bil-drogen nr1.)

    Sedan, hur är batteriet i kylan egentligen? Kan det vara så att batteriet inte pallar med att starta den, för att det inte är tillräckligt med kräm i det?

    #180815

    longjohn61
    Deltagare

    Det är en t8 eller hur kan inte det där med årsmodeller på dom men det finns en del att hitta här googla runt lit i dom olika trådar så hittar du nog en del 😉
    Hur är det med service stift rotor+lock soppa fillter ,tändkablar är nog bra om det är frisk så här års 😉

    Mvh Nisse

    #180823

    jellybear
    Deltagare

    Hej och välkommen till forumet!

    Kolla gärna att kallstartsventilen samt givaren som styr den funkar som de ska!

    #180825

    morsole
    Deltagare

    Ta loss kallstartventilen, och kör med starten när bilen är kall.
    Har du en medhjälpare ser du lätt om det funkar som det ska; annars så kolla upp funktion på kallstartsventilen.
    Det är vanligt att de lägger av…
    Börja där!

    Mvh Johannes

    Bor i Sjöbo, bra på gamla bromsar bl a!

    #180826

    lukas900
    Deltagare

    Oj! Så imponerande snabba svar! Tack så hjärtligt för era snabba reaktioner! Varför har jag inte använt detta forum tidigare?

    Ja, nu får jag använda startgas alltid när motorn är kall. Batteriet är ett nytt från Mekonomen. Det gamla hade spruckit i kylan, så det funkade inte någon vidare bra… Mekonomens batterier ska ju vara väldigt bra i kyla, och har ju lång garanti.

    Tändstiften är nya. Tändkablarna ser väldigt nya och fräscha ut, verkar nyligen vara bytta, liksom de flesta “slangar” och kablar under motorhuven! Ägaren innan mig har haft bilen med motorvärmare hela vintern, och senaste två åren har den endast gått ca 200 mil om året. Jag kör betydligt mer, och har inte använt motorvärmaren. Så kanske har bilen blivit bortskämd innan, och nu blir bortskämd med startgas… ?

    Kallstartventilen har jag inte kollat, var sitter en sådan? 😕 På namnet låter det ju dock som något lämpligt att kolla upp…

    Det jag kan märka med bilen när den inte startar är ljudet, och jag funderar på om ljudet är ljudet av att en rem slirar, eller inte orkar… Men det kanske är lite bakvänt… Ett nytt luftfilter ligger i baksätet, och är inte isatt, vet inte om det kan bidraga. Oljan är nybytt med filter osv.

    Bilen ligger på ca 17500 mil, och generatorn är inte bytt. Å andra sidan laddas batteriet som det ska.

    Bränslefilter är nog inte bytt på ett bra tag ser det ut som.

    När den går på tomgång låter det fint, och när jag kör fungerar den maskinellt utmärkt. Det är bara själva startögonblicket som är “något tveksamt”…

    Förra ägaren påstod att han aldrig haft problem med den, och första dagarna startade den utan problem. Köldknäppen förra veckan var första tillfället då den inte startade. Sedan har det varit tvunget med startgas varje gång.

    Någon sade: “På 80-talet startade ju alla sina bilar med startgas…” 🙂 Vet inte riktigt om det stämmer… jag föddes då någon gång under det årtiondet, så jag har inte riktigt något minne av hur man startade bilen… … … Men Saab var/är ju känt för att starta i kyla också!

    Önskar er et uppmuntrande årsskifte och ett gott nytt år 2011!

    #180827

    lukas900
    Deltagare

    Tack ska ni ha! Kallstartventilen bör då kollas upp. Kanske ska jag ta det säkra före det osäkra och köra in till någon mekaniker med den… Eller är det enkelt att göra?

    #180828

    morsole
    Deltagare

    Kallstarten sitter vid spjällhuset, där gasvajern är ansluten, har en blå plastrand, och det går in ett rör och en sladd i den.
    Sitter med 2 skruv, säkert insex på din bil.
    Eftersom det är vanligt just detta felet, så bör du kolla upp det.

    Mvh Johannes

    Bor i Sjöbo, bra på gamla bromsar bl a!

    #180860

    granberg
    Deltagare

    Kolla även om du har bränsletryck i systemet. Vrid igång tändnyckel några gånger till det yttersta läget innan startmotorn går igång. Så att man hör bränslepumpen surra.

    Startar den sen direkt så är det samma fenomen som på min bil. Ackumulatorn håller inte kvar bänsletrycket.

    Sen så tycker jag att du ska köpa ny rotor, fördelarlock och tändkablar så du vet att det är bytt.

    #180891

    lukas900
    Deltagare

    Hej på er alla vänliga människor som vill hjälpa mig!

    Nu har det inträffat att bilen plötsligt har börjat starta utan startgas och utan att jag gjort något… även om den stått i många minusgrader. Startar nu alltid på första försöket. Väldigt underligt, men tilltalande fenomen!

    Så jag tänkte nu vänta lite och se vad som händer. Kanske behövde den bara köras in lite eftersom förra ägaren senaste två – tre åren nästan inte kört alls med bilen… ?

    Men tack så hjärtligt för all er hjälp! Det är ju tryggt att veta att man kan ställa frågor här på forumet!

    Allt gott och än en gång tack!

Viewing 10 posts - 1 through 10 (of 10 total)

You must be logged in to reply to this topic.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng