Is i förgasaren?

Forum Modellspecifika forum 95/96 TT Is i förgasaren?

  • Detta ämne har 15 svar, 9 deltagare, och uppdaterades senast 2014-12-13 08:59 av .
Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 16 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #24260

    Skrev nyss på min projekttråd:
    ”Jag har fått ett problem: efter 5 min körning börjar den gå tungt och fyrtaktar. Och den hackar till med jämna mellanrum. Stannar jag en kort stund har jag sedan svårt att få igång den, hjälper om jag chockar verkar det som . När den väl startar fyrtakt den och vill inte varva ur. Den startar fint när den stått och blivit kall.
    – Is i förgasaren”?

    Har redan fått förslag på att kolla luftfiltret. Fler funderingar någon?

    /mikael

    #160184
    jrocket
    Deltagare

    enl Instruktionsbok ska väl förvärmningsrör mellan grenrör och ”snabeln” på luftrenaren vara monterad vid kall väderlek,
    den är till för att förhindra isbildning.

    Har du testat byta kondensator?, om den är dålig så brukar det visa sig när motorn blir varm och påverkar tändningen negativt.

    Med vänlig hälsning Johan

    #161181

    Allt i tändväg är bytt, 400 mil totalt.
    Förvärmning har jag inte och med trimmad motor lär det gå åt luft så det lär nog kyla förgasaren rejält nu när det blivit kallare. Får prova med att bygga förvärmningsanslutning om jag ska vinteköra vilket jag vill.

    /mikael

    #165139
    Janne Hagnell
    Moderator

    Klassikern K-sprit finns fortfarande att köpa!

    96 V4 1975 ”Bollen”
    96 V4 1979 ”Sköldpaddan” (fast eg dotterns)

    #199985
    morsole
    Deltagare

    Är det inte billigare med en skvätt E75 i så fall?

    Mvh Johannes

    Bor i Sjöbo, bra på gamla bromsar bl a!

    #199987

    Fick tipset idag med 10% etanol så är problemet borta

    /mikael

    #200000
    hubbe
    Deltagare

    @mikael vallentuna wrote:

    Fick tipset idag med 10% etanol så är problemet borta

    /mikael

    Med 10% etanol i bensin börja problemet med vanlig tvåtaktsolja (mineral och syntetik). Oljan blanda inte bra i bensin och segregera snabbt.
    Janne Hagnell tips med K-Fuel är bättre, eftersom du behöver mindre än 10% K-sprit i bensinen.
    Antingen du använda en ricin-baserad olja eller Triboron 2t-Koncentrat. Ricin-olja har nackdelen, att det inte tåler minusgrader.
    ( De smörjande egenskaperna reduceras vid minusgrader)
    Använda du Triboron 2T-Konzentratet, kan du blanda hur mycket som helst etanol i bensinen, men du måste anpassa dina munstycken till etanol.

    #200004
    sabbe
    Deltagare

    Jag skulle förvärma insugningsluften istället.

    Har själv fått en Weber utan förvärmning att frysa vid 12 plusgrader i fuktig luft.
    Man tappar lite effekt med förvärmd luft men det är det värt.

    Sabbe

    #200014
    rally
    Deltagare

    Inga problem med att köra med 10% etanol med Castrol 1 eller Triboron! Bra mycket billigare än K sprit som man dessutom får hälla i flera flaskor utav för att få samma effekt. Vi har kört med detta i skogen länge nu så det fungerar!

    /Fredrik

    #200019
    Dicst
    Deltagare

    Yeah yeah, härda ut, det går snart över. Om några veckor är det minusgrader på riktigt och då har all larvig fukt försvunnit.

    [Rösta på ”Mera-sjöis-partiet” nu!]

    #200090

    Det slog mig: bensinen idag är E05, dvs bensinen är utblandad med 5% etanol…. Borde inte det räcka för att motverka isbildning?

    Jag kör på Shell V-Power. Är den fri från etanol?

    /mikael

    #155126
    sabbe
    Deltagare

    När ST1 köpte Shells bensinstationer i Sverige 2010 förstörde de V-poiwer.
    bränslet var tidigare 99 oktan utan etanol men blev då 98 oktan med 5 % etanol.

    Jag har själv en tvåtaktsmotorcykel som kräver 100 oktan.
    har knappt haft igång den sedan 2010.

    Med 5 % etanol i bränslet behövs ingen extra förgasarsprit om man har förvärmd insugningsluft.

    Sabbe

    #200127
    rally
    Deltagare

    Med en 2T finns ingen anledning att köra med annat än 95 oktan. särskilt om du använder Triboron vilket du redan gör

    /Fredrik

    #200163
    stromso
    Deltagare

    Inom flyget är förgasaris en vanlig företeelse (och farlig)… Här kommer ett diagram från flyget som kanske kan intressera någon…

    #200199
    hubbe
    Deltagare

    Strömsö:

    Ett intressant diagram.
    Is bildas på de platser i förgasaren där förångning av bränslet sker, dvs. i emulsionsröret, vid spjället och i tomgångs hålen. En 1-förgasare motor är mer utsatta för isbildning än en 3-förgasare motor. Effektive medel mot isbildning är förvärmning av inloppsluften eller tillsats av 2% isopropanol eller metanol i bränslet.
    Att man bör använda etanol, för att förhindra isbildning i förgasaren, kunde jag inte hitta någonstans.

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 16 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng