Isträffen i Bergsäng 2012
Forum / Klubbinformation / Träffar & andra aktiviteter / Isträffen i Bergsäng 2012
- Detta ämne har 31 svar, 14 deltagare, och uppdaterades senast 2012-03-08 20:58 av
2t-larsson.
-
FörfattareInlägg
-
februari 1, 2012 kl. 18:08 #38881
gick åt ca 40 liter för mej! men oj va kul vi hadde, det gjorde du bra Lollo!
Anders
Troligtvis ramlagrena. Hade det varit vevstakslagren så hade det tagit stopp. Kolvbultslagringarna går ytterst sällan sönder. Sett 1St som var totalt skuren.
Men om du använder dig utav XP-Kolvar så glappar alltid kolven upp sig i godset eftersom kolven innehåller för lite kisel och då kan du få detta fenomen.
Men jag gissar att ni körde med standard kolvar?
Jag berättade ju om en utav mina kortnos 95:or där det inte fanns en kula kvar i båda mitten ramlagrena & då fick jag detta problem.Om någon undrar vad jag har svarat på så är det Anders inlägg i GT-Vev´s tråden som Dick ville att vi skulle fortsätta hålla i denna tråd
/Fredrik
Men om du använder dig utav XP-Kolvar så glappar alltid kolven upp sig i godset eftersom kolven innehåller för lite kisel och då kan du få detta fenomen.
Alltid och alltid, den statistiken behöver vi väl säkerställa mer, men visst har jag hört talas om det och jag vet att du har egna erfarenheter kring detta. Eftersom jag är nyfiken skulle gärna vilja höra mer om detta från någon annan källa utöver Fredrik.
Det aktuella inlägget från annan tråd:
Antagligen är det ett vevstakslager eller kolvbult som gått i våran motor också, brorsan har kollat mer noga och han säger att det ser ut som att kolven slagit i topplocket, det har blivit som en stansad ring i ytterkant på kolven, dvs där den tagit i toppen.
Kan det låta som att det är ett vevlager eller kolvbult?Men jag gissar att ni körde med standard kolvar?
Jag berättade ju om en utav mina kortnos 95:or där det inte fanns en kula kvar i båda mitten ramlagrena & då fick jag detta problem.Jo, ibland har man tagit isär motorer som haft i det närmaste tomma lager (vart tar kulorna vägen egentligen funderar man ju på?). Det är nog som Fredrik säger, för det är ju inte många tiondelar kvar till toppen om veven skulle töja sig något.
Jag vet att flera har haft samma fel. Men tyvärr vågar ingen stöta sig med XP för att alla är livrädda för att inte få något levererat överhuvudtaget.
Var hos Nille på Ultramotors & visade upp en XP Kolv. Enligt honom rena dyngan
Var sedan hos ENEM & Janne Carneborn utryckte exakt samma sakMina erfarenheter är att en kolvbult har glapp på 3mm & de andra 2 har glapp på 1mm
Stefan Segerljung har glapp på runt 1mm på samtliga
Bo (Ploppen) Pettersson hade glapp på mer än 1mm på samtliga. Minns ej siffran exakt.
Per Arne Sjöstedt har även han glapp i sina kolvbultar
Flertalet andra som jag har pratat med har samma problemSå det är bara att bedömma själva om det är bra grejer eller inte.
/Fredrikfebruari 2, 2012 kl. 23:39 #38976@Rally wrote:
Jag vet att flera har haft samma fel. Men tyvärr vågar ingen stöta sig med XP för att alla är livrädda för att inte få något levererat överhuvudtaget.
Hehe, jag har stött mig med dom så dom har heligt lovat att om jag beställer nått igen så ska dom tom bjuda mig på frakten, jag kanske skrämde upp dom små liven lite FÖR mycket 😀
Det är bara att stå på sig.Tack fredrik, ja det har varit lite oljud till och ifrån, men nu verkar det ha kommit ordentligt, så nu har vi bestämt att riva motorn och renovera den, eller brorsan rättare sagt, dock får jag nog hjälpa till lite antar jag, jag ska försöka mig på att fila lite mer i blocket, sen har jag sagt till honom att reedventiler är grejen, så det kan det också bli, efter att ha provat Dicks bil och kännt skillnaden så måste man ju bara ha såna, sen blir det förstås vevrenovering+ lite annat.
Var får man tag på reedventiler tro?
/Anders
@Rallysaaben wrote:
…sen har jag sagt till honom att reedventiler är grejen, så det kan det också bli, efter att ha provat Dicks bil och kännt skillnaden så måste man ju bara ha såna…
Var får man tag på reedventiler tro?Hehe, ja tom den svårflörtade militären
Lars2T var imponerad. Jag hörde ordet ”Björnmotor!” komma över hans läppar.Reedventiler finns i en massa olika utföranden och storlekar. Problemet är att hitta några som har lämplig storlek utan att det blir en helsikes massa modifieringar. De som hör till snöskoter och MC är oftast väldigt stora, medan de som hör till skotermoppar etc är för små.
XP säljer ju en komplett bolt-on-sats, den kostar ju pengar (precis som allt annat i livet). Där sitter det dubbla vespareeds på varje cylinder. Den första generationen hade tyvärr problem med reedflaps som gick av typ direkt, men jag antar att det är löst nu. (Truls bromsade 66 hästar med sin motor med XP-reeds vill jag minnas?) Den är ju fiffig på det viset att man kan använda original förgasare utanpå.
Jag har hittat ett eget recept som fungerar och det kan vi ta ett snack om nästa gång vi syns på isen. Sen vet jag om en massa andra fiffiga sätt att lösa det på oxå som jag kanske skulle använda om jag byggde igen, men det tarvar nästan att vi startar en ny tråd om det ämnet när det är dags att börja bygga. Räkna dock med att det kostar en frisk slant innan man gått i mål oavsett hur man än väljer att lösa det.
Det finns ett ganska stort utbud av grejer på skoterskrotar och på Blocket, men man kan så sitta och lägga pussel en lååååång stund för att få ihop det man vill ha. Allt passar ju inte ihop funktionellt även om det passar ihop rent fysiskt, vilket ibland syns i annonser där det säljs tappade sugar…
Men som sagt, det är nog en helt separat diskussion för en annan tråd.
Ett hett tips är att inte köpa Reedventils motorn som är till salu här på hemsidan. Jag har sett den live & det är ett gammalt 80-tals yxbygge.
Jag hörde även traktor……..
Det tråkiga med reedventiler är att motorn känns som en 4-taktare = den känns rätt tråkig även om det är fränt med kraft på alla varvtal.
Jag tycker mycket utav tjusningen med 2T motorn försvinner men smaken är ju som baken.
/Fredrik
@Rally wrote:
Jag hörde även traktor……..
Haha, touché! 😆 Men visst gör det gott över hela registret?
Men man har väl inte bara en motor, man har ju olika motorer lämpade till olika uppgifter. Du Fredrik har ju även lyxen att ha en hel bil till varje uppgift! 😀Vill Poängtera att utformningen på XP kolven är det absolut inget fel på men kvaliten & materialvalet är riktigt dåligt. Venolia är inte ett högsta kvalitets märke.
Kanske har jag ett gäng bilar för olika önskemål men som alla vet så tar många bilar mycket tid att hålla ordning på så jag har under en tid försökt minska ner på både bilar samt delar. Efter sista sålda ”behållar bilen” så känns det som om resten får vara kvar. Dessutom har jag gett mig själv inköps förbud för bilar och nu har tagit nytt personligt rekord i hur länge.
Hur som helst så var denna helg hur kul som helst och jag är mycket glad att jag fick möjligheten att deltaga.
Med ordning på bromsar & koppling samt fastsatt stol undrar jag om inte Dicks bil skulle ha varit snabbast på isen denna helg
/Fredrik
februari 3, 2012 kl. 20:27 #39020@Rally wrote:
Det tråkiga med reedventiler är att motorn känns som en 4-taktare = den känns rätt tråkig även om det är fränt med kraft på alla varvtal.
Faktiskt har du lite rätt där, man får lite 4-taktskänsla, men det är just det där att i tex en kurva så är det så härligt när kraften finns där när man ska gasa sig ut ur svängen, men som sagt jag förstår vad du menar, och det ligger något i det.
/Anders
februari 4, 2012 kl. 18:40 #39093Ja det var en väldigt rolig och njutbar dag ni fixade till på sjön.. fick se många fina saabar 🙂 efter att Lollo skjutsade mig några varv insåg jag att jag nog måste köpa mig en gammal 2taktare 🙂
så,nästa vinter kanske det är blårök hemma hos mig med. hehe.
Faktiskt så kan man ha för många saabar. Det är sanning det 🙂
Web-versionen av artikeln i Motorbilagan i dagens NWT. Tyvärr saknas lite bilder som finns med i tidningen.
http://www.nwt.se/mera/motor/article1059116.ece -
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.