Jag har köpt en Sonett!

Forum Modellspecifika forum Sonett Jag har köpt en Sonett!

Detta ämne innehåller 14 svar, har 11 deltagare, och uppdaterades senast av 2007-04-24 18:56.

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 15 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #15599

    mats a
    Deltagare

    Va häftigt! Visserligen ska lacken ses över och koppling och bromsar behöver en sån där stilleståndsöversyn – men ändå… Och priset var ca hälften av det intervall som sonettklubben anger som rimligt.

    Jo förresten, det är en III:a från 1971.

    #103353

    Bengt Åkesson
    Deltagare

    Trevligt med ännu en Sonett i ”närområdet”. Lycka till!

    /B

    #103376

    exceller8
    Moderator

    vi vill se bilder! :worshippy:

    #103377

    Välkommen i gänget!

    #103388

    john gt
    Deltagare

    70 & 71 enligt mitt tycke den finaste sonett 3an.

    John.

    #103414

    mats a
    Deltagare

    När jag forskar lite runt Sonetten blir jag inte klok på ett par saker:
    1) Björn-Eric Lindh skriver i sin bok att 1700-motorn (ja, det är en åm 71) har lägre komp än standard-17M för att motsvara effekten hos 1500-motorn. Är det då topparna som är annorlunda eller är det stakarnas längd eller månne kolvhöjden som styr detta?
    2) Jag har för avsikt att bygga en vassare 1700-motor och hänga i och spara originalmotorn. Ryms en weber 32/36 med kromad luftfilterkorg under huven eller är man hänvisad till original?
    3) Idag är bilen omlackat röd, vilket torde betyda Bajaröd, men originallacken som anas vid rutlister etc visar en brunorange ton. Är det Burnt Orange? Men fanns det 1971? Själv är jag hemskt svag för midnattssolsgul. Inför en behövlig omlackering: Vore det helgerån att lacka bilen gul? Åsikter, tack.
    4) Bilen är som sagt 1971 men har en grill med de tre horisontella ribborna. Lindh säger att ribborna försvann 1971, Sjögren att det var 1972. Vad anser/tror/vet du?

    Tack för svar.

    #103416

    Tomas Rosendahl
    Deltagare

    Grattis till nya bilen,

    Kan kanske ge några svar.

    1) Kolvarna är annorlunda. Jag tror däremot att vevaxlen är vanlig 1700.
    2) Du kan använda Weber DGV 32/36 (manuell choke) eller DGAV 32/36 (automatchoke). Misab har kromade luftfilter 6032. Normalt är dom 50mm höga men det går att specialbeställa 40mm höga också. Jag vet inte hur kritiskt det är med höjden på Sonett III men på Sonett V4 passar det precis. Vill du använda manuell choke så har Misab wire för det också.
    3) Sonett karossfärger
    4) Ribborna försvann efter årsmodell 1971. From 1972 är det nya grillen.

    #105499

    mats a
    Deltagare

    Och nu har jag precis kommit hem. Jag lastar av imorgon. Är det sant? Är den min? Går den att köra?. Svaren på de frågorna är i den ordning de ställts: Ja, ja och nej, inte än.

    #105501

    sonettbjorne
    Deltagare

    Grattis, va grymt, kan nästan ana hur det känns, sitter och väntar på min… känns som en evighet…

    #105502

    lsoderlund
    Deltagare

    Ser ju riktigt fin ut, grattis till ett bra köp!

    http://saab99tt.blogspot.se/

    Saab 99, Saab 900 och förhoppningsvis snart en TT

    #105530

    weggen
    Deltagare

    Grattis till en till synes fräsch bil! (Säkert fräsch för övrigt också)

    Är det en 2.8a som dragbil :)?

    Mvh

    #105533

    På Olas Sonett III 1970 monterade vi en Weber 32/36 DGV med kromat filter. Tror det var ett std-filter från Misab. Det funkade bra. Ska kolla höjden när jag passerar garaget. Fick ju dra in en Wire för manuell Choke, men det är ju en baggis. Föredrar manuellt 😀

    Och än en gång; välkommen i gänget. Den ser ju fin ut på bild!

    #105537

    emul
    Moderator

    Den ser otroligt fräsch ut!

    Dags att flytta tråden till projektdelen snart, eller vad säger du Mats?

    Vad gäller färgval – jag är hemskt förtjust i bilars originalfärger, det har sin charm för mig. Ett alternativ som jag – helt personligen – tycker är ok är färger som fanns på bilar av samma årsmodell. Har sett en Sonett V4 i pastellorange en gång, skaffar jag mig en så skulle jag hemskt gärna ha den i denna färg, så otroligt cool. Skulle matcha V4ans pastell! 😉

    #105543

    mats a
    Deltagare

    Plåtar vid värmepaketet avslöjar en originalfärg som är klarorange. Lacken är fantastiskt flammig och karossen är klumpigt lagad och lacken lagad med pensel och knallröd färg. En dörr är toreadorröd, i övrigt är bilen klarröd (=baja-röd). Karossen är kantstött och den vita glasfibern tittar fram här och var.

    Den är mycket ombyggd och instrumentpanelen är full av hål efter gamla knappar. Det här kommer att ta tid.

    Jag fortsätter under ”Projektbilar”. Titta in där, jag kommer att ställa mycket frågor.

    #105633

    mats jonsson
    Deltagare

    Hmm. Motordiskussioner. Taunus 17M och 17M Super.. Saabs 1700-motorer för USA, inklusive alla sonetter, har sänkt kompressionsförhållande och detta är förändrat genom kompressionshöjden på kolvarna. Taunus hade inte ”zerodeck-kolvar” i några motorer mig veterligt.

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 15 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng