Joint de pare brise 99

Forum / Modellspecifika forum / 90/99 / Joint de pare brise 99

  • Författare
    Inlägg
    • oktober 7, 2025 kl. 14:11 #524013

      Bonjour

      Je cherche un joint de pare-brise AVANT pour ma 99 de 1974 CombiCoupé. Neuf ou occasion très bon état. Merci. Dominique (France).

       

        oktober 7, 2025 kl. 16:31 #524028

        Hej. Mina kunskaper i franska är tyvärr bristfälliga men jag uppfattar det som att du menar gummilisten runt vindrutan. Om ingen här på forumet har något att sälja eller vet var man kan köpa listen så är ett tips att kolla på bilskrotar exempelvis via Bildelsbasen.se

        Bonjour. Je crois vous voulez dire ”Gummilist runt vindruta ”. Si personne ne sait ici, peut-etre Bildelsbasen.se

        Mvh Bengt

          oktober 7, 2025 kl. 17:08 #524029

          Oui c est le joint en caoutchouc que je cherche. Merci.

          PS:

          Comment joindre une photo à mon message?

            oktober 7, 2025 kl. 18:07 #524030

            Bonjour

             

            Le club ne propose pas de joints d’étanchéité pour le pare-brise de cette voiture. Le meilleur conseil que je puisse vous donner est de consulter http://www.bildelsbasen.se. Il existe de nombreuses casses automobiles en Suède. Je ne trouve pas de joints d’étanchéité pour le moment, mais je les consulte régulièrement. Il existe également des groupes Saab sur Facebook.

             

            Traduit avec Google Traduction

             

            Hej

            Klubben har inga tätningslister till framrutan på denna bil. Det bästa tipset jag kan ge är att leta på på http://www.bildelsbasen.se
            Det är ett stort antal bilskrotar i nätverk här i Sverige, jag hittar ingen gummilist just nu men titta efter med jämna mellanrum.

            Annars finns det ju Saab grupper på Facebook.

            Översatt med Google translate

            SAABoholic

            96 -64 grå trubbnos
            96 -73 blå
            95 -74 Indisk gul // Står på bakhjul & 2 pallbockar i garaget, riktar just en gammal krockskada.....
            96 -76 gul/beige
            96 GL Super -79 Alabastergul // Står och väntar på sin tur utanför garaget
            96 GL Super -79 Alabastergul // Min dagliga bil
            9-5 Linearsport Sp -03 manuell // Vintersläden
            9_3 TTID AERO -08 Metas favoritbil

              oktober 7, 2025 kl. 18:33 #524031

              Du kan bifoga bilder med knappen ”välj fil” .Comment joindre photo:  ”välj fil”

              Mvh Bengt 20251007_182635
              20251007_182416

                oktober 7, 2025 kl. 23:09 #524035

                Bon soir!

                Je ne parle pa Franciase, Pardon!

                I am renovating an pretty early SAAB 99, namely a model from 1973.  My window rubber gaskets looked awful and the front window shield broke into peaces when lifted out.  My guys doing the metal sheet work gave me the awful rubber gaskets to ”clean” and said ”you do it”. They were full of glue and other  stuff. It took hours and hours to remove the glue etc (all stuff were used from petrol to water and detergents.. .. using a small Swiss army knife) . The rubber was elastic though.  The gaskets could be reused. The new parts are the glass and the plastic-aluminium strips. The locking strips can be bought from the Svenska Saabklubben (SSKR). The window shield can actually be bought from SSKR to (but the one they offered was with a green tone .. typical in SAAB 99T). There is a Swedish firm which is producing window shields on demand also for SAAB 99. I bought mine from them. Just now I do not have the name of the (small) company.

                So – bottom line –  do not throw away old ugly gaskets if you have them. They often miracously survive.

                Good Luck!

                Best Regards

                Adam

                Mvh Adam Zdunek
                SAAB 99L 1973 2D Veronagrön
                SAAB 900S 1991 3D Talladegaröd
                SAAB 99GLi 1981 2D Blåmetallic

                1 användare tackade författaren för det här inlägget.
                  oktober 8, 2025 kl. 08:53 #524036

                  OK merci beaucoup.

                    oktober 8, 2025 kl. 08:56 #524037

                    20250924_160005

                    Ma SAAB 99 (projet n°5)

                    1 användare tackade författaren för det här inlägget.
                      oktober 8, 2025 kl. 08:58 #524039

                      Mon carrossier l a jeté!!!

                        oktober 10, 2025 kl. 20:07 #524113

                        Bonsoir,

                        Peut-être une possibilité de trouver de l’adaptable sur ce site  ?

                        https://www.enpi-retro-auto.com/230-joints-d-etancheite

                        Cdlt

                        Fred

                      • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.