Joint de pare brise 99
Forum / Modellspecifika forum / 90/99 / Joint de pare brise 99
- Detta ämne har 9 svar, 5 deltagare, och uppdaterades senast 2025-10-10 20:07 av
Frédéric CHIMENTI.
-
FörfattareInlägg
-
oktober 7, 2025 kl. 14:11 #524013
Bonjour
Je cherche un joint de pare-brise AVANT pour ma 99 de 1974 CombiCoupé. Neuf ou occasion très bon état. Merci. Dominique (France).
oktober 7, 2025 kl. 16:31 #524028Hej. Mina kunskaper i franska är tyvärr bristfälliga men jag uppfattar det som att du menar gummilisten runt vindrutan. Om ingen här på forumet har något att sälja eller vet var man kan köpa listen så är ett tips att kolla på bilskrotar exempelvis via Bildelsbasen.se
Bonjour. Je crois vous voulez dire ”Gummilist runt vindruta ”. Si personne ne sait ici, peut-etre Bildelsbasen.se
Mvh Bengt
oktober 7, 2025 kl. 17:08 #524029Oui c est le joint en caoutchouc que je cherche. Merci.
PS:
Comment joindre une photo à mon message?
oktober 7, 2025 kl. 18:07 #524030Bonjour
Le club ne propose pas de joints d’étanchéité pour le pare-brise de cette voiture. Le meilleur conseil que je puisse vous donner est de consulter http://www.bildelsbasen.se. Il existe de nombreuses casses automobiles en Suède. Je ne trouve pas de joints d’étanchéité pour le moment, mais je les consulte régulièrement. Il existe également des groupes Saab sur Facebook.
Traduit avec Google Traduction
Hej
Klubben har inga tätningslister till framrutan på denna bil. Det bästa tipset jag kan ge är att leta på på http://www.bildelsbasen.se
Det är ett stort antal bilskrotar i nätverk här i Sverige, jag hittar ingen gummilist just nu men titta efter med jämna mellanrum.Annars finns det ju Saab grupper på Facebook.
Översatt med Google translate
SAABoholic
96 -64 grå trubbnos
96 -73 blå
95 -74 Indisk gul // Står på bakhjul & 2 pallbockar i garaget, riktar just en gammal krockskada.....
96 -76 gul/beige
96 GL Super -79 Alabastergul // Står och väntar på sin tur utanför garaget
96 GL Super -79 Alabastergul // Min dagliga bil
9-5 Linearsport Sp -03 manuell // Vintersläden
9_3 TTID AERO -08 Metas favoritbil
oktober 7, 2025 kl. 18:33 #524031Du kan bifoga bilder med knappen ”välj fil” .Comment joindre photo: ”välj fil”
Bon soir!
Je ne parle pa Franciase, Pardon!
I am renovating an pretty early SAAB 99, namely a model from 1973. My window rubber gaskets looked awful and the front window shield broke into peaces when lifted out. My guys doing the metal sheet work gave me the awful rubber gaskets to ”clean” and said ”you do it”. They were full of glue and other stuff. It took hours and hours to remove the glue etc (all stuff were used from petrol to water and detergents.. .. using a small Swiss army knife) . The rubber was elastic though. The gaskets could be reused. The new parts are the glass and the plastic-aluminium strips. The locking strips can be bought from the Svenska Saabklubben (SSKR). The window shield can actually be bought from SSKR to (but the one they offered was with a green tone .. typical in SAAB 99T). There is a Swedish firm which is producing window shields on demand also for SAAB 99. I bought mine from them. Just now I do not have the name of the (small) company.
So – bottom line – do not throw away old ugly gaskets if you have them. They often miracously survive.
Good Luck!
Best Regards
Adam
Mvh Adam Zdunek
SAAB 99L 1973 2D Veronagrön
SAAB 900S 1991 3D Talladegaröd
SAAB 99GLi 1981 2D Blåmetallic1 användare tackade författaren för det här inlägget.
oktober 8, 2025 kl. 08:56 #524037Ma SAAB 99 (projet n°5)
Attachments:
1 användare tackade författaren för det här inlägget.
oktober 10, 2025 kl. 20:07 #524113Bonsoir,
Peut-être une possibilité de trouver de l’adaptable sur ce site ?
https://www.enpi-retro-auto.com/230-joints-d-etancheite
Cdlt
Fred
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.







