jubbe frågor

  • Detta ämne har 15 svar, 12 deltagare, och uppdaterades senast 2006-11-22 21:14 av Anonym.
Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 16 totalt)
  • Författare
    Inlägg
    • november 21, 2006 at 17:23 #15139

      Hej,

      detta må vara en korkad fråga, men….

      Jag har fått fatt i en Jubbe -80, komplett, med endast en tidigare familj som ägare. Enligt besiktningsprotokoll, serviceböcker m.m. så har den endast gått drygt 8000 mil. Inredning och motor ser mycket bra ut, men karossen är väl i det närmaste slut, då den stod olyckligt “parkerad” på en gräsmatta i 7 år… Hur går man bäst tillväga för att rädda bilen? Ska man lappa o laga, eller ska man byta “skrovet” på den. Om man ska byta, finns det några specifika plåtar o så, typ med nummer på som man kan flytta över, eller… Vill ju helst bevara bilen så gott det går, men enligt en lokal bilplåtslagare blir det ohyggligt dyrt och/eller inte så snyggt att lappa…. Hjälp!

        november 21, 2006 at 19:32 #100239

        Jag är inte expert men det låter som en bra ide att hitta ett bra objekt och flytta över plåtarna med chassinummer.
        Som sagt jag är inte expert men en lappad bil är ju aldrig kul och en helt annan bil är ju inte hellet kul. Se det “nya” skrovet som en ekonomiplåt. hehe

        MVH

        '- 9-3 Aero 2,8T XWD TX Edition, Hirsch Performance -10
        - 9000 CC 2,3 Turbo 16 Sport -91 när det är sommar
        - 96 GL V4 Super -79 när vägen svänger
        - 90 T16 -87 när jag ska överraska

          november 21, 2006 at 20:05 #100240

          Jag undrar varför det kallas “Jubileumsmodell” när en epok går i graven som i fallet med 96:an 1980.

          Om jag får tycka till så renovera med känsla, det finns inte så många Jubbar -80 och du verkar ha tillgång till bilens historia också. Det finns säkert en friskare kaross att få tag på nånstans som du kan plundra på plåt till din Jubbe. Tyvärr så rostar väl samtliga på i stort sett samma ställen men det kan ändå vara enklare än att knacka själv.

          Jag undrar om inte din lokale bilplåtslagare kanske bara saknade lust att ta jobbet, det kan vara svårt att renovera med hjärtat om man har renovering som sitt levebröd, det har jag full förståelse för.

            november 21, 2006 at 20:06 #100241

            men molte ska du inte fixa själv, ska du lämna bort?
            Allså allt går ju att lappa om man har stora plåtar och bra verktyg. Allt undertill i golvet är ju faktiskt en skitsak att fixa, trösklar osv det är ju raka plåtar och enkla veck, bara att kapa bort lite i taget och se hur det sitter i hop sen laga så stora bitar i taget som möjligt i rätt ordning.
            Lappade ihop en 30 år gammal Alfa Spider, fanns nästan inget golv och inga hjulhus bak kvar och det fom var lagat kunde det ligga tre-fyra lager plåt på så det var bara stora kapen som gällde och börja från skrach fixa nya U balkar och allt, inte så dyrt men det tog tid.
            Min Räserbajs fick en fulomgång nu i höstas med bortkapade plåtskjok från en donator bil så fixa de jag nedre sidoplåtar bakom dörrarna och stötdämparfästen bak, golv och tröskel blev vanlig plåt från mekonomen, inte så fint inte så orginal men gör sitt jobb, allt hänger på vad du vill med bilen.

            Vill du ha en så äkta jubbe som det går ska du laga sen beror det på ambiutionen om du ska ställa ut eller bara vara nöjd med att det är helt finns ju ekonomiplåtar också, utanpåverket kan ju fixas fint, om du har fel krökar eller skarvar inne i hjulhusen vem bryr sig, inte jag i alla fall.

              november 21, 2006 at 20:24 #100242

              Jag ser inget moraliskt problem med att byta kaross om en bil är för dålig för att man ska ge sig på att svetsa den. Blir bilen mer äkta för att man har lagt ner en hel vinter med svets och plåtverktyg?? Bättre att ta genvägen och skifta chassinummer i stället för att tappa orken och ta en genväg med spackel..

                november 21, 2006 at 20:34 #100243

                Nja moraliskt, men en del gubbar som det står SBP på kanske blir gnälliga, och börjar kolla nitiskt på allt.

                  november 21, 2006 at 20:45 #100244

                  Får man inte använda hur stora ekonomibitar man vill .
                  Det är ju helt klart en poäng, man ska kanske inte uppmuntra till karossbyte eftersom det inte är populärt hos SBP. Men det skulle rent hypotetiskt vara en praktisk lösning.

                    november 21, 2006 at 21:42 #100245

                    Tack för allt gensvar!

                    Någon sa till mej att SBP, som vi tydligen hackar lite på, var helt ok med att man bytt en hel front eller akter om bilen varit tex krockad… vad är skillnaden egentligen… låtsas att den blev krockad både fram o bak mellan två besiktningar så kanske de inte har något problem med det, eller? Och om det görs på ett snyggt sätt, om jag behåller allt typ motor vxllåda, inredning, hjulupphängningar osv…. sitter bilens själ i karossplåten, eller får man med tillräckligt för att det ska räknas???

                      november 21, 2006 at 22:18 #100246

                      Noga räknat så finns det vissa procent av en bils originalkaross man får byta innan identiteten anses förverkad men det dom inte vet lider dom inte av och så länge ingen idkar karsossbytar verksamheter på olagliga grunder tror jag inte man behöver oroa sig. Jag kan nog lova att ingen på SBP skulle göra nå djupare efterforskningar iallafall………Möjligen om han hittar rostlagningar som han gjort själv på en bil han tidigare skrotade………

                        november 21, 2006 at 23:07 #100247

                        he he, det kunde ju vara lite lustigt till och med!

                          november 22, 2006 at 16:43 #100248

                          Har för mig att det ska finnas kvar som minst 10% av orginal bilen. Detta betyder ju dock att har man en fin orginalbil kan man ju få 10 stycken om man vill……..

                          /Lars

                            november 22, 2006 at 19:13 #100249

                            Per-Erik,du ringde mig för ett par veckor sedan ang. en donatorbil!
                            Tog hem eländet för inspektion men tyvärr-de delar som du behöver var helkass!! När den ändå stod på släpvagnen så tog jag den direkt till skroten.Redan pressad för att återuppstå som armeringsjärn! MVH/KG

                              november 22, 2006 at 19:22 #100250

                              Jag kan ev hjälpa dig med en donator kaross, en 78:a som är svetsad, motor och låda finns, dock kommer bromsar mm att saknas. Karossen är rostlagad. Ev går det att köpa till 4 nya plåt skärmar. Det blir ett lätt renoveringsobjekt då.
                              Bifogar bild på min jubbe kaross.

                                november 22, 2006 at 20:10 #100251

                                Jag har en rostfri 78:a kaross till salu! Norrlandsbil = aldrig rostlagad & den verkar vara helt befriad ifrån ttidigare rostlagningar så den ärett perfekt ämne för ett karossbyte.

                                Micke! Din Jubbe ser ut att vara i ett normalt Jubbe skick!!

                                /Fredrik 070-587 88 01

                                  november 22, 2006 at 20:11 #100252

                                  Att det heter jubileums modell är ju enkelt den är ju 20år,96an började tillverkas 1960 och slutade 1980

                                Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 16 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.