justera bromspedalen så bromsarna inte ligger an

Forum Modellspecifika forum 95/96 V4 justera bromspedalen så bromsarna inte ligger an

Detta ämne innehåller 33 svar, har 10 deltagare, och uppdaterades senast av 2009-12-29 10:20.

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 34 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #20774

    Hej!

    Märklig upptäckt idag: Bromsarna ligger an då bromspedalen är i högsta läget men då jag trampar ner den 2cm släpper bromsarna! Trampar jag längre bormsar de som vanligt. Hur det är möjligt begriper jag inte men jag tänkte släppa-efter stötstången (och hoppas att det inte börjar läcka bromsvätska). (Har bytt bromsslangar, plockat isär bromsok, bytt bromsvätska och luftat systemet).

    I instruktionsboken står det hur man justera spelet i bromspedalen men i verkligheten var det betydligt svårare. Hur bär man sig åt för att komma åt den ”6-kantiga delen” på stötstången? (Damasken som sitter inne i kupén går inte att rubba.)

    Tacksam för hjälp!
    /Magnus

    #145282

    Morten S.
    Moderator

    Hei!

    Hva slags bil og årsmodell er det snakk om?

    Been a Saab owner since 1987.
    I have owned at least 30 Saabs, mainly older Saabs.
    Today I have:
    1960 93F
    1967 96 Monte Carlo 850
    1974 96 "rally car"
    2007 9-3 SC

    #145285

    Jag glømde skriva att det er en 96:a v4 från 1974.

    #145298

    Gummidamasken i kupén täcker en tjock cylinder vilket inte alls ser ut som de fina bilderna i verkstadsmanualen. Knäpper lite kort imorgon som jag lägger upp här.

    #145301

    stefan
    Deltagare

    har du en 74 så torde det enda du ser i kupen vara bromsservon? Det är extremt sällan spel ändras på sånt så anliggningen torde bero på nåt annat.

    #145328

    Har precis konsulterat en erfaren (=gammal) rallybilsmekaniker som aldrig hört något liknande. Han tipsar om rengöring av allt med start i huvudbromscylindern. Dax att beställa en reparationssats alltså.

    #145614

    Mysteriet fortsätter! Huvudbromscylinder och alla komponenter var perfekta. Inte en skråma i loppet och alla delarna hela och fina. Inga igentäpta hål heller. Korrosion i loppet fick jag tips att se upp med men det fanns alltså inte.

    När allt var ikopplat igen gick tomgången på betydligt högre varv?!? Hur sjutton gick de till? Gissar att det har med vacuumslangen att göra.

    Bromsarna beter sig som de gjorde innan helgen, dvs ligger an då pedalen är uppe men släpper om den trycks ner 2cm. Varkstadshandbokens beskrivning av hur man justerar pedalen är alltså inte möjlig på min modell (1974).

    Ingen som har några tips?

    Det jag funderar på nu är att helt enkelt tillverka en spacer till kopplingen mellan pedalen och bromscylindern. Självklart vill jag egentligen hitta det egentliga felet men mitt tålamod med bromsarna börjar ta slut.

    #145624

    saabfjollen
    Deltagare

    Jag har en saab 99:a från 1982 och en dag förra året så börjar min bil bromsa och den börjar bromsa rejält så jag får växla ner men efter några hundra meter till så får jag svänga ut i väg-grenen och nu går det inte rubba bilen och det ryker från alla 4 hjulen.Jag hade en halv kilometer kvar tills jag var hemma…Jag lät bilen vila i 20 minuter kunde sedan fortsätta färden en bit till och sedan började den bromsa igen. Så höll det på hela vägen hem. Bytte broms-servon direkt och felet var löst.Om detta kan vara ett tipps i rätt riktning för dig kan jag som glad ”amatör” inte vara säker på. Mvh Magnus

    #145628

    William
    Deltagare

    jag har ingen aning om felet, men av det du beskriver skulle jag testa att ta loss vakum-servoslangen och plugga den med nåt lämpligt för att se om det hjälper mot tomgången samt även se om nånting ändras med bromsarnas anliggning (lär bli tungtrampat också visserligen… :P) 🙂

    #145629

    Numera är jag själv bara ”amatör”. Alltså inte glad.

    Bromsservobyte köper jag. Men hur i helsike får man tag i en sådan?

    #145873

    Räddaren i nöden Ingvar K hade en bromsservo som jag satte i (efter slipning och lackning). Huvudbromscylindern som satt på servon fick också sig en genomgång eftersom jag ville inte chansa med den jag hade. Min gamla är genomgången men såg redan ut som ny (bilen hade ju bara gått 3000mil då jag köpte den). Ingvar gav mig även backventilen till vacuumslangen till motorn.

    Eftersom jag alltid vill veta vad som orsakar problemen:
    Min gamla bromsservo var lite sladdrigare i stången till huvudcylindern så jag misstänker att problemet var ett glapp som gjorde att servon inte gick tillbaka helt och att lätt tryck på pedalen släppte vacuumet och lät fjädern i trycka tillbaka huvudcylindern. [vad tror ni om den förklaringen?]

    Jag har lärt mig att det lönar sig att plocka bort så mycket som möjligt innan man börjar pilla med de svåråtkomliga delarna. Fy f-n vad jag har kämpat med diverse oåtkomliga skruvar. Speciellt de inne i kupén (jag ville inte ta bort alla pedaler vilket var dumt). Jag skriver en hel del tillägg om detta i verkstadshandboken som jag kan lägga in här i forumet.

    Som tack till Ingvar är mitt mål att hitta en delad rattstång til hans renoveringsprojekt. Om någon har en sådan över så säg gärna till. (Och tack till alla som hört av sig med råd och delar)

    [för att minnas vad jag fixat har jag börjat lacka delarna in motorrummet. kanske inte ser så snyggt ut just nu men i framtiden kanske…]

    #145876

    soulmannen
    Deltagare

    har inte lagt märke till denna tråd hmm men detta var intressant så det var bromsservon som var boven i dramat,,????? funkar det helt ok nu?????
    jag har precis samma symtom på min 95 -77 att bromsarna ligger lite ann hela tiden ända tills jag trycker ner pedalen lite.
    jag har ocskå bytt allt annat men inte bromsservon.

    #145877

    I verkstadshandboken hittar man inte mycket förutom en genomskärningsbild av servon. Jag ska skriva ner allt jag haft problem med under bytet medan det är färskt i minnen. Lägger upp en fil med det här i tråden.

    En bra bit information är att alla bromsservon verkar passa till alla modeller.

    #146731

    Man ska inte ropa hej… men hur många gånger har man inte gjort det.

    Fick ordning på bromsarna och har testat flera gånger med bilen uppallad. Motorn har låtit bra och allt har varit toppen. Idag satte jag på hjulen för att köra en sväng runt kvarteret. Direkt jag startat motorn lyser lampan som varnar för läckande bromssystem. Jag kollar om det läckt men det har det inte. Sedan känner jag att spelet på bromspedalen är väldigt stort.

    Det pyser kraftigt där servon kommer in i kupén då jag trampar ner pedalen. Varvtalet pendlar kraftigt vid pedaltrampning och motorn låter som en måsdj-vel fastnat i den när jag varvar. (fläkremmen antagligen)

    [Djup suck] Ingen besiktning denna vecka heller alltså. Pluggar vacuumslangen och börjar om imorgon.

    #146738

    enor
    Deltagare

    Bromsvarningslampan i V4 varnar INTE för läckande system, den registrerar bara att pedalen gått längre ned än vanligt. Mekanismen för detta är ganska känslig och kan lätt aktiveras bara av en hård panikbromsning.

    Om du hållt på och luftat och grejat, har du säkerligen trampat pedalen i golvet och då har du utlöst denna kontakt (som du måste återställa manuellt). Sitter nere vid pedalerna.

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 34 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng