Kamaxlar för rally

Forum / Övrigt / SSR / Kamaxlar för rally

Forum / Övrigt / SSR / Kamaxlar för rally

Visar 11 inlägg - 16 till 26 (av 26 totalt)
  • Författare
    Inlägg
    • augusti 2, 2009 at 17:18 #143471

      Goda föregångsexempel är alltid positivt… 😉

      fuling wrote:
      Fakta på detta forum??? Då det gäller mer än färg, märken och dekaler och gjort som man ALLTID har gjort.
      Tror du på det själv Per?
        augusti 2, 2009 at 19:07 #143477

        Här kommer lite test fakta.

        Dom sk granada kolvarna är använda i både rally och folkrace troligtvis rallycross också.
        Men i 99 a motorn. Jag vet inte om ngt kört av vevstakarna pga av kolv vikten.

        Men det finns fall där ringlandet har gett vika. Pga av för högt komp.
        Troligtvis över 12:1. Med standard folkrace kam. ca 280 grader 11 – 12 mm lyft. nockvinkel 110 – 106 grader.

        Folkracebilar varvas mkt mer än 6500.

        Sen förstår jag inte hur det är möjligt att använt kolvarna i en 99a Grp A sugmotor rallybil. Utan att fuska.

        Niklas

          augusti 2, 2009 at 19:28 #143481

          99an har kralligare vevstakar men mer slag så man får andra belastingar vid samma varvtal.

          ringlandet=kolvringar?

            augusti 2, 2009 at 19:40 #143483

            Nu blev jag mycket gladare. Så skall det se ut! 🙂

              augusti 2, 2009 at 19:58 #143485

              Kolven gav vika vid kolvringarna.

              Det kan säkert varit spik inblandat.
              Problemt försvann vid komp. sänkning.

              Men rekomendationen jag fått är att inte köra för högt komp.
              Med dessa kolvar.

              Niklas

                augusti 2, 2009 at 20:26 #143487

                Martin, jag har bilivit musslan pga klematet här.
                Jag är possetiv instäld för att vara mussla 😉

                Sen finns det andra fenomen som gör att kolvarrings-spår att ger sig, särskilt på icke race kolvar.

                Sen får vi väll se om det dyker upp någon vikt på en 93mm granda kolv.
                Jag är tveksam till att det gör det.

                  augusti 2, 2009 at 20:52 #143490

                  Hej, Jag har använt lite olika kolvar i rallybilen, först åkte jag med granada 93mm kolvar de vägde 725g, sen åkte jag 92mm smidda mahlekolvar de vägde 573g och just nu
                  sitter det 93mm kolvar i från saab 900 2,1 de väger 680g.. vikterna är med bult och ringar, orginal 1700kolvar väger runt 630g.

                  Har kört av en vevstake och det var faktiskt med de lätta kolvarna men man vet ju inte
                  riktigt hur mycket en ca 30år gammal stake varit med om i sina dagar.
                  men helt klart så ska det ju vara bättre med lättare kolvar..

                  När jag åkte v6 kolvar så hade jag v4 vevstakar men många låter nog v6 staken
                  sitta kvar ihop med kolven och den är ju grövre för att tåla vikten bättre men
                  då ska man ju tänka på att v6 staken väger ca 65g mer så de blir ju säkert
                  mer påfrestning för veven istället +effektförlust..

                  angående kammar har jag provat R2, TG 258 och just nu sitter en nyutvecklad Kent P33 i bilen, alla verkar ha ungefär samma karaktär effekten vänder ganska tidigt, jag drar
                  sällan längre en till 6500-7000varv men det beror säkert mycket på de långa insugen..

                  // Fredrik

                    augusti 2, 2009 at 21:41 #143492

                    Trevligt med lite data. :thumbup:

                    En WV bubbla kolv 92mm väger 490gram, sitter sådan i min snurra.

                    V6 stakaran så säger väll ryktet att det vara dessa saab använde.

                    Alla desa vikter, + det jag redan hadde, säger mig att jag tror ännu minder på att det är kolvvikten som är huvudproblemt att stakrna går av.
                    Standard kolvar är gjutna och race kolvar är smidda.
                    Det som säg att kolvringrna blir för tunga så de juckar upp spåren i kolvrna när man varvar för mycket. En race kolv brukar ha smalare kolvringar, lättre. + att jag gissar matrialet i själva kolven är bättre.

                    ja det finns rätt mycket att hämta genom att opetimera insug och grenrörslängderna.

                    Så Per, jag tror du kan vara lugn. Men varav mer än 7000 tror jag inte ger så mycket i din snurra. Om jag mins vad det var rätt.

                    KimpanRally:
                    Du har väll möligvis inga bromspapper för de olika kammarna?
                    Siffermupp som jag är så vill jag se skilnden.

                      augusti 2, 2009 at 22:24 #143494

                      har tyvär inte pappret här just nu, men har bara bromsat med tg kammen i den motorn 92mm kolvarna satt men vi såg när vi tagit ner motorn att den hade slirat på kopplingen över ca 6200 (kurvan dyker då) så toppeffekten stämmer ju inte men va mkt fin kurva dock inte så jättemycket effekt
                      va ca 130hk där runt 6000 och har för mig att maxvrid va strax över 160nm vid 5000varv..

                      har pratat med några firmor som har rullande landsväg och det verkar ju som att dom
                      räknar väldigt olika effektförluster så jag jämför inte så mycket hästar längre,
                      viktigare med lättkörd kurva, har sett papper på t ex 2st motorer med 8,3s kam och det skiljde mycket effekt på lägre varv jämfört me de nyare profilerna..

                        augusti 2, 2009 at 22:50 #143496

                        Rullandelandsvägar, effektmäting är en djungel utan dess like.
                        Presis vad du är inne på så är det kurvans form som är det intresankta.
                        Var mäst därför jag ville se kurvorna.

                        Vill man ha gämnföresle mellan bilar är 201m och 402m tider och fart mer rättvist.
                        Men rakframåka gör man bara i vetenskapligt syfte, efter 3 reper är man less.

                        Sen med ett bromspapper och 201m e 402m tider och fart kan man kolla om det effekten stämmer med tiden och farten. Man kan sen korregera effekt kurvan efter mot tiderna.

                          augusti 14, 2009 at 15:28 #143995
                          fuling wrote:
                          Så Per, jag tror du kan vara lugn. Men varav mer än 7000 tror jag inte ger så mycket i din snurra. Om jag mins vad det var rätt.

                          Vilket minne du har 🙂
                          Du har helt rätt men jag är en sån där “gatmupp” och tycker att det är kul att dra det där lilla extra varven.
                          Effektmässigt så är det skit, helt rätt.
                          När karossen är färdigrenoverad så började jag fundera på att riva maskin, men är inte säker, om detta med kolvarna hade varit ett stort orosmoment så hade jag nog gjort det men nu vet jag inte.

                        Visar 11 inlägg - 16 till 26 (av 26 totalt)
                        • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.