Kamkedja B202
Forum / Modellspecifika forum / OG900 / Kamkedja B202
- Detta ämne har 13 svar, 6 deltagare, och uppdaterades senast 2025-03-22 19:53 av
wallero.
-
FörfattareInlägg
-
mars 12, 2025 kl. 18:00 #520205
Hej! Jag har en 900S 16V från -91 som gått 30 500 mil nu. Har noterat att det låter som att det rasslar lite från kedjan. Har tagit av ventilkåpan nu och undrar om någon har en guide på hur man kan kontrollmäta kedjan och kolla om det är dags att byta den eller inte. Har försökt söka i diverse handböcker osv men hittar inte riktigt vad jag söker efter.
Sen undrar jag hur vanligt det är att det blir kedjeras på dessa motorer? Är inte jättesugen på att ha ur motorn så funderar om man bara kan åka och hoppas att det håller ändå. Tacksam för all hjälp 🙂
mars 13, 2025 kl. 12:49 #520210Hej. SAABs bok anger ingen kontroll. Jag har 3 st med miltal 31-44k ingen har kedjeljud så tror inte det är vanligt, i alla fall inte om oljebytena och oljekvaliten har skötts. Det kan ju vara sträckaren som är åtkomlig utifrån
mars 13, 2025 kl. 17:52 #520211Till höger om insuget sitter kedjespännaren. lossa den och mät hur långt ut den som är inringat i grönt sticker ut.
lossa skruven som är inringat i rött först, men försiktigt för det sitter en fjäder bakom den.
Attachments:
mars 14, 2025 kl. 18:33 #520225Toppen! Men då lossar jag först den lilla skruven, ska jag sen lossa hela spännaren från blocket?
mars 14, 2025 kl. 20:06 #520226precis. lossa lilla skruven för att släppa trycket från fjädern och demontera hela spännaren efter det och mät hur mycket den sticker ut.
1 användare tackade författaren för det här inlägget.
mars 16, 2025 kl. 16:00 #520246Vad jag fattat så om kedjan rasslar när motorn är kall brukar det vara att den börjar bli sliten. Har inte riktigt förstått varför det slutar när motorn blir varm. Vet inte heller hur allvarligt det är, funderar på att köra och hoppas att det håller, är inte jättesugen på att ta ur motorn för att byta kedja.
mars 17, 2025 kl. 01:41 #520263Det går att byta bara kedjan utan att ta ur motorn. ”Bara” att skarva i den nya och dra i den.Den nya kedjan nitar man sen dit/ihop, alltså INTE m.h.a. nåt typ cykel-kedjelås. Funkar bra men kan vara lite spännande när man drar i kedjan….inte tappa….inte tappa…
Men då kan man inte kolla och eventuellt byta släpa och kedjestyrning vilket kan behövas ibland.
Slamret som skrivits om kan eventuellt komma från de hydrauliska ventiltryckarna som kan ta lite tid på sig att justera in sig på en igenkloggad motor.
/ Kenth
mars 18, 2025 kl. 00:36 #520300Vet inte om det är så farligt med skramlande ventiler när motorn är kall, mest störande kanske. Det går ju rätt snart över.
Men om man prompt vill göra nåt åt det så får man lätta ventilkåpan, plocka bort kamaxlarna och med en bra magnet, plocka upp ventiltryckarna.
Sen får man pillra isär tryckaren och göra ren den och dess oljekanaler, sen olja in den och plocka ihop den samt sätta tillbaka den i toppen. Gärna sätta tillbaka den på samma plats den kom ifrån. Sen gör man samma sak på de andra 15….
Personligen tycker jag att det är ett jobb man gör om man renoverar toppen t.ex. Det är för mycket jobb för det man uppnår. Det är ju alltså mycket meck för att få bort och tillbaks kamaxlarna.
Dessutom är det ju inte säkert att det är därifrån slamret kommer.
/ Kenth
mars 22, 2025 kl. 17:41 #520359Har mätt spännaren nu och den stack ut 14 mm, det är väll på gränsen det?
Attachments:
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.