Kamkedja B202

Forum / Modellspecifika forum / OG900 / Kamkedja B202

  • Författare
    Inlägg
    • mars 12, 2025 kl. 18:00 #520205

      Hej! Jag har en 900S 16V från -91 som gått 30 500 mil nu. Har noterat att det låter som att det rasslar lite från kedjan. Har tagit av ventilkåpan nu och undrar om någon har en guide på hur man kan kontrollmäta kedjan och kolla om det är dags att byta den eller inte. Har försökt söka i diverse handböcker osv men hittar inte riktigt vad jag söker efter.

      Sen undrar jag hur vanligt det är att det blir kedjeras på dessa motorer? Är inte jättesugen på att ha ur motorn så funderar om man bara kan åka och hoppas att det håller ändå. Tacksam för all hjälp 🙂

        mars 13, 2025 kl. 12:49 #520210

        Hej. SAABs bok anger ingen kontroll. Jag har 3 st med miltal 31-44k ingen har kedjeljud så tror inte det är vanligt, i alla fall inte om oljebytena och oljekvaliten har skötts. Det kan ju vara sträckaren som är åtkomlig utifrån

          mars 13, 2025 kl. 17:52 #520211

          Till höger om insuget sitter kedjespännaren. lossa den och mät hur långt ut den som är inringat i grönt sticker ut.

          lossa skruven som är inringat i rött först, men försiktigt för det sitter en fjäder bakom den.

           

          Kedjespannare-900-16v

            mars 13, 2025 kl. 17:54 #520213

            Självklart blanda jag ihop färgerna. tvärt om skulle de va.

              mars 14, 2025 kl. 18:33 #520225

              Toppen! Men då lossar jag först den lilla skruven, ska jag sen lossa hela spännaren från blocket?

                mars 14, 2025 kl. 20:06 #520226

                precis. lossa lilla skruven för att släppa trycket från fjädern och demontera hela spännaren efter det och mät hur mycket den sticker ut.

                1 användare tackade författaren för det här inlägget.
                  mars 15, 2025 kl. 10:39 #520228

                  Min rullar snart över till 30,000 den också och jag hör rassel då motorn är kall, efter kanske 5 minuter på tomgång eller så brukar det försvinna. Kan det också vara kedjan, och varför går det bort när motorn är varm?

                    mars 16, 2025 kl. 16:00 #520246

                    Vad jag fattat så om kedjan rasslar när motorn är kall brukar det vara att den börjar bli sliten. Har inte riktigt förstått varför det slutar när motorn blir varm. Vet inte heller hur allvarligt det är, funderar på att köra och hoppas att det håller, är inte jättesugen på att ta ur motorn för att byta kedja.

                      mars 16, 2025 kl. 16:29 #520248

                      Inte jag heller just nu, kanske nästa vinter gör jag det.

                        mars 17, 2025 kl. 01:41 #520263

                        Det går att byta bara kedjan utan att ta ur motorn. ”Bara” att skarva i den nya och dra i den.Den nya kedjan nitar man sen dit/ihop, alltså INTE m.h.a. nåt typ cykel-kedjelås. Funkar bra men kan vara lite spännande när man drar i kedjan….inte tappa….inte tappa…

                        Men då kan man inte kolla och eventuellt byta släpa och kedjestyrning vilket kan behövas ibland.

                        Slamret som skrivits om kan eventuellt komma från de hydrauliska ventiltryckarna som kan ta lite tid på sig att justera in sig på en igenkloggad motor.

                        / Kenth

                         

                          mars 17, 2025 kl. 05:26 #520264

                          Åhå det låter ju inte heller så trevligt det. Vad kan man göra åt det då, plocka av ventilkåpan och rensa några kanaler eller nåt?

                            mars 18, 2025 kl. 00:36 #520300

                            Vet inte om det är så farligt med skramlande ventiler när motorn är kall, mest störande kanske. Det går ju rätt snart över.

                            Men om man prompt vill göra nåt åt det så får man lätta ventilkåpan, plocka bort kamaxlarna och med en bra magnet, plocka upp ventiltryckarna.

                            Sen får man pillra isär tryckaren och göra ren den och dess oljekanaler, sen olja in den och plocka ihop den samt sätta tillbaka den i toppen.  Gärna sätta tillbaka den på samma plats den kom ifrån. Sen gör man samma sak på de andra 15….

                            Personligen tycker jag att det är ett jobb man gör om man renoverar toppen t.ex. Det är för mycket jobb för det man uppnår. Det är ju alltså mycket meck för att få bort och tillbaks kamaxlarna.

                            Dessutom är det ju inte säkert att det är därifrån slamret kommer.

                             

                            / Kenth

                              mars 22, 2025 kl. 17:41 #520359

                              Har mätt spännaren nu och den stack ut 14 mm, det är väll på gränsen det?

                                mars 22, 2025 kl. 19:53 #520362

                                Har bytt Kamkedja å spännare å släpor mm lossade bakre kåpa mm så ja kom åt drevet på veven å byta med . Gar gjort det några gånger så det ä inga problem sen blir det tyst å fint. Å detta med motorn i bil. Men det ä en rygg dödare mvh walle

                              • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.