Kan man lita på (GM) SAAB!

Forum Övrigt Off Topic Kan man lita på (GM) SAAB!

  • Detta ämne har 17 svar, 8 deltagare, och uppdaterades senast 2008-11-08 16:10 av .
Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 18 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #17225
    timo m
    Deltagare

    Är oerhört nöjd och märkestrogen SAABförare och ägare sedan över tjugo år. Har haft allt från 900 (EMS, turbo, mfl) till 9-5 som bruksbilar, nu senast en helt ny Biopower 2008. Har dessutom en finfin V4 som hobbybil. Jag har alltid upplevt SAABarna som körglada, robusta och pålitliga bilar. Låt vara att flera av dem haft mysko småfel men det har löst sig. Den allra bästa var min första 9-5 kombi som hade noll fel på 100 Tkm och fyra år. Hursomhelst. Det jag vill lufta här är utvecklingen för bilarna på senare år. Har sedan 1997 haft ett antal 9-5 (2.0, 2.3, Aero, utan/med Biopower). För varje gång jag har bytt, har något varit bortstrippat från bilen. Småsaker kanske men som gör att jag frågar mig vad som har plockats bort och som inte syns. Det som syns tydligt är t ex en plastskoning av öppningen till kombiluckan som tidigare dolde fula svetsskarvar, nätpåsar på B-stolparna, mellangolv i reservhjulsbaljan (på ”08:an” är där åter en sladdrig plastskiva), allt mindre riktigt skinn i skinnstolarna och det jag upptäckt senast verkligen fick ”propparna” att gå allt snabbare – bakrutetorkaren, en kort variant som ser ut att komma från en minibil (liten Opel?)!! Den lämnar nästan en decimeter osvept i överkant. Dessutom är den ”dusch” som satt där tidigare, ersatt med en fånig stril som inte förmår att hålla rent ens vid måttlig nedsmutsning.

    Ju äldre bilar blir (9-5 är en av de äldsta i marknaden nu), desto mer brukar man i regel få, i slutet på livscykeln s.a.s. Här är det precis tvärtom. För oss som varit trogna SAAB märket – och känner igen oss – framstår det som rena lurendrejeriet. Är det GM:s Controllers som räknar på allt, gör det som göras kan kortsiktigt och skiter i den bild som varumärket kommunicerar på sikt. För mig medför detta att jag kommer att vara väldigt avvaktande och extremt försiktig om det kommer en ny motsvarighet till ”9-5” och måste jag säga, oerhört skeptiskt till att ens köpa SAAB mer. Jag är väldigt SAAB orienterad men kan nöja mig med den ”religionsutövning” som de gamla SAABarna ger möjlighet till. Den 9-5:a jag åker i nu och blir frustrerad över varje gång det är slaskväder är knappast SAAB för mig längre.

    Sorgligt är det – och bad management under lång tid (bara att dröja oändligt länge med en klockren 9-3 kombi och gå miste om många sköna miljarder i intäkter är en gåta, för att sedan spara på småplock). Ähh, var bara tvungen att skriva av mig efter en 500 km tur i decemberslasket. Fler som gjort liknande iakttagelser? Det går ju tretton bra bilar på dussinet numera så varför bry sig, egentligen… God Jul ochett Gott Nytt 2008 för övigt 😀

    #116160
    stefan w
    Deltagare

    Det ligger nåt i det du skriver, sen vad tanken bakom är kan jag inte säkert svara på. Lita på GM, det kan man ju fundera på. Som jag förstått det så hade Saab problem när GM gick in som delägare. Sen kan man ju fundera på varför det blev problem, om det nu var problem i verkligheten, eller om affären blev lättare att genomföra OM man gick ut med att det var problem, eller om problemen berodde på nån form av strategi för att tvinga fram en affär o.s.v.

    Mycket Om och Men alltså, fundera kan man göra men tyvärr så finns nog inga bra svar, i varje fall inga svar som man bara kan tro på och sen tänka att” Just det, så var det”.

    GM dök upp väldigt lämpligt i sammanhanget, sen hur det gick till har jag ingen aning om. Det är ju faktiskt fler större företag som blivit utlandsägda vad jag vet. Bilspedition, ASG…heter väl idag Schenker BTL resp DHL/ Danzas eller nåt sånt. Ibland känns det som om Sverige är till salu.

    Skulle inte förresten 9-5an byggas i Tyskland i förtsättningen, jag ska vara ärlig och säga att jag börjar tappa intresset för moderna saabar och jag har börjat snegla på Subaru Outback istället, min saabkänsla krymper märkbart ju nyare bilarna blir.

    Jag läste nånstans i nån biltidning att 9-2an köptes in på ett sånt sätt att Saab sverige fick bära kostnaden och GM bar intäkten, om det stämmer fattar jag att det är problem. Sen om det är sant eller inte vet jag inte……nån kanske kan sprida lite ljus i eländet?

    Det är jäkligt mycket jag funderar på som jag inte har nån aning om, eller hur?

    #116162
    timo m
    Deltagare

    Mycket att fundera på. Vem äger företaget, varifrån kommer och hurdan är ägaren? Hur leds företaget? Vad sker inne i företaget rent operativt? Vad produceras… Ägaren bestämmer, skjuter till pengar när det behövs, tar hem vinst när det går. Helt OK. Kanske har GM räddat SAAB i någon mening men vilket SAAB återsår efter det?

    Mina funderingar handlade enbart om produkten i sig. Alltså det som ägaren GM bestämt sig för att vilja sälja. Och det är där jag ser ett sluttande plan som gör mig betänksam när dert gäller GM:s sätt att utveckla (avveckla) SAAB, så som jag har lärt känna produkten.

    Tänk om något av den oerhörda pionjäranda, uppfinningsrikedom, framsynthet, energi, kvalitetstänk, you name It som hela SAAB (alltså tidigare även flyg, datorer, lastvagnar…. ett imponerande stycke svensk industrihistoria – och nutid!) kännetecknats av kunde bli kvar som ”DNA” även för kommande SAAB bilar.

    Det är där jag inte känner igen mig i det jag köper (bilar alltså) längre. Jag befarar att GM är på väg att fördärva ännu ett varumärke och även SAAB bilarna slutar som vilken massproducerad, könlös bil som helst.

    Det har sagts förr om Jänkare; bilar blir inte ”premium” bara för att man tjatar om det. ”Premuim” är inget marknadsföringskoncept. Det är på riktigt. ”Premiumkunder” är uppmärksamma, ställer krav men sätter också värde på riktig premium, dvs betalar bra. Något som europeiska biltillverkare varit överlägsna på hittills, nu även japanerna. USA ligger långt efter med sin övertro på marknadsföring och lätt patetiska dekaltrimning av bilar.

    Apropå Subaru, vilken resa 😉

    #116163
    stefan w
    Deltagare

    Jo…vi kan ju glömma själva affärsvärlden ett tag, det är ju som det är och går till på samma sätt oavsett varorna som marknadsförs och säljs, du har rätt i att det är varorna som är det mest intressanta.
    Mina erfarenheter av Saabbilar går från en grå Saab 93 -56 som jag åkte hem från BB i och som ännu finns kvar, tyvärr som ett skogsvrak där mycket lite bil syns under mossan, den pensionerades i slutet av 60-talet början av 70 talet ungefär. 18000 mil hann den med på tagvis urdåliga grusvägar. Sen har i familjen passerat 96 2T 0ch V4 99, og900, 9000 och nu en 9-5 -02

    Bekvämast av alla var min 9000 cse LTT -96 som min sambo nu tagit över, när det gäller körkänsla och komfort så är den fullt i klass med min 9-5 aero aut sportkombi. den känns gedigen på nåt sätt, den sista riktiga saaben kanske men ärligt så om jag måste välja så blir det 9-5an, den känns också mycket gedigen. Det enda med den som påminner om att nåt börjar försämras skulle isåfall vara att baksätet är lite hårt om man sitter i mitten, samt att det är bättre värme/kyla i 9000. Jag har inte riktig erfarenhet av senare modeller av 9-3, 9-5 och kan inte uttala mig om dessa.
    Kronan på verket är nog ändå senare årgångar av 9000, jag hoppas att inte det som gör en saab till en saab, alltså känslan med bilen, flygplansarvet, det där med att man kanske väljer en lite dyrare och finuligare lösning än en billigare och enklare försvinner under resans gång

    #116218
    janneh
    Deltagare

    När GM övertagandet var nytt hörde jag rykten om att Rüsselheim skulle utveckla den nya gemensamma plattformen för en ny Saab 9-5/Opel Omega och den därmed hade stor sannolikhet att bli – BAKHJULSDRIVEN! Saab bakhjulsdriven och Volvo framhjulsdriven… Inget är heligt längre.
    För mig slutar Saab med 9000, den må vara halvitalienare men det var ändå Saabs eget beslut att gå in i projektet, inte en idé uppoppad på ett kontor 100-tals mil bort i en annan värlsdel.

    #116220
    2takt_nicke
    Deltagare

    Blir det bakhjuls drift börjar jag fan gråta :crying:

    #117088
    janneh
    Deltagare
    2takt_nicke wrote:
    Blir det bakhjuls drift börjar jag fan gråta :crying:

    Då kan du nog ligga pyrt till…! Läste just i en cirka 6 månader gammal Teknikens värld att med i planerna för Saab närmaste åren är en Sonett Aero med – bakhjulsdrift! :crying: :nono: :banghead:

    #117197
    mellow yellow
    Deltagare

    Helt klart kan man inte lita på GM! Därför att de känner inte Saabs egen historia.
    Var inne och drömde på http://www.saab.fr och skulle drömma lite om en Black Turbo (innan jag bestämmer om det blir bio 9-3a eller disel 9-3a). Den ser ju inte dum ut… men va fasen gör en V6a i en bil som skall hylla URturbon, rak fyra inget annat kommer påfråga!
    V6an är väl mycket långt från ursaab ådran (gissar att det är en gammal Omega motor)
    Fyrhjulsdriften är väl OK utveckling med Opel motor i en bil som skall vara UrSaab…

    Hoppas bara nu att jag har fel angående motorn :banghead:

    #117199
    Lustgasen
    Moderator

    tyvärr så har du rätt mellow..

    Saab har banne mig sålt sin själ, 4-hjulsdrift, suvvar , subarukopior,opel v6or.. and so on…
    Eller ja, Saab har väl inte sålt sin själ, GM is to blame.

    Antar jag lever i det förflutna, en våt önskedröm vore ju att saab blev svensktägt som på gamla goda tiden. Men det lär ju aldrig hända :crying: :crying: :crying:

    Saab 99 Van -77

    Sekreterare och redaktör i Svenska Saabklubben

    #117208
    timo m
    Deltagare

    Intressanta vinklingar hörrni. Undrar hur marknadsgänget på SAAB resonerar. Hörde häromdagen att de haft samma marknadschef och reklambyrå som alltför länge tjatat in det ”skandinaviska”. Nu kommer det åter en del flyg med i bilden. Men var finns rötterna till de riktiga bilarna..? Underbara åkvagnar som trots att en SAAB 93:a och t ex en 9000 är extremt långt från varandra.

    Är det så att (vi ; ) nostalgipojkar är en ointressant, tynande grupp och det är andra marknader som skall mejslas fram. Eller är det ett jättemisstag och nådastöten för det vi har lärt känna som SAAB. Nya lill-SUV:en kommer att bli den trettonde på dussinet när de stora drakarna har lanserat sina. Kan man hoppas att den omtalade lill-SAABen plockar upp något för oss körglada. Låt vara att familjen nog packades in i 93:an är den skulle till Sälen på skidsemester förr, men att det knappast kommer att gälla en modern mini-SAAB. En mer renodlad körvagn kanske? Vore inte urSAAB tom 96:orna tacksamma för en makeover liknande den som BMW gjort med Mini… Enbart den säljer väl mer än hela SAAB. Fyrcylindrig, ja. Framhjulsdriven, ja. Det vore något!

    #117228
    rodder76
    Deltagare

    På nåt sätt så är jag fruktansvärt kluven. Över lag så är jag inte belåten med åt vilket håll hela bilindustrin utvecklas och det gäller inte bara hur varje enskilt varumärke förvaltas.
    Med Saab i både blodet och modersmjölken så har jag dessutom en rad tankar om ”vad hände”, men samtidigt så finns två sidor av ett mynt.
    Att Saab ”aldrig” varit renrasig egen biltillverkare med motorer från ex. Ford och Triumph så är det konstigt att klaga när det är Opel eller GM, samtidigt som även jag klagar på detta och tyst gråter inom mig.
    I samband med 9000 så gjordes ett jättesamarbete med Fiat/Lancia(/Alfa Romeo) och det kanske är just Saab 9000 som jag personligen funderar på om det inte är väldens bästa bil om man tänker på kvalite, prestanda, komfort, teknik per krona. Alltså en bil byggd i samarbete, precis som de vi klagar på som kommit efteråt fast samarbetet då varit inom GM som i sin tur samarbetat och ägt delar av Fiat. Men även här gråter jag inombords vad gäller senare modeller (efter 9000).

    Så vad är det då som varit och är så illa. Ja här skulle jag kunna göra en jätteutläggning som jag helt enkelt inte orkar och som enbart baseras på egna tankar av allt man läst genom åren som bilnörd.

    Men så kommer de då äntligen med en ny modell. 9-4X! Det står redan rubriker som ”skitbra bil” och i nästa andetag ”bilen som ska rädda Saab” och från Saab kommer det ”vi räknar med att sälja 40-50000 enheter” (tror jag det var). Samma ord som vi läst i 20 års tid. Inget nytt under solen!
    Om de säljer 40000enheter per år så är det väl i vanlig ordning på bekostnad av en annan modell, för hur länge har vi inte hört målet 130000enheter/år. Detta mål har de inte lyckats komma till än, med undantag för nåt enstaka år.

    Nä.
    Saab må ha blivit sålt till jävulen. Men jag är glad över att jävulen håller Saab vid liv, om än nödtorftigt, om alternativet vore att de inte funnits alls annars.
    Men nu fan gäller det att de kommer med en ny 9-5 snabbare än kvickt och en ny 9-3 i andetaget där efter, för till 9-4X lägger jag ingen förhoppning alls. 9-4X är i mina ögon enbart en välbehövlig utfyllnad i modellprogrammet, men det är ingen livräddare.
    Och så illa som modellprogrammet ser ut nu så (ursäkta mitt ordval) så skiter jag i om det är bakhjulsdrift och V8 i nästa Saab… bara vi får nästa Saab snart. Så fort ”nästa Saab” har kommit, DÅ kan de fokusera på att bygga en Saab igen.

    Andra saker man bör beakta i tankar om Saab i modern historia:
    9-1: Vi har hört spekulationer och det har enligt rykten och källor funnits koncept i 10år på detta. Är det den nästa som presenteras? Ryktena blir hetare för var dag iallafall.
    I samband med presentation av 9-4X mumlades det om ”håll ögonen öppna i Geneve”. Ska det visas nått mer då? Dagens mest heta ”rykte”
    Vi ska inte glömma att GM för inte så länge sedan köpte ut Investor. I samband med detta sägs det att alla dåvarande planer på kommande 9-5 skrotades och det börjades på nytt papper. Om detta är sanningen så är det inte konstigt att vi inte fått nån ny 9-5 än, men vad innebär det i övrigt? Dåligt spacklad Opel eller en helt ny Saab?

    En sak är säker. Saab går en ljusare framtid till mötes! För mörkare, svartare och mer avgrundsdjup kan den inte bli. Om vi entusiaster blir nöjda… det är en annan sak!

    #117501
    janneh
    Deltagare

    Jag inser också att om GM inte steppat in hade Saab inte funnits idag. Men vilket är bäst/värst? Att ha ett dött märke eller ett levande men utslätat? För egen del hade jag nog nästan tyckt att det varit bättre att låta Saab dö med värdighet än att flytta både den och drivningen söderut. Men det är ju min åsikt, det.

    #117588
    falko.vogler
    Deltagare

    Jag tycker det är kul med nya modeller! Saab har aldrig varit ett bilmärke med manga modeller och för mig känns det bra att GM killarna ökar antalet modeller. Ävan om jag t.ex. inte alls tycker om SUVar sa finns det i alla fall manga som köper dom. BMW, Audi, VW hade inte SUVar förr heller, det känns licksom att följa utvecklingen i bilvärlden och det gäller att hänga med. Samma gäller Saab 9-1.
    Att GM äger Saab borde ur ekonomisk sikt vara bra, plattform tänkande och osv. För mig finns det saker som gör Saab speciellt: Turbo, säkerheten, framhjulsdrift, ergonomi, formgivningen. Det tycker jag ska Saab koncentrera sig pa. Det spelar för mig inte sa stor roll om det sitter en Opel motor i (om den är tillräckligt bra 🙂 )

    / Falko

    #126537
    timo m
    Deltagare

    … fortsättning på att upptäcka saker på den allt mer strippade 9-5:an. Lyfte och tvättade bilen undertill nyligen. Och sedär, inget rostskydd eller underredsmassa där det tidigare har funnits sådan…

    Kanske inte heller har någon betydelse för hur bilen fungerar under det treåriga tjänstebilsinnehavet. Men allt pekar åt ett håll. Nämligen strippa av allt man bara kan och hoppas att det håller. Kanske är devisen less-is-more den nya ledstjärnan för verksamheten.

    Vi bilägare överlever i dagens överflöd av bra bilar. Men är det här rätt sätt för SAAB att bygga cred!? Tom för ett halvår sedan var SUVVAR och andra monsterbilar högsta mode. Nu svänger det blixtsnabbt mot smartness igen. SAABs historiska hemmaplan. Etanolen är en skänk från ovan för SAAB. Är det halmstrået som kan ge SAAB förutsättningar att vända, tack vare den snabba omsvängning i attityder som vi har nu? Men då vill i alla fall jag inte några strippade fuskbyggen. Amerikaner bygger gärna utifrån och en bit – men inte ända – in. Vi europeer verkar se det mer inifrån och ut, och där inne finns själen. Kanske förklarar det en hel del.

    #126914
    timo m
    Deltagare

    … (forts) och hupps, åkte på passagerarplats fram igår, väl där fanns inte längre någon ratt för att justera svankstödet! Less is….

    😉

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 18 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng