Kjøpt Cab 900 -94

Forum Modellspecifika forum OG900 Kjøpt Cab 900 -94

• Detta ämne har 12 svar, 6 deltagare, och uppdaterades senast 2013-05-08 18:41 av .
Visar 13 inlägg - 1 till 13 (av 13 totalt)
  • Författare
    norge65
    Deltagare

Hei!
    Jag er från Norge så beklager mitt språk. Det finnes ikke mange Saab verksteder igjen i Norge, eller som er duktiga på cab. Når jeg starter for å få ned Cab’en åpner lukkan seg, caben skyver ifrån og stannar. På verkstaden finner de ikke felet, men sier vi kan starte med å skifte motoren til caben så kan vi se om det er det som er fel. Detta koster endel pengar.

Et annat forslag er å återstella alt med Tech2, men hjelper dette på cab motoren? Innimellom har det nå også kommet opp en felmeldingen (ikke alltid) kolla sufflesen.

Skal ha bilen en sista gången på verkstad i Norge nå, og hvis de ikke finner felet gir jag upp.

Er da någon møylighet for at kunne ta cab manuelt opp og ned slik at den lar seg bruke?

Med helsningar Lasse

berra_bus
    Deltagare

Nu har jag inte en SAAB cab utan en Audi men hade liknande beteende på den och det berodde på för lite hydraulolja i systemet.

Morten S.
    Moderator

Hvor i Norge bor du?
    Jeg har gode erfaringer, generelt med
    http://www.nordmarkensmotor.se/ i Årjäng.
    Rett over grensen ved Ørje.

Been a Saab owner since 1987.
    I have owned at least 30 Saabs, mainly older Saabs.
    Today I have:
    1960 93F
    1967 96 Monte Carlo 850
    1974 96 "rally car"
    1989 900i 5 dørs
    2007 9-3 SC

norge65
    Deltagare

Takkar bor i Oslo. Varit i kontakt med dom, og kommer til at anvende dom hvis man finner felet. Man har nå brukt 5 t på felsøkendaet utan at vara sikker på hva som er fel. Jag forsøket nollstelningen i Norge da jeg nå har funnet noen som kan det. Hvis ikke så får jag se. Inte sikker på hur mycket jag skal bruke på å reparere. Några steder står det at man kan ta cab manuelt opp og ned andre steder seger man at man ikke skal gøra detta. Nogon som vet? Takk for alla svar :duck

enor
    Deltagare

@Norge65 wrote:

Takkar bor i Oslo. Varit i kontakt med dom, og kommer til at anvende dom hvis man finner felet. Man har nå brukt 5 t på felsøkendaet utan at vara sikker på hva som er fel. Jag forsøket nollstelningen i Norge da jeg nå har funnet noen som kan det. Hvis ikke så får jag se. Inte sikker på hur mycket jag skal bruke på å reparere. Några steder står det at man kan ta cab manuelt opp og ned andre steder seger man at man ikke skal gøra detta. Nogon som vet? Takk for alla svar :duck

Fungerar verkligen tech2 på ”gamla” 900? Eller gäller frågan egentligen nya 900 (som inte kom förrän 95 som cab)? I det senare fallet tror jag du får bättre svar i forumet på svenska Saab turbo-klubben; där finns mer kunskap om de bilarna….

turbocab
    Deltagare

Men bilen i tråden är väl nya modellen, alltså ng900? Luckan där bak pratas det om, som öppnar sig, nån sån finns inte på og900. Så jag tror eg frågan om bilen är ställd i fel forum. Pröva STCS forum kanske? Dock är ju ng900 cab inte megastor i entusiastsammanhang ännu. Men nån gammal mekräv här på klubben borde ju ha jobbat med ng900 cab också?

norge65
    Deltagare

Da har den varit på verkstad for tech2. Caben kom ny halvvegs upp så stannade den til. Ved hjelp av dator så gikk den hela vegen ned. Från detta leget gikk den halvvegs upp så stannade den til. Ved hjelp av dator kom den ny seg helt upp. Sålenge man hjelper til med dator får detta helt fint. Skulle ønske jeg hadde en slik. Da kan det vel inte vara motoren? Några som kjenner til detta felet?

enor
    Deltagare

@Norge65 wrote:

Da har den varit på verkstad for tech2. Caben kom ny halvvegs upp så stannade den til. Ved hjelp av dator så gikk den hela vegen ned. Från detta leget gikk den halvvegs upp så stannade den til. Ved hjelp av dator kom den ny seg helt upp. Sålenge man hjelper til med dator får detta helt fint. Skulle ønske jeg hadde en slik. Da kan det vel inte vara motoren? Några som kjenner til detta felet?

Vilken modell är bilen, gamla eller nya 900? När du kör taket med tech2 styr du allt manuellt, och elektroniken bryr sig inte om alla ingående givare och annat. Be verkstaden kalibrera taket! Hur man gör står i WIS.

norge65
    Deltagare

Er usikker da jeg kjøpte denne som en 94 modell og den er registrert i 94. Forsøker nå å få en time på et svensk verksted rett over grensen som har god kunnskap om saab cabriole. Takk for alle svar

enor
    Deltagare

@Norge65 wrote:

Er usikker da jeg kjøpte denne som en 94 modell og den er registrert i 94. Forsøker nå å få en time på et svensk verksted rett over grensen som har god kunnskap om saab cabriole. Takk for alle svar

En 94 är vad vi kallar en og900 (old generation). Den ser ut så här:
    http://www.saab900cabriolet.com/

Om din bil däremot har den nyare karossen som ser ut som i länken nedan, då är det en ng900 (new generation). Den debuterade som årsmodell 1995:
    http://www.edmunds.com/saab/900/1995/consumer-reviews.html?sub=convertible

Med tanke på hur du beskriver problemen verkar det som om din bil är av den senare typen.

/Magnus

norge65
    Deltagare

Da er det nog en 95 modell

norge65
    Deltagare

Da er nok bilen slut: her er verkstadens beskrivelse Nu kommer vi inte längre med cabben,vi har konstaterat att det är fel på styrdonet till sufletten,kan även vara fel inne i huvudmotorerna
    men mest troligt styrdonet.styrströmm försvinner till huvudmotorerna och då blir cabstälningen sned sen stoppar dom.
    Tyvärr så har detta styrdon utgått så vi kan inte få tag i ett sådant,samma sak gäller motorerna
    Synd att det skall bli så men vi kan inte göra så mycket åt saken just nu.

porsche944
    Deltagare

Vad jag förstår så är detta ett mkt vanligt fel på 900 ng cab, likaså att armarna / stagen på 5:e bågen inte rör sig som dom skall utan går lite på tvären med följd att stagen hoppar ur och går genom taket! 9-3;an har en helt annan tak konstruktion och där är dessa fel borta.

Visar 13 inlägg - 1 till 13 (av 13 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng