Klarar jag detta? SAAB 92 1955 Objekt

Forum / Modellspecifika forum / 92/93 / Klarar jag detta? SAAB 92 1955 Objekt

Forum / Modellspecifika forum / 92/93 / Klarar jag detta? SAAB 92 1955 Objekt

  • Författare
    Inlägg
    • juni 5, 2009 at 09:44 #20232

      Står vad som verkar vara ett bra objekt 92:a från 1955, komplett. Finns på blocket. Jag skall åka och kolla på den i eftermiddag.
      Bilen skall som sagt vara komplett. Ser faktisk väldigt frisk ut i plåten, möjligen ett par mindre hål i golvet. Motor och låda är urtagna, men båda snurrar runt lätt. Bromsarna sitter inte fast.

      Rostlagningen kan jag få hjälp med, och säkert lite goda råd vad gäller montering. Tänkte se till att åtgärda det akuta först och få den på vägen, och därefter jobba på finish och liknande efterhand.
      Frågan är, får man ihop ett sånt här projekt? Man kan ju tänka sig att det behövs bromsdetaljer, renoveringskit till motor och huvudbromscylinder samt hjulcylindrar, hjullager m.m.
      Finns såna grejor att köpa, och nåtsånär lätttillgängligt?

      Jag räknar med att ha en budget runt 20.000:- max för att få bilen på vägen (alltså inte medtaget omlackering och eventuell förkromning av blankdelar), förutom inköp av bilen, verkar det rimligt?

      Nån med erfarenhet som skulle känna sig manad att hjälpa till med råd och tips OM det skulle bli affär?

      Länk till annonsen: http://www.blocket.se/vastmanland/SAAB_92B___55__renoveringsobjekt_22041853.htm?ca=8&w=2

      Mvh!
      Anders Olsson

        juni 5, 2009 at 10:09 #141032

        Känner igen annonsen och bilderna i länken. Har inte denna varit ute förr? (=bra prutningsläge)

          juni 5, 2009 at 10:52 #141034

          Hej !

          Annonsen har legat på klubbens hemsida sedan 25/5 utan någon reaktion.
          http://forum.saabklubben.nu/ubbthreads.php?ubb=showflat&Number=110213#Post110213

          Lades ut på Blocket igår kväll och då hände det grejer.
          Förste intressent hörde av sig från Italien imorse. Tycker dock att det vore trevligast om den blev kvar i landet.

          Lycka till !

            juni 5, 2009 at 12:23 #141038

            Hmmm…, hur fan kunde jag missa den här på forumets annonssida då? Nåja, jag har ju hittat den nu. Jag snackade med Bo igår kväll, tar med en kompis och åker till Västerås i eftermiddag för att ta en titt.

            Nån som hade koll på “slitdelar” och annat renoveringstjafs som kan behövas för att få den på vägen? Finns det såna grejor att få tag på (några handlare)?

            Anders, har DU koll på motorns och växellådans kondition? Bo berättade att de tagits ur av ägaren för ett antal år sedan, men han visste inget om konditionen på grejorna. Men de går ju runt i alla fall, så jag föreställer mig att det som mest kan vara kannringar, lager och nån packning som kan gå åt, eller lurar jag mig själv?

            Man är ju helt nollställd när det gäller tvåtakt, tyvärr!

            Anders Olsson

              juni 5, 2009 at 12:40 #141040

              Hej Anders !

              Tyvärr har jag ingen koll på motorn. Bosse har i alla fall dragit runt den så sitter i alla fall inte fast.

              Lycka till med köpet. Vore kul om den blev kvar i regionen så kanske man kan få se den i trafik framöver.

                juni 5, 2009 at 12:45 #141041

                Ja, frågan är egentligen mest ifall JAG är rätt person att få den i trafik. Entusiasmen finns, men det är ofta dåligt med tid, och ALLTID dåligt med kunskap. Dessutom vill jag ha en bil i trafik ganska “omgående” (en eller två månader från nu, så man hinner köra lite i sommar åtminstone!).

                Om den är att betrakta som en “byggsats”, med lite enklare renovering av bromsar och motor samt svetsning av golvet för att få den i trafik så skall det nog funka, men är det betydligt större jobb som behövs så får någon annan ta vid. Vi får se efter ikväll, men bilderna och vad jag fått berättat hittills tycker jag ser lovande ut.

                Anders Olsson

                  juni 5, 2009 at 14:50 #141045

                  Finns ju en del delar till dem på klubben, även Stefan har alla delar till bromsarna, renovera huvudbromscyl innan motor och låda sätts i, annars är det inte kul.

                  Ja har en hel del småplock till 92:an.

                  Är en del jobb, har gjort samma operation med min, dock utan rostlagning, tog ca 4mån á 3-4 timmar 3ggr i veckan.

                  Är heller inte alls samma sak som att åka 99:a även långt från att åka 96:a KN.

                    juni 5, 2009 at 18:53 #141057

                    Tack Lollo! Men någon rostlagning är nog knappast nödvändig, definitivt inte för att få den besiktad!
                    Nå, nu har jag alltså sett bilen, och det blir ingen affär för min del.

                    Exakt hur jag uppfattade skicket skall jag skriva i annonstråden som Anders länkar till ovan, men kort uttryckt är det ett MYCKET bra objekt, en extremt solid gammal bil som ger ett väldigt “ärligt” intryck vad gäller rost och sånt.

                    Hade jag haft ett eget garage att meka i (nu kan jag låna ett, men inte på “obestämd tid”), och det inte var ett krav från min sida att få bilen körklar denna säsong hade jag helt klart lagt ett bud.

                    Ni som har garage, plats för en bil och lust till en 92:a bör nog slå till, för bättre objekt tror jag inte ni hittar nuförtiden, och billigare 92:a att åka i tror jag inte heller det går att ordna!

                    Anders Olsson

                  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.