Knappast "bra vibrationer"…

Forum / Modellspecifika forum / 95/96 V4 / Knappast "bra vibrationer"…

  • Författare
    Inlägg
    • april 5, 2004 kl. 16:52 #10386

      Börjar blir lite orolig för min kumpan Hugo (V4, -75), vid ”hård” acceleration på 3:an och 4:an skakar det ganska så ordetligt i hela bilen. Skakningarna kan ibland fortsätta en stund efter även i jämn fart men ”tonar bort” efter ett tag…
      Vad kan felet vara? Har provat med diverse olika tändinställningar och brytarspetsavstånd (vad är rekomenderat?), men blir inte kvitt skakningarna helt…
      Oroar mig för balansaxelras…
      Nån som har nån aning? :confused:

        april 5, 2004 kl. 17:09 #73842

        Det kan inte vara något så enkelt med obalans i däcken? Slitna motorfästen/bussningar. Bussningarna i hjulupphängingen??

          april 5, 2004 kl. 17:23 #73843

          Hmm…

          Jag kommer att tänka på gammal och nött inre drivknut (handgranat)… Det Skulle kunna vara detta, men det brukar uppkomma vid farter på kanske 80-90; ej nödvändigtvis vid accelerationer vid låga hastigheter. Man brukar i så fall kunna förnimma om det är höger eller vänster sida. Hissa upp framvagnen och lossa drivaxlarna genom att ta bort styrstagsmuttern och lossa de två skruvarna som fäster nedre kulbulten till undre länkarmen. Då kan man ”fälla ut” drivaxeln och komma åt att känna efter inuti ”handgranaten”. Är det djupa gropar som nållagerhylsan grävt är det läge att byta. ”djupa är ett relativt begrepp – på en perfekt drivknut är innerväggarna i ”granaten” släta; på en dålig är väggen ojämn. Jag hade en gång nött 3 mm djupa gropar i en granat utan att märka det… Granaten byts genom att dra den rakt ut; bänd försiktigt, med t. ex. en kofot (ta i lagom så att man inte skadar växellådans vägg, bara!). Det brukar förresten slamra om dåliga knutar om man vrider fullt utslag på ratten och accelererar på ettan.

          Du kan ju lätt kolla balansaxeln genom att lossa på generatorns fästskruvar så att fläktremmen slaknar och med handen känna på den nedre remskivan på motorn. Glappet i sidled (vridled) kan vara några mm, men det får INTE gå att röra skivan upp/ner/i sidled! Då är det läge för service! Men jag har inte upplevt vibrationer innan balansaxelras, dock…

          Nej, jag tror mest på knutarna. Är det någon annan som har andra funderingar…?

          Göran

            april 5, 2004 kl. 17:50 #73844

            Kolla hjulbultarna innan du gör nåt annat..

              april 5, 2004 kl. 17:54 #73845

              Istället för att lossa p-ände och nedre kulbult brukar det vara enklare att ta de 2 bultarna som håller styrarmen och övre kulbulten i hjullagerhuset. Prova sedan med att byta sida på inre knutarna. Vibrerar det fortfarande då så blir det väl att prova med att skifta sida på drivaxlarna. På så sätt får du en trevlig sysselsättning i påsk istället för att hitta på en massa tokheter.
              Good luck.

                april 5, 2004 kl. 18:03 #73846

                Obalans i däcken tror jag inte, var samma sak, dock lite mindre med sommardäcken (nya).
                Funderar på om det kan vara motorkuddarna, när jag köpte bilen hade förre ägare tagit bort motorstaget som sitter fast vid spolarvätskebehållaren, är ditsatt nu igen men motorkuddarna kan ju ha tagit stryck då staget inte fanns…bustningarna i hjulupphängningen är bytta…
                Kan kanske vara drivknutarna också, skall prova acca när jag svänger nästa gång…är som sagt inga vibrationer när jag accelererar på låga växlar då det går lite lättare…hmm när jag tänker efter så är det inga vibrationer när man kommer upp över 100-110…kanske är det drivknuten som spökar…
                Hjulbultarna var det första jag kollade!

                  april 6, 2004 kl. 06:30 #73847

                  Säkert granaten, jag har samma problem på min 9-3 av 2002 årsmodell, SAAB har problem med att fettet läcker ut och vatten in, kommer tvärt. Garanti? Nej, glöm det, nya bilar skall tydligen inte hålla längre, skall byta i helgen, verkstaden ville ha ca 5500kr för jobb och mtrl, en beg drivaxel gick på 900kr. Om det varit på min V 4 så hade jag accepterat det hela lite lättare men en nästan ny bil..

                    april 6, 2004 kl. 08:38 #73848

                    Jeg opplevde det samme på min -72 V4 engang, og det viste seg at det var fjærtårnet som hadde rustet av i bunnen, kun i bakkant. Det skapte vibrasjoner ut av en annen verden. Jeg måtte senke farten under 30 for at det skulle forsvinne. Men så kunne det gå lenge før det kom tilbake. Letet lenge før jeg fant det.

                    Takk og lov at det er heavy-duty stål i en Saab!

                      april 7, 2004 kl. 08:39 #73849

                      rost är nog inte problemet, bilen är i stortsett rost fri i bärande delar…tror mer på drivknuten…
                      tyvärr är påskresan redan bokad (åker till riksgränsen imorgon kväll) så bilen får stå några dagar, blir kompisens japsare istället…bittert…

                        april 14, 2004 kl. 17:04 #73850

                        Nu är påskskidåkingen över så nu börjar det vara dags att göra något åt skakningarna!
                        Kan det hjälpa att bara byta sida på drivknutarna? Trodde det var något som var antingen helt eller slitet…?
                        Om inte, kan man få tag på nya nånstans eller är det skroten som gäller?

                      • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.