Kolvar till 1700 motor

Forum / Modellspecifika forum / 95/96 V4 / Kolvar till 1700 motor

  • Författare
    Inlägg
    • juni 20, 2013 kl. 12:00 #6819

      Hej!

      Vart hittar man kolvar som passar en 1700 så man får kolvtoppen jäms med blocket i ödp? Borde väl ha en komphöjd på 41,5mm ungefär, 90mm och 24mm kolvbult.

      //Jesper

        juni 20, 2013 kl. 12:42 #56854

        Hej, jag har letat länge men det finns nog inte.Om du söker på motomobil.com , ford p7,reservdelar(ehrsatsteile),motor,kolben,så har dom kolvar som är +0,83 alltså 90,83mm med en kolvhöjd 41,65mm,806SKR styck. dom kräver borrning men man slipper plana blocket och insuget.mats

          juni 20, 2013 kl. 21:01 #56867

          Ja det var det enda jag hittade också, dom verkar vara till ford pinto motor.

            juni 21, 2013 kl. 04:33 #56875

            Begagnade finns det väl. Jag har en uppsättning…

              juni 23, 2013 kl. 12:47 #54915

              Vad är det för mått på dom? är det saab grejor eller vart kommer dom i från?

                juni 25, 2013 kl. 16:40 #57018

                @Jesperlann wrote:

                Vad är det för mått på dom?

                Jag vet inte annat än att alla 1700-kolvar hämtas från Fords 17M-motorer. Här är den överst. Under en std 1500-kolv.

                  juni 25, 2013 kl. 18:20 #57022

                  Ta kolvar från en 1500 och svarva kolvtoppen till det mått du vill ha. Fungerar utmärkt. Kan även svarva dem så du får en upphöjning för ännu högre komp.

                  /Ulf

                    juni 26, 2013 kl. 06:10 #57029

                    Tack! Precis ett sånt svar som jag ville ha. Då blir det ju busenkelt att fixa kolvar. Finns det tillräckligt med gods för att ta ca 4mm och bibehålla tillräcklig hållbarhet? Måste mäta på en kolv i garaget. :wrench

                      juni 26, 2013 kl. 10:12 #57036

                      Det gäller att ha gods kvar ovanför övre kolvringen.

                      Jag har själv testat detta med 92:mms Volvo B21 kolvar.
                      Minns inte hur mycket gods som var kvar kanske 3.5 mm.
                      Kolvarna sattes i en rallymotor men det gick inte så bra.
                      Toppland lossade på en kolv. Biten hoppade upp och klämdes mot
                      topplocket som då sprack.

                      Sabbe

                    • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.