kondensator

Forum Modellspecifika forum 95/96 V4 kondensator

  • Detta ämne har 11 svar, 6 deltagare, och uppdaterades senast 2014-05-08 18:53 av .
Visar 12 inlägg - 1 till 12 (av 12 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #24176

    Är det möjligt att kontrollera om kondensatorn är sönder? Hur i så fall? Går det att ta en annan kondensator med lika mått på längd och diameter?

    #175210
    sabbe
    Deltagare

    Ladda upp den lösa kondensatorn med gnistan från ett brytartändsystem.
    Vänta 1 minut …. då skall du få en gnista om du kortsluter den med en skruvmejsel.
    Eller ta i mittenstiftet på den för att känna om du får en stöt.
    (ett populärt trix med laddade kondensatorer på besökarnas åskådarhylla i motorfabriker förr i tiden då det fanns brytartändsystem)

    Det fungerar med lika stor kondensator men skillnad i kapacitans kan påverka livslängden på brytarspetsarna.

    Sabbe

    #175212

    Bra tips, skall prova. Om kondensatorn är större i måtten menar du då att den blir kraftigare laddad så det blir för stor påkänning på brytarna?
    När vi nu pratar el, hur kontrollerar man att tändspolen är hel ? Mäta resistansen mellen plus och minus? Men vilka värden?

    #175221
    hubbe
    Deltagare

    En Kondensator är anpassad tändsystemet att unvika gnista mellan kontakterna. Gnista mellan bryterspetsarna skada brytarspetsarna. Är en kondensator defekt, kan ni se en stor rödaktig gnist mellan brytarspetsarna. En kondensator med för stora kapacitet förlänger livslängden på brytarspetsarna men reducera också tändspänningen. Mäta du mellan plus och minus spolens resistans på 4 cylindriga 4T-motorer, så mäta du vanligvis 3 Ohm.
    Tändspolen kan du ochså testa med en provlampa. Avdrag kabeln från tändspolen till fördelaren. Anslut en provlampa mellan den avdragna kabeln från tändspolen och (-)gods. Slå på tändningen, om testlampan lyser är tändspolen hel.

    #175292

    (*nattspånar*)
    Ladda kondensatorer och kasta på kollegor, lärare eller elever är en klassiker. Kan sticka ordentligt i fingrarna.
    Att kolla läckaget i kondensatorn genom att ladda upp, låta vara ”frikopplad” en tid och sedan ladda ur igen är i princip en ganska bra metod men i bilen har man inte mycket till kontroll över den faktiska spänningen. Risken är förmodligen stor att få genomslag (hål i isoleringsskiktet) i kondensatorn när dess max tillåtna spänning överskrids. Sekundärspänningen från spolen är tiotusentals volt och hur många gnistor som behövs för att uppnå denna spänning blir en grov chansning… Har för mig en tändkondensator brukar ha några 100-tal nF (nanofarad). Är jag inte helt ute och cyklar med siffrorna borde sedan den fysiska storleken skvallra om en spänningstålighet på under 500V.

    Har det väl blivit genomslag i en kondensator kan jag tänka mig att man sedan kan få småjävliga småfel så som tändmissar som knappt känns när man kör. Överladdar man en kondensator under tystare omständigheter än bilen kan erbjuda hörs ibland små knäppningar när en den får genomslag. Ju mer man misshandlar foliekondensatorerna desto tätare kommer sedan genomslagen.

    IDÉ:
    Ladda kondensatorn till 12V (enklast på plats via tändspolen med brytarkontakten öppen), en sekund räcker. Lossa ena lågspänningskabeln från tändspolen medan tändningen är tillslagen, vänta en stund och kortslut brytarspetsarna med en lysdiod och se en kort blinkning. Observera att lysdioder måste vändas åt rätt håll och att blinkningen förmodligen blir kort och ljussvag. En kärnfrisk kondensator borde säkerligen hålla kvar laddningen någon minut eller åtminstone tio sekunder innan man kopplar in lysdioden.
    Eftersom jag nyss kom på idén och inte hunnit testa den är den ganska värdelös innan man först provat den med en garanterat felfri kondensator, men det kanske kan vara en bra testmetod sedan den väl bekräftats. Gröna lysdioder är förmodligen bäst men vita är lättast för ”vemfonhelst” att hitta, t.ex. i ficklampor.

    EDIT: En högtalare borde också fungera som grov kondensatortestare. En kort svag knäppning borde höras när en till endast 12V uppladdad tändkondensator kortsluts med en högtalare av godtycklig typ. Hur väl det hörs och hur länge man ska vänta med kondensatorn ”frikopplad” innan testet är precis som med lysdioden något som bör testas med en frisk kondensator först. Båda metoderna är i vilket fall garanterat riskfria för kondensatorn.

    (*skrivet av en skittrött elektroniknörd med vissa sömnsvårigheter*) 😉

    #175341

    Jag har ”fått” ett märkligt fel i tändsystemet, jag har bytt alla komponenter. Men det fungerar inte. Det blir kraftig gnista från tändspolen när jag håller kabeln mot jord. Men om jag sätter kabeln i fördelarlocket kommer det inte ut gnistor till stiften, vart tar dom vägen? Jag har mätt tändspolen det är ca 3,2 ohm. Kondensatorn är ny, gnistorna vid brytaren är ok. Locket är nytt, bytt två gånger! Sätter jag kabeln från spolen direkt på ett tändstift tänder motorn på det stiftet. Tar jag en av de ”utgående” kablarna från locket och sätter på samma stift är det dött!

    #175344
    Dicst
    Deltagare

    @vinkelfyra med kors wrote:

    Jag har ”fått” ett märkligt fel i tändsystemet, jag har bytt alla komponenter. Men det fungerar inte. Det blir kraftig gnista från tändspolen när jag håller kabeln mot jord. Men om jag sätter kabeln i fördelarlocket kommer det inte ut gnistor till stiften, vart tar dom vägen? Jag har mätt tändspolen det är ca 3,2 ohm. Kondensatorn är ny, gnistorna vid brytaren är ok. Locket är nytt, bytt två gånger! Sätter jag kabeln från spolen direkt på ett tändstift tänder motorn på det stiftet. Tar jag en av de ”utgående” kablarna från locket och sätter på samma stift är det dött!

    Har du kollat att kolet från locket till rotorn är ok? (För du har inte glömt montera rotorn va? :duck )

    #175346
    rallysaaben
    Deltagare

    @Dicst wrote:

    Har du kollat att kolet från locket till rotorn är ok? (För du har inte glömt montera rotorn va? :duck )

    Det där med kolet i locket har jag varit ute för en gång, det blev nått helknas med långa fördelaren jag köpte….osv, jag kan säga att man kan stå och fundera lääääääänge innan man börjar fundera på om det är just det som är felet, i mitt fall hade rotoraxeln åkt ner kanske 5mm eller nått, så den räckte inte upp till kolet, lite huvudbry var det som sagt, så det kan ju vara värt att kolla. Men som sagt det är nog mest om det blir nått knas med lång fördelare, på en original borde detta inte kunna hända.

    Jag har ett kluvet fördelarlock liggandes som jag hade när jag höll på med detta, då ser man med egna ögon hur det ser ut med grejerna monterade, om kolet rör vid rotorn osv.

    /Anders

    #175368

    Jomenvist, kolet sitter där det skall. Jag har som sagt provat med två nya lock. Men sen fick jag för mig att prova med ett gammalt trasigt lock, monterade det och se motorn startade! När jag bytte tillbaks till det nya locket som inte fungerade innan startade motorn också! Jag har inte hittat något fel, men jag har också varit inne på att det har hänt något med den långa fördelaren. Iden med ett kluvet lock är bra. Kan ju vara så att axeln har sjunkit, av en slump åkte den upp när jag satte dit det trasiga locket och motorn startade. men varför har axeln sjunkit i så fall, vad göra så den inte sjunker igen, motorn går bra nu, frågan är bara hur länge?

    #175369
    rallysaaben
    Deltagare

    Jag kommer inte ihåg exakt vad som var felet på min, men har för mig att det var nått vajs med det nedre drevets ihopkoppling med fördelarens axel inne i själva fördelaren, det sitter en liten axelstump där som förbinder drevet med fördelarens axel, det är lite svårt att förklara om man inte har monterat isär fördelaren och vet hur den ser ut invändigt, jag gjorde om min som jag själv ville ha den, och då funkade det sen, det var ärligt talat rätt finkelt ihopsatt av han jag köpte den av, jag nämner inga namn dock.

    /Anders

    #175370

    Skall lyfta ur fördelaren med axel och ta en närmare koll få se om jag hittar något fel. För något fel är det så klart!

    #175407

    Har sågat bort en bit på ett lock så jag kan se in i locket, men kolet ligger mot rotorn. Vad gäller fördelaren kan jag inte upptäcka något konstigt. detta är ett stort mysterium! Motorn går hur bra som helst nu. Men frågan kvarstår, vad var det för fel?

Visar 12 inlägg - 1 till 12 (av 12 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng